Bezstresowe życie internauty?

Przyspieszony oddech i tętno, wzmożona potliwość skóry rąk, zesztywnienie mięśni karku oraz napięcie całego ciała nie zawsze są tym, co tygrysy lubią najbardziej. Stres rodzący się w pracy, w domu, na ulicy - wszędzie zżera chyba nas wszystkich.

Przyspieszony oddech i tętno, wzmożona potliwość skóry rąk, zesztywnienie mięśni karku oraz napięcie całego ciała nie zawsze są tym, co tygrysy lubią najbardziej. Stres rodzący się w pracy, w domu, na ulicy - wszędzie zżera chyba nas wszystkich.

PRACA I RODZINA

Dla wielu osób stres stanowi dość poważny problem życiowy. Jego przyczyny bywają różne, natomiast szkodliwe efekty są zazwyczaj podobne. Mimo że komputer częściej człowieka denerwuje niż uspokaja (któż nie doświadczył sytuacji, w której blaszana maszynka robiła wszystko, tylko nie to, czego właśnie od niej oczekiwaliśmy), to właśnie za jego pomocą można dotrzeć do internetowych poradników, proponujących tysiące przeróżnych sposobów na uspokojenie zszarganych nerwów i błogą relaksację. Pierwszym szybkim remedium na stres może być zapoznanie się z propozycjami doktora Mortona C. Ormana, autora popularnej w Stanach Zjednoczonych książki "14-to dniowa terapia antystresowa". Na jego anglojęzycznej stronie "Sensowne i naprawdę skuteczne sposoby walki ze stresem" (No-nonsense stress cures that really work) znajdziemy wiele wartościowych porad. Walka ze stresem najwyraźniej stanowi główne źródło utrzymania doktora Mortona, dlatego też podczas odwiedzania tej witryny będziemy często namawiani do nabycia jego książek i kaset. Warto odwiedzić jeden z działów serwisu, opisujący sposoby walki ze stresem związanym ze zmianami w firmie, takimi jak np. likwidacja miejsc pracy itp.

Okazuje się, że problem ten jest równie, a może nawet bardziej powszechny i dokuczliwy w Stanach Zjednoczonych niż w Polsce. Metody zwalczania takiego stresu pogrupowano w 18 pokrótce omówionych sposobów. Znajdziemy tutaj między innymi: wyrażanie swojego niezadowolenia i obaw dotyczących przyszłości, odrzucenie nierealistycznych oczekiwań, przystosowanie się do zwiększonych wymagań w pracy, zwiększanie kreatywności oraz własnej przydatności dla firmy czy potraktowanie przeszkód jako wyzwania, a nie jako problemów.

Oddzielnie omówione zostały przyczyny i sposoby walki ze "stresem świątecznym". Stres świąteczny ujawnia się w wyniku goszczenia bądź też jedynie obcowania z bliższą lub dalszą rodziną podczas różnego rodzaju imprez. Choć najczęściej stosowanym lekarstwem na stres jest opychanie się jedzeniem i popijanie alkoholu (jeśli do tej pory nie dostrzegłeś u siebie symptomów stresu świątecznego, to może tylko dlatego, że zbyt dużo jadłeś i piłeś), autorzy serwisu raczej nie polecają tych działających jedynie na krótką metę środków. Znajdziemy tutaj natomiast szczegółowe rady, jak nie nadwerężać nerwów w wyniku świątecznych problemów finansowych, oraz sposoby na przetrwanie świąt tuż po burzliwych i intensywnych przeżyciach osobistych typu rozwód, separacja itd.

DALEKOWSCHODNIE WYGIBASY

W Sieci znajdziemy także bardziej tradycyjne i uduchowione sposoby walki ze stresem, takie jak choćby Hatha Yoga - technika, która koncentruje się na oddychaniu, rozluźnieniu się, właściwej diecie i odpowiednim sposobie myślenia. Zestaw najprostszych antystresowych ćwiczeń można obejrzeć na stronie Ćwiczenia Jogi (Yoga Class, zwana także Yoga Channel i Yoga Central). Najprostszy przykład - wystarczy położyć się na podłodze, na plecach z wyprostowanym kręgosłupem, złączyć pięty pozwalając stopom na swobodne zwisanie, rozciągnąć ramiona pod kątem 45 stopni od reszty ciała, ustawić dłonie wewnętrzną stroną do góry i... zrelaksować się.

Na stronie WWW umieszczono także dużą liczbę przeróżnych pozycji, których opisy zawarte są w postaci plików dźwiękowych, ale uwaga: pliki są dość dużych rozmiarów i jak się nam podczas ściągania zerwie połączenie, to stres murowany, a chyba nie o to nam teraz chodzi. Jeśli pierwsze ćwiczenie poszło wam sprawnie i bez problemów, a macie ochotę spróbować czegoś trudniejszego - powinniście udać się na stronę Joga i wygibasy (Yoga and Contortion). Już na powitanie serwuje nam ona gościa pijącego sobie beztrosko piwo z nogą zarzuconą za szyję. Witryna oferuje opis siedmiu podstawowych pozycji relaksacyjnych, poczynając od kwiatu Lotosu, kończąc na staniu na głowie.

WIRUJĄCE KOLOROWE WZORY I ZMIENNE POLE WIDZENIA

Joga pomaga likwidować stres za pomocą ćwiczeń fizycznych. Pomóc sobie możemy także wykorzystując własny umysł za pomocą... medytacji. Problem polega na tym, że medytacja nie jest zbyt łatwa i nie działa natychmiastowo. Ale jak zwykle Sieć podsuwa nam rozwiązanie tego problemu - Gogle "MindWaves" (fale mózgowe) do natychmiastowej medytacji. Działanie gogli polega na wykorzystaniu efektu Ganzfelda, polegającego na wejściu w głęboki stan odmiennej świadomości poprzez wpatrywanie się w obiekt nie mający żadnych szczegółów. Efekt ten po raz pierwszy został doświadczony przez badaczy Arktyki, wpatrujących się w bezkresne, rozciągające się po horyzont połacie śniegu. Po założeniu gogli doświadcza się zmieniającego się pola widzenia, a następnie wirujących kolorowych wzorów (brzmi znajomo?). Według całkowicie rozluźnionych pracowników firmy Image Quest sprzedającej gogle, poza usunięciem stresu można ich użyć także do autohipnozy, podróży astralnych i cofania się do poprzednich wcieleń. Wszystko to za jedyne 39,95 USD. Firma oferuje także dodatkowo 7 wymiennych, różnokolorowych wkładek, z których każda podczas medytacji oddziałuje na inne chakry, czyli (wedle dalekowschodniej tradycji) ośrodki energetyczne człowieka, będące źródłem energii duchowej i psychicznej.

W Polsce podobne urządzenie - Sita Lerning System, służące do bezbolesnej oraz błyskawicznej nauki języków obcych, relaksacji, biofeedbecku ze swojej strony WWW dystrybuuje (już za jedyne 748 zł) firma SITA Sp. z o.o. Niestety nie potrafiłem sprawdzić skuteczności działania tego urządzenia za pomocą Sieci.

STRES A KATAR

Polskie witryny poświęcone stresowi koncentrują się bardziej na akademickim ujęciu tego tematu, nie znajdziemy tutaj strony w stylu opisanej wcześniej "Sensownych i naprawdę skutecznych sposobów walki ze stresem", ale za to możemy dowiedzieć się więcej o teorii stresu. Na stronie "Pokolenie przewlekłego stresu" autorstwa lekarza internisty Henryka Wieja przeczytamy o pierwotnej funkcji stresu u człowieka i zwierząt, o zależności pomiędzy efektywnością działania i stresem, a także o eustresie, dystresie czy o stresie adaptacyjnym. Szkoda tylko, że w drugiej części strony akademicki styl pisania zamienia się nagle w coś w rodzaju agitacji religijnej. Strona "Twoje zdrowie" podaje informacje o badaniach amerykańskich lekarzy, z których wynika, że długotrwały stres zwiększa podatność na przeziębienie.

Autor innej polskiej strony o nazwie po prostu "Stres" zastanawia się nad powiązaniami stresu z chorobami układu krążenia. W części poświęconej radom na walkę ze stresem autor proponuje nam między innymi: "Różne formy aktywności fizycznej, takie jak:spacer, jogging, jazda na rowerze, praca w ogródku czy inna praca fizyczna na świeżym powietrzu" czy też: "Opuszczenie miejsca konfliktu i skierowanie uwagi na inne sprawy, obejrzenie atrakcyjnego filmu lub programu telewizyjnego, zajęcie się ciekawą lekturą itp.". Na koniec pozwolę sobie jeszcze przytoczyć mój ulubiony cytat z tego opracowania, zachwycający swoją uniwersalnością: "Godzina, o której wstaje się rano, powinna wynikać z bilansu czasu potrzebnego na spokojne wykonanie porannych czynności i dotarcie do zakładu pracy".

linki:

1. No-nonsense stress cures that really work: http://www.stresscure.com

2. Yoga Class: http://www.yogaclass.com

3. Yoga and Contortion: http://www.geocities.com/SoHo/Gallery/2210

4. MindWaves instant meditation goggles: http://www.mindspring.com/~iquest

5. Sita Lerning System - http://www.sita.com.pl

6. Pokolenie przewlekłego stresu: http://www.pik-net.gliwice.pl/forum/inspirac/nr2/str20.htm

7. Twoje Zdrowie: http://www.interkom.pl/Twoje_Zdrowie/8-9,97/strona2.html

8. Stres: http://www.am.lodz.pl/~marsmd70/zdrowie/stres.htm


Zobacz również