Big data w sporcie. Kto wygra Euro 2016?

Bez względu na rodzaj sportu, czy chodzi o piłkę nożną, wyścigi samochodowe czy żeglarstwo, postęp w przechwytywaniu danych, przechowywaniu i analizie ma znaczący wpływ na prawie każdy aspekt tej dziedziny. Dane pozwalają sportowcom na efektywniejsze szkolenia oraz świadomą organizację gry. Dodatkowo, zmieniają sposób nadawania relacji sportowych i formę interakcji zespołów, prezenterów sportowych z ich fanami. Przedstawiamy kilka powodów wpływu danych na działalność sportową. Na koniec deser - predykcja Microsoftu dotycząca wyników Euro 2016 na podstawie analizy komputerowej big data.

Analiza Game Day

Podobnie jak inne firmy, drużyny sportowe starają się, by podejmowanie decyzji stało się szybsze i skuteczniejsze. Zespół coachingowy, wywiadowcy i zawodnicy wykorzystują analizę do lepszego zrozumienia działań swoich zespołów, a także strategii przeciwników. Nawet w środku rozgrywki, drużyny NFL wykorzystują dane do sprecyzowania wskaźników "wygrywalności" na różnych obszarach, co pozwala dostosować działania w trakcie meczu na podstawie pola pozycji. Ponadto, wszystkie rozgrywki są rejestrowane, oznaczane pod względem sygnatury czasowej i metadanych, by trenerzy i zawodnicy mogli je łatwo analizować.

Podręczna technologia i biometria

Dane do analizy rozgrywki dnia nie pochodzą jedynie z nagranej relacji. Rejestrowanie postępów wymaga masy dodatkowych danych. Dla przykładu, gracze NFL noszą czujniki w celu pozyskiwania danych umożliwiających zwiększenie doświadczenia, a trenerzy, by monitorować ich postępy i planować efektywniejsze schematy treningowe. Jeżeli czujniki i biometryczne urządzenia monitorujące nie będą doskonalone w danym sezonie, celem jest wykorzystywanie danych z gry na żywo do działań w przyszłości. Na przykład czujniki ruchu w kaskach zawodników mogą odgrywać kluczową rolę w określaniu sytuacji, w których gracz może doznać wstrząsu mózgu. Dane pozwalają ulepszać strategie kontuzji w przyszłości.

Analiza ruchu

Technologia analizy ruchu wzbogaca obserwacje na podstawie nowych danych dotyczących przemieszczania się zawodników podczas gry, by później wykorzystywać je do tworzenia awatarów lub „gry w grze”.

„W końcu, dane mogą być wykorzystywane do generowania wideo w oparciu o współpracę zawodników podczas rozgrywki”, mówi Jason Danielson, lider branży medialnej NetApp, która pomaga organizacjom sportowym w przechowywaniu danych i rozwiązaniach Big Data. „Dane mogą być bardziej wartościowe niż sam film. Wyobraź sobie koncepcję piłki nożnej jako grę wideo”.

Produkcje nadające relacje sportowe

Dane i analiza od dawna odgrywają kluczową rolę podczas transmisji sportowych. Zapewniają komentatorom istotne dane w czasie rzeczywistym, powtórki, szczegóły gry, dzięki którym relacja staje się wciągająca dla widzów. „Dzięki danym możemy śledzić trasę krążka hokejowego lub używać komputerowej grafiki w celu lepszego zilustrowania akcji podczas Pucharu Ameryki”, tłumaczy Danielson. „Dane wysyłane przez różne czujniki mogą być wprowadzone do transmisji wideo, dzięki czemu relacja staje się ciekawsza”.

Audycja i cyfrowy przekaz

Big Data odgrywa ważną rolę nie tylko w produkcji transmisji, ale również podczas audycji i przekazów cyfrowych. Rozmieszczanie danych na wielu platformach, korzystanie z mediów społecznościowych i generowanie treści dla konsumentów opiera się na metrykach, które określają preferencje odbiorców, jak i reklamodawców. Dane te są szczególnie przydatne podczas dużych imprez sportowych, takich jak World Cup 2014, który był transmitowany w 192 krajach dla 3,2 mld widzów.

Aukcje reklam sportowych

By zrozumieć publiczność w głębszy sposób, nadawcy wykorzystują strumień audycji na żywo, media społecznościowe i treści generowane przez konsumentów.

„Nie można mówić o dystrybucji bez poruszenia kwestii reklam, bez względu na to czy chodzi o 30 sekundowy spot telewizyjny czy baner w mediach społecznościowych”, opowiada Danielson. „Wiedza o odbiorcach pozwala na dystrybucje reklam na płaszczyźnie demograficznej. Jeśli firmy są w stanie dostarczyć informacji na temat tego kto co ogląda, mogą żądać więcej. To wszystko maksymalizuje przychody.

Zaangażowanie fanów

Wraz ze wzrostem znaczenia zasięgu transmisji, technologia mobilna daje fanom coraz więcej możliwości udostępniania danych – dla przykładu tworzenia własnej transmisji na żywo poprzez Twittera. Podczas ostatniego World Cup przepustowość widzów osiągnęła 12,6 TB. Firmy korzystają na tendencjach angażowania fanów poprzez dostarczanie aplikacji i węzłów społecznościowych. Niektóre organizacje wykorzystują analizę społeczną w czasie rzeczywistym w celu podejmowania lepszych decyzji w oparciu o transmisję na żywo.

Tour the France w wnętrzu telefonu

Tour de France to trzytygodniowy wyścig rowerowy, który rozciąga się na 2000 mil dróg wiejskich. Nadawcy nie są w stanie umieścić wszędzie kamer, ale nowa technologia pozwala na lepszy sposób relacjonowania poprzez wykorzystywanie zdjęć i filmów, robionych przez fanów na swoich urządzeniach mobilnych.

„Brak sieci pozwala umieścić kamery wzdłuż trasy całego wyścigu”, mówi Danielson. „Teraz mamy jednak systemy, dzięki którym treści konsumenckie mogą być przesłane ze strony nadawcy. Jednak t wciąż wyzwanie. Tworzenie jednego materiału przy pomocy 1000 telefonów nasuwa pytanie: jak szybko dostać się do centrum transmisji i przekodować materiał na format, który można transmitować?”

Puchar Świata w HD

Cztery lata temu, podczas ostatniego Pucharu Świata, 4K wideo (lub ultra HD) było użyte w minimalnym stopniu. Jednak w tym roku produkcja, podczas rozgrywek w Brazylii, podjęła się wyzwania i udostępniła strumień 4K podczas całej gry przy pomocy masy kamer i ciężarówek ze sprzętem 4K. Klatka obrazu 4K ma cztery razy więcej pikseli niż ramka HD, co oznacza cztery razy więcej miejsca dla przechowywania danych, transmisji i przetwarzania. „4K nie jest stosowane w telewizji za często”, mówi Danielson. „Ale teraz staje się kluczową formą podczas transmisji sportowych”.

Formuła 1

Formuła 1 to jeden z najbardziej popularnych sportów na świecie, który w ogromnej mierze opiera się na danych. Drużyny opierają się na informacjach w czasie rzeczywisty, by ulepszyć samochody i strategie trasy. Dla przykładu, każde okrążenie samochodem napędzanym Sauber F1, 100 czujników produkuje od 20 do 30 MB danych, w tym informacji na temat opon, silnika, temperatury i zużycia paliw. Zespoły wykorzystują te informacje do natychmiastowych działań.

„Większość decyzji strategicznych ogranicza się jedynie do pit stopu, czyli krótkiego postoju samochodem”, opowiada Danielson. „Jeśli chodzi o analizę danych w czasie rzeczywistym, Formuła 1 jest dużo bardziej zaawansowana od innych dyscyplin sportowych”.

Turniej we Francji oczami analityków Microsoft

Według analityków Microsoft tryumfatorem XV mistrzostw Europy w piłce nożnej będzie reprezentacja Niemiec, która różnicą jednego gola pokona w finale broniącą tytułu Hiszpanię. Dla kibiców Polskiej Reprezentacji predykcje fazy grupowej nie były optymistyczne. W „polskiej grupie”, w której obok nas o awans do fazy turniejowej walczyła również Irlandia Północna, Niemcy i Ukraina, analitycy z Redmond przewidywali definitywne zwycięstwo Polski tylko z przeciwnikiem z Wysp Brytyjskich oraz przegraną z Niemcami i Ukrainą. Te prognozy były błędne.

Wszystkie predykcje Microsoft dotyczące meczów fazy grupowej dostępne są pod tym linkiem: http://news.microsoft.com/europe/2016/06/10/group-stage-predictions/

Z kolei wyniki fazy turniejowej dostępne są na tej stronie: http://news.microsoft.com/europe/2016/06/10/playoff-predictions/

Wyniki analizy komputerowej możecie porównać samodzielnie. Co ciekawe, podczas Finałów Mistrzostw Świata 2014 inteligentna chmura Microsoftu z niemalże stuprocentową skutecznością przewidziała zwycięzców fazy turniejowej, trafnie typując 15 z 16 zwycięskich drużyn.

Piłka w chmurach na przykładzie Microsoftu

Współczesny futbol nie może obyć się bez najnowszych technologii. Jedną z nich jest cloud computing. Zbieranie i analiza danych dotyczących przeciwnika, monitorowanie treningów i obciążeń zawodników, ustalanie optymalnego ustawienia czy tropienie talentów w szkółkach piłkarskich – to chleb powszedni każdego trenera czy selekcjonera. Chmura Microsoft odgrywa w tych procesach niebagatelną rolę. Już teraz korzystają z niej sztaby szkoleniowe takich drużyn jak chociażby Real Madryt, FC Liverpool, Szachtar Donieck, Olympique Lyonnais czy Spartak Moskwa. Microsoft przygotowuje również prognozy meczowe np. w angielskiej Premier League, Lidze Mistrzów, francuskiej Ligue 1, hiszpańskiej La Liga, włoskiej Serie A i niemieckiej Bundeslidze.

Jednak w tym roku Microsoft postanowił wykorzystać własne technologie chmurowe do przetwarzania i analityki danych w ramach wielkiego piłkarskiego święta. Na potrzeby zabawy eksperci firmy stworzyli dwustopniowy model analiz.

Pierwszy – statystyczny. Szacuje potencjał i siłę poszczególnych zespołów, biorąc pod uwagę m.in. dotychczasowe wygrane i przegrane, bezpośrednie konfrontacje między drużynami, aktualne kontuzje i absencje kluczowych zawodników, lokalizację meczów, warunki pogodowe, itp.

Drugi – powstaje na podstawie aktywności internetowej użytkowników oraz innych zmiennych socjodemograficznych. Analizie poddane zostaną m.in. anonimowe dane użytkowników, aktywność w Sieci, zapytania w przeglądarce, treści w mediach społecznościowych, ocena sentymentu, sympatii oraz wielu innych elementów.

Do zbierania i analizy danych dotyczących piłkarskiego święta we Francji Microsoft wykorzystuje zaawansowane algorytmy, w tym autorskie technologie chmury (cloud computing w chmurze Azure), analizę Big Data, oraz uczenie maszynowe (machine learing). Na podstawie milionów danych z całego świata, Microsoft jest w stanie przewidzieć prawdopodobieństwo wygranej czy remisu, ale także awansu z grupy.

Na tym jednak nie koniec. Prognozy wyników meczów fazy grupowej i pucharowej to nie jedyna niespodzianka od Satyi Nadelli. Oprócz tego firma z Redmond udostępni również generowane na żywo tzw. heatmapy kibicowskie, skonstruowane dzięki chmurze Microsoft oraz analitykom danych z Bing.

Wspomniane heatmapy to specjalne, atrakcyjne i interaktywne, wizualizacje, pokazujące w jaki sposób rozkładają się sympatie kibiców dotyczące poszczególnych krajów. Dzięki tej technologii będzie można śledzić na żywo: jak kształtują i zmieniają się nastroje kibiców w poszczególnych państwach, a także sprawdzić, kto kibicuje Polakom, a kto ich rywalom.


Zobacz również