BigMaxx

Osoby hołdujące zasadzie, że zawsze lepiej mieć dwa niż jeden, ucieszy na pewno fakt dołączenie do grona producentów kart dwuprocesorowych firmy ATI, oferującej kartę ATI Rage Fury MAXX.

Osoby hołdujące zasadzie, że zawsze lepiej mieć dwa niż jeden, ucieszy na pewno fakt dołączenie do grona producentów kart dwuprocesorowych firmy ATI, oferującej kartę ATI Rage Fury MAXX.

Pomysł sprzężenia nie jest nowy, gdyż wykorzystywały go już firmy 3dfx, oferując dwie karty Voodoo w wersji SLI i Metabyte/Wincked 3D. Każda z nich korzysta z nieco odmiennej techniki generowania obrazu.

Gdzie procesory dwa, tam...

Dwie karty Voodoo współdziałają, tworząc na przemian parzyste i nieparzyste linie obrazu, jednak rozwiązanie to wyklucza zastosowania kart AGP (gdyż komputery wyposażone są tylko w jedno takie połączenie) i uniemożliwia kalibrację przetwornika DAC. Rozwiązanie zastosowane przez Metabyte (nigdy nie wdrożone do produkcji) polega na podziale ekranu na dwie części i oddzielnym generowaniu obrazu dla nich. Niestety, również jest obciążone szeregiem problemów: różnicą szczegółów i złożoności obrazów powstających w górnej i dolnej połowie ekranu, potencjalnym przesunięciem obrazu na granicy łączenia, brakiem kalibracji DAC i niemożnością predykcji.

Voodoo SLI.

Voodoo SLI.

Jak się wydaje, najlepszą technikę zastosowała firma ATI, która rozłożyła generowanie poszczególnych klatek między dwa procesory, dzięki czemu obraz jednej klatki jest spójny. Co więcej, karta w wersji AGP pozwala stosować o wiele większe tekstury. Wadą jest wolniejszy czas reakcji karty na działania użytkownika, wynoszący dwie klatki, podczas gdy w przypadku karty z jednym procesorem - jedną klatkę (zwolniona prędkość wyświetlania, np. w przypadku obrotów).

Rage Fury MAXX wykorzystuje dwa procesory Rage 128 Pro działające z częstotliwością 125 MHz, które mogą generować 250 Mpikseli/s (miara wydajności procesora graficznego) każdy. Razem pozwalają osiągnąć wydajność 500 Mpikseli/s, więc teoretycznie wyższą niż najszybsza obecnie karta GeForce 256 (480 Mpikseli/s). Niestety, ATI będzie tracić znacznie w przypadku programów korzystających z technologii T/L, która przerzuca na kartę ciężar generowania siatki wielokątów figur i oświetlenia. Dokonujący obliczeń GeForce jest sprzętowo znacznie szybszy od ATI, która musi być wspomagana procesorem komputera i oprogramowaniem. Jak się okazało, w teście 3DMark 2000 (DirectX 7.0) karta Creative Labs z procesorem GeForce 256 uzyskała wynik 2389 punktów (ze sprzętową optymalizacją D3D H/L), podczas gdy ATI MAXX 1 013 punktów (z programową optymalizacją D3D H/L). Duże znaczenie dla ostatecznego wyniku ma moc procesora komputera - w naszym przypadku był to Pentium II 350 MHz - im szybszy, tym mniejsza powinna być różnica.

ATI Maxx.

ATI Maxx.

Choć karta ATI MAXX była rzeczywiście dość szybka, daleko jej było do wyników osiąganych przez GeForce 256 z pamięcią DDR. Przeprowadziliśmy testy, używając demonstracyjnych wersji programów Quake 3 i Descent na komputerze JTT Adax z procesorem Pentium II 350 MHz, 64 MB RAM, systemem Windows 98 i DirectX 7.0.

W Quake'u 3 i rozdzielczości 640x480 GeForce wyświetlała 46,8 klatki/s, podczas gdy ATI 31,6, w rozdzielczości 800x600 odpowiednio 46,4 klatki/s i 31,6 klatek/s. W rozdzielczości 1024x768 wynik GeForce to trzydzieści sześć klatek, zaś ATI 26 Đ jedna klatka. Jak widać, różnica wydajności między kartami była znaczna. Podobne wyniki otrzymaliśmy w teście Descent. Sterowniki graficzne karty miały niewielkie problemy z generacją obrazu w teście 3DMArk 2000 (zła wizualizacja dymu w przypadku, gdy tor lotu helikoptera przecinał tor lotu rakiety), jednak producent zapewnia, że zostaną one usunięte do czasu premiery rynkowej, która nastąpiła w styczniu.

Zaletą karty jest natomiast obsługa filmów DVD i dekodowanie MPEG-2. Jest to jedna z niewielu kart na rynku przystosowana do dekodowania filmów w czasie rzeczywistym.

Warto poczekać

Metabyte/Wicked 3D PGC.

Metabyte/Wicked 3D PGC.

Reasumując: karta ATI oferuje dość dobrą wydajność. Różnica pomiędzy GeForce 256 i ATI MAXX maleje wraz ze wzrostem rozdzielczości i liczby kolorów. Co więcej, karta ma niemały potencjał, co widać w przypadku dużych wymagań stawianych przez gry. Niestety, w przypadku gier optymalizowanych do T/L różnica wydajności między kartami ATI i GeForce 256 jest znaczna, choć na rynku znajduje się obecnie tylko jeden produkt wykorzystujący tę technologię. Zalety ATI docenią na pewno użytkownicy wykorzystujący DVD, gdyż karta świetnie radzi sobie z dekodowaniem filmów.

Cierpliwi powinni poczekać do kwietnia, gdyż ATI zapowiada, że zaprezentuje wtedy zmodyfikowaną kartę MAXX ze sprzętową obsługą efektów T/L.


Zobacz również