Blokada iTunes dla Palm Pre - sprawa w sądzie

Palm oskarżył Apple o praktyki monopolistyczne w iTunes. W oskarżeniu firma stwierdziła, że gigant z Cupertino celowo blokuje synchronizację smartfona Palm Pre w swoim sklepie i w ten sposób łamie podpisaną przez siebie deklarację o popularyzacji USB oraz ogranicza wolną konkurencję.

Spór pomiędzy Apple i Palm miał swój finał w ubiegłym miesiącu, po aktualizacji iTunes do wersji 8.2.1. Najnowsza łatka zablokowała możliwość synchronizacji ze sklepem urządzeń wykorzystujących standard USB, które "udają iPody", jak to określiło Apple. Firma oficjalnie zadeklarowała wówczas, że łatka blokuje synchronizację z Palm Pre. Choć Palm niedługo później zaktualizował OS swojego smartfona tak, by możliwa była łatwiejsza obsługa sklepu, to problem nie został do końca rozwiązany - klienci Palma byli bowiem od początku zapewniani, że smartfon zaoferuje synchronizację ze iTunes. Nie wszyscy również chcieli aktualizować OS Palma.

Po kilku tygodniach Palm postanowił wejść na drogę sądową. Firma złożyła pozew, w którym stwierdziła, że Apple ignoruje podpisane przez siebie dokumenty deklarujące popularyzację standardu USB i celowo uniemożliwia synchronizację Palma Pre z iTunes. Producent smartfona włożył wiele pracy w to aby jego urządzenie po podłączeniu przez USB było wykrywane jako dysk USB i umożliwiało dostęp do iTunes z głównego interfejsu. Obecnie użytkownicy muszą przegrywać zakupione w sklepie multimedia ręcznie.

Analityk Mike Abramsky z RBC Capital Markets w swojej wypowiedzi dla "New York Times" stwierdził, że najlepszymi arbitrami w sporach tego będą są sami użytkownicy, którzy opowiedzą się za jedną ze stron.


Zobacz również