Booz & Company przedstawia listę liderów innowacji

Wydatki na badania i rozwój w najbardziej innowacyjnych firmach spadły w ubiegłym roku, po raz pierwszy od 13 lat - wynika z rankingu 2010 Global Innovation 1000, przygotowanego przez Booz & Company. Zdaniem ankietowanych dyrektorów działów badań i rozwoju, najbardziej innowacyjne firmy na świecie to: Apple, Google i 3M.

Wydatki korporacji na badania i rozwój spadły w 2009 r. o 3,5%, do 503 mld USD, choć w 2008 r. wydatki na R&D rosły mimo recesji. W ubiegłym roku przychody firm z listy tysiąca najbardziej innowacyjnych spadły o 11%, z 15,1 bln USD w 2008 r. do 13,4 bln USD - było to tempo niemal trzykrotnie szybsze niż spadek wydatków na R&D. W rezultacie, wskaźnik przekładający wydatki na R&D na procent przychodów wzrósł - z 3,46% w 2008 r. do 3,7% w 2009 r. Firmy z listy najbardziej innowacyjnych dokonały w ubiegłym roku bardziej zdecydowanych cięć w obszarze sprzedaży i wydatków administracyjnych (o 5,4%) oraz Capexu (17,5%).

Najwięcej na innowacje wydają firmy z branży IT, na drugim miejscu jest sektor medyczny, a na trzecim motoryzacja.

Największy spadek wydatków na badania i rozwój odnotowały w ubiegłym roku firmy japońskie - o 10,8%, firmy z USA - o 2,8%, zaś europejskie jedynie o 0,2%. Firmy z Chin i Indii zwiększyły wydatki na R&D o 41,8%, choć w liczbach bezwzględnych nadal jest to niedużo - odpowiadają jedynie za 1% wydatków z listy Global Innovation 1000.

Booz & Company przeprowadził także ankietę wśród menedżerów ds. innowacji z 400 przedsiębiorstw, którzy głosowali na 10 najbardziej innowacyjnych firm. Wygrała firma Apple, która wydała w ub. r. 1333 mln USD na badania i rozwój, jej sprzedaż osiągnęła wartość 42905 mln USD, a wydatki na R&D jako odsetek przychodów sięgnęły 3,1%. Na drugim miejscu znalazł się Google (odpowiednio: 2843 mln USD, sprzedaż 23561 mln USD i 12%). W pierwszej dziesiątce są także: 3M, GE, Toyota, Microsoft, P&G, IBM, Samsung i Intel.

Największe kwoty na innowacje przeznaczył w ubiegłym roku koncern farmaceutyczny Roche Holding - zwiększył nakłady o 11,6% do 9,1 mld USD, zastępując na czele listy Toyotę, która zmniejszyła nakłady na R&D o 20% i spadła na 4. pozycję. Na drugim miejscu pod względem wielkości nakładów na badania i rozwój znalazł się Microsoft, na 3. - Nokia, na 5. - Pfizer.

"Nie ma statystycznie znaczącego związku między wynikami finansowymi firmy a kwotą przeznaczoną na innowacje. Liczy się konkretna kombinacja talentu, wiedzy, struktur zespołu, narzędzi i procesów, które firmy odnoszące sukces łączą aby wzmocnić swoje wysiłki innowacyjne. Nasze badanie pokazuje, że innowatorzy, którzy osiągają ten stan "korporacyjnej harmonii" stale mają lepsze wyniki niż rywale" - stwierdził Kevin Dehoff, partner w Booz & Company.


Zobacz również