CEATEC: multimedialne koprocesory w notebookach Toshiby

Odbywające się w japońskim mieście Chiba targi CEATEC stały się areną prezentacji kilku prototypowych modeli komputerów przenośnych Toshiby. Pokazane na stoisku firmy notebooki Qosmio wykorzystywały procesor multimedialny SpursEngine oparty na architekturze procesora Cell Broadband Engine.

W procesorze SpursEngine zintegrowano cztery wektorowe układy SPE (Synergistic Processing Element) występujące w chipie Cell Broadband Engine (znanym m.in. z konsoli PlayStation) 3 oraz kodery/dekodery wideo MPEG-2 i H.264. Prototypowy układ taktowany jest zegarem 1,5 GHz, za pamięć cache służą mu kości XDR DRAM firmy Rambus, a jego zapotrzebowanie na energię wynosi 10-20 watów. Układ wykonany jest w procesie 65 nanometrów.

Możliwości procesora zostały zademonstrowane przez Toshibę podczas trzech prezentacji na targowym stoisku firmy. Prezentujemy je na filmie CEATEC: multimedialne koprocesory w notebookach Toshiby. SpursEngine nie jest zamiennikiem procesora głównego, ale działa razem z nim, zwiększając moc obliczeniową niezbędną do przetwarzania materiałów multimedialnych lub obsługi zasobożernych aplikacji.

Prototypowy notebook Toshiba Qosmio wykorzystujący multimedialny koprocesor SpursEngine

Prototypowy notebook Toshiba Qosmio wykorzystujący multimedialny koprocesor SpursEngine

Jeden z prototypowych notebooków wyposażonych w SpursEngine posłużył do prezentacji technologii rozpoznawania twarzy użytkownika oraz jej obróbki w czasie rzeczywistym. W drugiej z prezentacji SpursEngine był wykorzystany do podzielenia pliku wideo na krótsze sekwencje w oparciu o odmienne wyrazy twarzy osób na filmie w poszczególnych jego fragmentach. Trzeci pokaz dotyczył możliwości układu w procesie "skalowania w górę" materiału wideo do rozdzielczości HD.

Plany wprowadzenia procesora do masowej produkcji nie zostały jeszcze przez Toshibę sprecyzowane.

Czytaj również: Nowa wersja procesora Cell


Zobacz również