CIO doskonały

Dla dobrego szefa działu informatyki umiejętności zawodowe to nie wszystko. Musi jeszcze być świetnym menedżerem i umieć porozumiewać się z klientami, pracownikami i szefami pozostałych działów. A nie jest to łatwe.

Steve Williams, emerytowany, doświadczony wieloletni szef dużych działów IT w wielu amerykańskich firmach, daje kilka praktycznych wskazówek młodym szefom działów informatycznych, jak zostać CIO doskonałym.

1. Wdrażaj w życie CRM. Każdy w twojej firmie, od sprzątaczki po CEO jest twoim klientem. A ty powinieneś traktować klienta tak, jakby miał możliwość awansować cię lub wyrzucić z pracy. Możesz w to nie wierzyć, ale jest to najważniejszy krok (choć zazwyczaj pomijany) dla osoby, która chce być postrzegana jako materiał na dobrego szefa – zwłaszcza, że jest to postawa niezwykle rzadka w branży IT.

2. Zmień swój język. Musisz umieć efektywnie porozumiewać się z osobami nie zajmującymi się IT. Jeśli nie potrafisz przez pół godziny rozmawiać z szefami innych działów na tematy biznesowe, nie związane z technologią (np. o reklamie, finansach czy sprzedaży), masz małe szanse na karierę dyrektorską. Rozmawianie z przedstawicielami innych działów na tematy nie związane z IT powinno stać się twoim nawykiem. Dzięki temu inni menedżerowie zaczną postrzegać cię jako równego sobie, a nie tylko „specjalistę od techniki”.

3. Stwórz kulturę serwisu. Zacznij wymagać przestrzegania punktu pierwszego niniejszej instrukcji od swoich podwładnych. Poziom obsługi klientów powinien być zawsze bardzo wysoki, a tobie pomoże to w zyskaniu miana dobrego menedżera.

4. Jesteś tak dobry, jak twój zespół. Pamiętaj, że twoi pracownicy to również twoi klienci – więc tak ich traktuj. Szanuj swoich podwładnych, to nie tylko pomoże zatrzymać ich w firmie, ale również udowodni twoim szefom, że jesteś liderem.

5. Pozwól się zrozumieć. Nigdy nie przemawiaj do swoich klientów technicznym żargonem, staraj się, aby twoje komunikaty były dla nich w pełni czytelne. I odnoś się do nich z szacunkiem, mimo, że nie są fachowcami w twojej dziedzinie.

6. Zawsze dzwoń ponownie. Ponowny kontakt bywa ważniejszy od wszystkich kwalifikacji technicznych razem wziętych. Często zdarza się, że projekt IT został pomyślnie zakończony, ale nikt nie zawiadomił o tym klienta. Zawsze należy zadzwonić ponownie.

7. Nie uwierzysz, kto właśnie do mnie zadzwonił! Dzwoń do swoich klientów bez konkretnego powodu, pytaj po prostu, jak oceniają pracę twojej grupy, czy mają jakieś pytania co do projektu, jakieś problemy. Ludzie nie są przyzwyczajeni do takiej jakości obsługi i na pewno będą zachwyceni twoją troskliwością.

8. Nie składaj pochopnie obietnic. Nie bądź ofiarą stereotypu szefa działu IT, który obiecuje więcej niż jest w stanie wykonać. Trudno jest oczywiście powiedzieć nie, choćby ze względu na adrenalinę, której poziom podnosi się przy okazji możliwości rozwiązania wyjątkowo trudnego problemu. Jednak powiedzenie „tak” oznacza zawarcie umowy, jeśli się z niej nie wywiążesz, klient będzie rozczarowany, wysyłasz również sygnał, że nie potrafisz wykonać planu. Lepiej dostarczyć klientowi więcej niż się obiecywało, niż mniej.

9. Zainteresuj się finansami. Wszyscy menedżerowie, również działów IT, powinni posiadać przynajmniej podstawową wiedzę dotyczącą finansów. Musisz umieć czytać i tworzyć budżety, sprawozdania finansowe, znać powiązania między kosztami i przychodami w twojej firmie. Stań się dla pozostałych menedżerów partnerem do rozmów o korporacyjnych finansach.


Zobacz również