Catalyst Control Center - Radeony pod pełną kontrolą

Catalyst Control Center to efekt ponaddwuletnich prac 20 inżynierów i programistów ATI nad nową generacją sterowników i panelem sterowania, pozwalającymi łatwiej i efektywniej zarządzać skomplikowanymi dla większości użytkowników funkcjami kart graficznych ATI. Pakiet ten zawiera także coś, czego wcześniej nie było - system A.I., kontrowersyjną, choć naszym zdaniem ważną funkcję, która "dopala" Radeony w określonych grach, zamieniając oryginalny kod producentów gier na zoptymalizowany przez ATI.

Sterowniki Catalyst znane są chyba wszystkim użytkownikom kart graficznych z procesorami ATI, także wielu posiadaczy urządzeń z układami NVIDII z pewnością bacznie przygląda się, co konkurencja ma do powiedzenia w kwestii funkcjonalności i wygody korzystania z oprogramowania sterującego. Nowych funkcji, które obsługują najnowsze, a często także starsze układy graficzne, jest tyle, że wielu użytkownikom się połapać w tej gmatwaninie symboli i terminów. ATI doszło do tego samego wniosku już dwa lata temu. Swoje przypuszczenia firma potwierdziła, przeprowadzając serie badań wśród posiadaczy komputerów.

Trzeba było jednak aż dwóch lat, aby zakończyć prace nad nowymi sterownikami, których najistotniejszym nowym elementem jest panel zarządzania Catalyst Control Center. Głównym zadaniem tego dodatku ma być ułatwienie konfiguracji kart graficznych poprzez uproszczenie interfejsu sterowania i wprowadzenie podglądu dokonywanych zmian. Dodatkowo interfejs, jak przystało na "modną" aplikację, ma być łatwo modyfikowalny, jeśli chodzi o dopasowanie jego szaty graficznej do oczekiwań poszczególnych użytkowników. Nie zapomniano o wprowadzeniu nowych funkcji, z których najważniejszą jest wspominana na początku - A.I., czyli "sztuczna inteligencja".

Zacznijmy od wyglądu

Panel ATI ma być łatwo modyfikowalny od strony wizualnej. Każdy serwis internetowy czy poszczególny użytkownik będzie mógł wprowadzić do niego własne elementy graficzne w postaci obrazków czy logo, które zastąpią firmowe emblematy ATI. Wymieniać można też całe skórki, a nawet modyfikować całkowicie interfejs użytkownika.

Otwarta architektura Microsoft .NET framework ma znacznie ułatwić personalizację interfejsu. Warto dodać, że kolejny system operacyjny Microsoftu, Longhorn, będzie oparty właśnie na .NET.

Po raz pierwszy w sterownikach do karty graficznej zastosowano automatyczną aktualizację (live update). Gdy w Internecie pojawi się nowa wersja sterowników, użytkownik zostanie o tym poinformowany, a w zależności od konfiguracji odpowiednich opcji sterowniki mogą być instalowane automatycznie.

Uproszczona wielomonitorowość

W sterownikach ATI konfiguracja pracy karty graficznej z wieloma monitorami zawsze była dopracowana. Teraz ma być jeszcze wygodniej. Uproszczono ustawienia dotyczące klonowania, mnożenia pulpitów, ustawiania różnych parametrów odświeżania i rozdzielczości dla kilku ekranów niezależnie. Dodano obsługę konfiguracji wykorzystującej więcej niż jeden procesor graficzny ATI. Oznacza to, że posiadacze płyt głównych ze zintegrowanym rdzeniem graficznym ATI mogą zainstalować na płycie dodatkową kartę graficzną (ale tylko z układem ATI), a wtedy możliwa będzie praca takiego tandemu z trzema monitorami jednocześnie. Użytkownik może predefiniować własne profile wyświetlania obrazu, które będą uruchamiane w momencie startu wcześniej wskazanego programu, przy czym druga uruchamiana aplikacja może mieć całkowicie odrębne ustawienia.

Zmiany w czasie rzeczywistym

Użytkownicy zawsze narzekali na brak podglądu efektów uruchamiania funkcji poprawy jakości obrazu. Po ustawieniu na przykład wygładzania pełnoekranowego trzeba było uruchomić grę lub inną aplikację, żeby sprawdzić, czy dokonane zmiany zostały wprowadzone i z jakim efektem. Teraz główne okno panelu CCC stanowi animacja sportowego samochodu pędzącego autostradą. Po dokonaniu zmian w ustawieniach karty na wspomnianym ekranie podglądu widzimy, jakie efekty uzyskaliśmy. Nie ma także rozróżnienia na funkcje programów korzystających z Direct3D i OpenGL. To również ukłon w stronę mniej zaawansowanych użytkowników.

Toolbar - szybko i wygodnie

Toolbar pozwala na szybkie i wygodne dokonywanie zmian w ustawieniach karty bez uruchamiania pełnowymiarowego panelu CCC. Podzielono go na kilka czytelnych sekcji, przeznaczonych zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników. Oczywiście składniki paska można dostosować do własnych upodobań i za pomocą skrótów klawiaturowych uruchamiać zaprogramowane profile ustawień.

Catalyst A.I. - dopalacz dla graczy

Najbardziej kontrowersyjnym elementem nowego oprogramowania jest system A.I., narzędzie pozwalające sterownikom na wymianę kodu cieniowania zaszytego w grach, na zoptymalizowany kod przygotowany przez ATI pod kątem określonej gry. Jak wykazały nasze testy, A.I. rzeczywiście zwiększa wydajność karty w określonych grach. Nie zaobserwowaliśmy przy tym widocznego pogorszenia jakości generowanej grafiki. Kod nie jest wymieniany w przypadku uruchamiania benchmarków syntetycznych w rodzaju 3DMark, aby nie utrudniać analizy wyników testów. System A.I. można samodzielnie uruchamiać, co też zrobiliśmy, testując Radeona X700 Pro. Do wyboru są dwie możliwości ustawienia suwaka odnoszącego się do "intensywności" optymalizacji pracy karty - &Low& i &High&. Wybraliśmy to pierwsze ustawienie i sprawdziliśmy, o ile szybciej pracują poszczególne gry. A.I. analizuje indywidualne tekstury podczas ładowania i optymalizuje sposób ich przetwarzania. Oczywiście najbardziej interesowały nas wyniki w teście Doom 3, gdzie karty ATI wypadały wyjątkowo słabo, a winą za to inżynierowie firmy obarczyli programistów Id Software. Rzeczywiście, uruchomienie A.I dało nam w stosunku do ustawień standardowych wzrost wydajności rzędu 10 klatek/s. To oznacza ok 20% wzrost wydajności. W innych grach "dopalacz" nie działał lub też powodował niewielki wzrost wydajności. W Aquamarku 3 nie było żadnych zmian w związku z uruchomieniem A.I, z kolei FarCry, przyspieszył o mniej więcej 2 klatki/s Nie zaobserwowaliśmy przy tym jakiegokolwiek spadku jakości wyświetlanej grafiki. System A.I. wykrywa obecnie następujące aplikacje: "Doom 3", "UT2003", "UT2004", silnik Half-Life 2, "Splinter Cell", "Race Driver", "Prince of Persia" oraz "Crazy Taxi 3".

Oprogramowanie współpracuje z systemami operacyjnymi Windows XP oraz 2000.


Zobacz również