Chmura pomocna w biurze

Przechowywanie danych w tzw. chmurze to rozwiązanie, z którą duże nadzieje wiążą zarówno użytkownicy indywidualni, jak i biznesowi. Przyjrzeliśmy się ofertom dostępnym na rynku. Czy przechowywanie danych w chmurze jest bezpieczne? Czy to się opłaca i jakie są korzyści zapisywania plików za zewnętrznych serwerach zlokalizowanych poza firmą?

Przechowywanie danych w tzw. chmurze to rozwiązanie, z którą duże nadzieje wiążą zarówno użytkownicy indywidualni, jak i biznesowi. Przyjrzeliśmy się ofertom dostępnym na rynku. Czy przechowywanie danych w chmurze jest bezpieczne? Czy to się opłaca i jakie są korzyści zapisywania plików za zewnętrznych serwerach zlokalizowanych poza firmą?

Ostatnio termin "prowadzenie biznesu w chmurze" staje się coraz popularniejszy. Co to tak naprawdę jest i co dokładnie oznacza dla twojej firmy? Usługi te są kolejnym krokiem w dziedzinie rozwiązań informatycznych dla przedsiębiorstw. Pozwalają na uwolnienie firm od konieczności zarządzania infrastrukturą, co umożliwia koncentrację na zarządzaniu informacjami. Rozwiązanie to obejmuje kompleksowe usługi: od przechowywania danych, aplikacji i zabezpieczeń, aż po środowisko opracowywania aplikacji dostępne zawsze wtedy, gdy jest potrzebne. Usługi zdalnego dostępu pozwalają na korzystanie z danych na całym świecie, w każdej chwili i w każdym miejscu, co bez wątpienia ułatwia rozwój firmy.

Czym jest chmura?

Co to znaczy "przetwarzanie w chmurze", czyli cloud computing? Pojęcia te są na tyle nowe, że nie doczekały się jednolitej definicji. Jest ich kilka:

1. Według definicji Wikipedii, najpopularniejszego źródła wiedzy w internecie, chmura to model przetwarzania oparty na użytkowaniu usług dostarczonych przez zewnętrzne organizacje. Funkcjonalność jest tu rozumiana jako usługa (dająca wartość dodaną użytkownikowi) oferowana przez dane oprogramowanie (oraz konieczną infrastrukturę). Oznacza to eliminację konieczności zakupu licencji czy konieczności instalowania i administracji oprogramowaniem. Konsument płaci za użytkowanie określonej usługi, np. za możliwość korzystania z arkusza kalkulacyjnego. Nie zakupuje sprzętu ani oprogramowania. Termin "cloud computing" związany jest z pojęciem wirtualizacji. Model "cloud computing" historycznie wiąże się z przetwarzaniem w sieci grid, gdzie wiele systemów udostępnia usługi, korzystając z podłączonych zasobów, z tą różnicą, że w "cloud computing" mamy do czynienia z podążaniem zasobów za potrzebami usługobiorcy.

2. National Institute of Standards and Technology definuje cloud computering jako ... nowy model dostarczania i korzystania z zasobów informatycznych, takich jak zasoby obliczeniowe (serwerowe), magazynowanie danych, przepustowość sieci, a nawet aplikacje. Model cechuje się takimi funkcjami, jak samoobsługa na żądanie, duża elastyczność, taryfikacja usług (pay-as-you-use), implementacja puli zasobów i szeroki dostęp do sieci.

3. Gartner, światowy lider badań i doradztwa w dziedzinie informatyki, formułuje chmurę jako ... styl obliczeń, w którym dynamicznie skalowalne (zwykle zwirtualizowane) zasoby są dostarczane jako usługa za pośrednictwem internetu. Użytkownik nie musi mieć wiedzy na temat tego, w jaki sposób ta usługa jest realizowana, nie musi też zajmować się aspektami technicznymi niezbędnymi do jej działania.

4. Ciekawą opinię na temat chmury przedstawił również Tomasz Kopacz z Microsoftu: Chmura to pewnego rodzaju abstrakcja dla klienta i to dobrze, że on nie wie, jak to dokładnie działa. Dla klienta chmura to po prostu "gniazdko z mocą obliczeniową". On tam podłączy jakieś urządzenie, "coś" się wydarzy i jego nie będzie interesowała niedostępność. To ma działać, tak jak jest teraz w przypadku prądu elektrycznego. Klient nie wnika w to, skąd on mu się "bierze", on go po prostu ma. I ja widzę chmurę jako trend przesuwania IT w kierunku koncepcji spotykanych u innych dostawców infrastruktury (woda, prąd itp.).

Chmura jest także często określana jako sam proces przenoszenia pewnych zasobów (danych, aplikacji, serwerów, maszyn, maszyn wirtualnych itp.) z miejsca, w którym jest zlokalizowana dana firma, w inne - np. do centrum danych zapewniającego odpowiedni zestaw usług.

Rodzaje chmur

Rozróżniamy kilka chmur:

- prywatne (private cloud) - będące częścią organizacji; cała infrastruktura stworzona w chmurze jest przydzielona dla jednego przedsiębiorstwa. Może być ona przygotowana i zarządzana przez firmę zewnętrzną lub przez wewnętrzny dział IT danej organizacji. W tym drugim przypadku firma utrzymuje własne serwerownie i ludzi nim zarządzających, a z samego cloud computingu korzystają osoby zajmujące się administracją.

- publiczne (public cloud) - będące zewnętrznym, ogólnie dostępnym dostawcą (np. Amazon.com, Google, Microsoft itd.); taki model nazywany jest często "on demand" lub "pay as you go", ponieważ to klient określa jakie parametry go interesują oraz płaci za usługę, którą zamówił. Jeśli jego potrzeby rosną, to "na żądanie" może zwiększyć zasoby w dzierżawionym przez siebie środowisku ( np.: wykupić więcej mocy lub szybszy storage) i ta dodatkowa usługa zostanie dodana w locie i bez potrzeby zatrzymywania pracujących aplikacji i maszyn wirtualnych.

- hybrydowe (hybrid) - połączenie chmury prywatnej i publicznej. Pewna część aplikacji i infrastruktury danego klienta pracuje w chmurze prywatnej, a część jest umiejscowiona w przestrzeni chmury publicznej. </ramka_02>

Bezpieczeństwo

Poniżej przedstawiamy najbardziej istotne problemy związane z bezpieczeństwem w cloud computing:

- Część naszej infrastruktury będzie znajdować się poza naszą firmą, co oznacza, że mogą mieć do niej dostęp inne osoby (o tym decyduje polityka bezpieczeństwa serwerowni wykorzystywanej przez dostawcę), ale także możliwy jest zdalny dostęp do chmury poprzez internet. Dostępem przez sieć możemy zarządzać (budować firewalle, szyfrować połączenia, ograniczać źródła połączeń tylko do naszych podsieci), ale na politykę bezpieczeństwa serwerowni wpływu nie mamy.

- Zwiększa się ilość zasobów, którymi musimy zarządzać - trzeba je monitorować i reagować na ewentualnie pojawiające się problemy.

- Dzięki chmurze otrzymujemy wirtualne zasoby na współdzielonych maszynach fizycznych oraz współdzielone łącza sieciowe z innymi klientami naszego dostawcy. Oznacza to, że jego inni klienci mogą mieć ułatwione zadanie, jeśli chodzi o ataki hakerskie na nasze zasoby.

- Decydując się na chmurę, przekazujemy kontrolę i zarządzanie bezpieczeństwem na dostawcę. Najczęściej nie będziemy mieć możliwości przeprowadzenia własnych testów penetracyjnych, a także ograniczony lub znikomy dostęp do logów innych elementów infrastruktury niż nasze zasoby. Zwykle nie będziemy mieć też wpływu na wybór lokalizacji fizycznej, gdzie przechowywane będą maszyny utrzymujące nasze zasoby, a także na to, czy część prac administracyjnych nad tymi urządzeniami nie będzie wyoutsourcowana innym podmiotom niż dostawca usług.

- Niezależnie od tego, jak rozbudowane i drogie SLA sobie zażyczymy, umowa może przewidywać czasowe przerwy lub chwilowy brak dostępu do usług.

Google Docs

Google Docs to najlepiej znana usługa, oferująca tworzenie oraz przechowywanie dokumentów w chmurze. Wystarczy jedynie uruchomić przeglądarkę internetową, zalogować się na swoje konto Google oraz wybrać ze stosownej zakładki opcję "Dokumenty". Od tej chwili możemy dowolnie przeglądać stworzone wcześniej pliki, tworzyć i edytować dokumenty tekstowe oraz arkusze kalkulacyjne. Trzeba przyznać, że pisanie w Google Docs jest intuicyjne, nie trzeba nawet martwić się o zapisywanie - czynność ta jest bowiem w pełni zautomatyzowana.

Aplikacja Google działająca w chmurze umożliwia korzystanie z dokumentów w siedzibie firmy, w podróży, w domu oraz na urządzeniu przenośnym - nawet w trybie offline. Dokumenty Google działają w przeglądarkach na komputerach PC, Macach oraz w systemie Linux i obsługują popularne formaty plików, takie jak .doc, .xls, .ppt i .pdf. Pliki przechowywane w GoogleDocs oraz ich kopie zapasowe są zawsze dostępne online. Administratorzy chmury mogą zarządzać uprawnieniami do udostępniania plików obowiązującymi w całym systemie, a właściciele dokumentów mogą nadawać i odwoływać prawa dostępu do plików w dowolnym momencie, co z pewnością pozwala na bezpieczne korzystanie z usługi.

Microsoft (Office 365)

Dzięki usłudze Office 365 dla średnich firm i przedsiębiorstw, pracownicy otrzymują potrzebne narzędzia biurowe oraz narzędzia do współpracy. Oferta gwarantuje także zabezpieczenia i całodobową pomoc techniczną w zakresie technologii informatycznych. Office 365 łączy czołowe aplikacje pakietu Office 2010 z obsługą poczty e-mail, kalendarzy, wiadomości błyskawicznych, konferencji w sieci Web i udostępniania dokumentów, zgodną z wymaganiami przedsiębiorstw i opartą na środowisku chmury. W przypadku dużych firm, z jeszcze bardziej rozległymi wymaganiami informatycznymi, usługa Microsoftu umożliwia korzystanie z chmury na warunkach klienta z elastycznymi opcjami wdrożenia. Można dokonać migracji do usługi Office 365 według harmonogramu wybranego przez klienta lub skonfigurować wdrożenie, spełniając specyficzne wymagania w zakresie zgodności z przepisami, zabezpieczeń lub działań operacyjnych.

IBM (Lotus Live)

LotusLive to kolekcja zintegrowanych rozwiązań do pracy grupowej i usług sieciowych kontaktów społecznych przeznaczona dla przedsiębiorstw. Usługi te umożliwiają organizowanie spotkań elektronicznych, współużytkowanie plików, prowadzenie rozmów sieciowych, zarządzanie projektami i pracę w sieci z potencjalnymi klientami - wszędzie, w każdej chwili. Niezależnie od tego, czy chodzi o pracę zdalną, administrowanie zdalnymi zespołami, czy tylko o utworzenie miejsca wymiany informacji między współpracownikami, LotusLive zapewnia rozwiązania do pracy grupowej w bezpiecznym środowisku.

Produkt stworzony przez IBM udostępnia usługi do pracy grupowej, ułatwiające i poprawiające codzienne interakcje biznesowe z klientami, partnerami i współpracownikami. Rozwiązanie to zapewnia pracę z osobami z organizacji i spoza niej oraz usprawnia komunikację.

LotusLive oferuje zintegrowaną pocztę elektroniczną, konferencje elektroniczne i wielokrotnie nagradzane narzędzia wspomagające pracę grupową dla firm o różnej wielkości

LotusLive oferuje zintegrowaną pocztę elektroniczną, konferencje elektroniczne i wielokrotnie nagradzane narzędzia wspomagające pracę grupową dla firm o różnej wielkości

Apple (iCloud)

iCloud jest nowym zestawem oprogramowania online firmy Apple. Chmurę Apple wśród innych popularnych tego typu usług wyróżnia jednak pewna funkcjonalność. Mowa nie tylko o dostępie do danych z dowolnego urządzenia, ale również automatycznej synchronizacji zawartości na wszystkich urządzeniach (tak zwany mechanizm push) poprzez sieć Wi-Fi lub 3G (jeśli zezwolimy na tego typu połączenie). Chmura Apple umożliwia przechowywanie dokumentów, muzyki, aplikacji oraz zdjęć. iCloud przydaje się także w synchronizacji kontaktów, e-maili oraz kalendarzy i zakładek z przeglądarki Safari (zarówno z Maców, jak i urządzeń mobilnych).

Po zarejestrowaniu się na stronie iCloud, użytkownik automatycznie otrzymuje 5 GB wolnej przestrzeni. Oczywiście, w razie potrzeby może dokupić wolne miejsce, nawet 100 dodatkowych GB.

box.net

Ciekawą ofertę znajdziemy także na serwisie box.net. Usługa dostępna jest w wersji płatnej oraz darmowej. Bez uiszczania dodatkowych opłat obowiązuje nas limit przechowywania danych (5 GB) oraz maksymalnej objętości pliku (25 MB). Za dodatkową opłatą ograniczenia te zmienią się do 50 GB limitu całkowitego oraz 1 GB limitu wielkości pliku. box.net istnieje także w ofercie dla małych firm (powyżej trzech użytkowników korzystających z usługi) oraz korporacji.

Niewątpliwym atutem tego serwisu jest poziom zabezpieczeń usługi. Transfer plików odbywa się poprzez protokół SSL (Secure Sockets Layer), a dane przechowywane są zgodnie ze standardem szyfrowania AES 256-bit (opcja dostępna jedynie dla użytkowników komercyjnych). Administratorów ucieszy także wiadomość, że serwis ten wyposażono w opcję przydzielania uprawnień poszczególnym użytkownikom (mogą mieć oni dostęp tylko do wybranych plików) oraz udostępniania danych jedynie na określony czas.

Oferta box.net dla biznesu

Oferta box.net dla biznesu

DropBox

Kolejną propozycją przechowywania danych w chmurze jest DropBox. Usługa ta współpracuje z takimi platformami, jak Windows, Mac, Linux, iPad, iPhone, BlackBerry oraz Android.

Wśród funkcji usługi DropBox znajdziemy m.in. dostęp do plików, nawet gdy urządzenie mobilne nie jest podłączone do sieci, możliwość przesyłania na serwer tylko tych fragmentów plików, które uległy zmianie od ostatniej synchronizacji, oraz funkcję manualnego ustalania limitów transferowych.

Oprócz specjalnej aplikacji, atutem DropBoxa jest bezpieczeństwo. Serwis przechowuje kopie naszych danych do miesiąca wstecz, możliwe jest więc przywracanie utraconych danych. Ponadto, każde połączenie z serwisem szyfrowane jest zgodnie ze standardem kanału SSL, a same pliki z systemem AES-256.

Opis czy jest DropBox, dostępny na stronie producenta

Opis czy jest DropBox, dostępny na stronie producenta

SugarSync

SugarSync to program ułatwiający przesyłanie na serwer plików dowolnego rozmiaru. Ponadto, użytkownik ma możliwość zarządzania plikami oraz udostępniania ich (za pośrednictwem publicznych linków). SugarSync dość dobrze prezentuje się pod kątem bezpieczeństwa danych. Transfer odbywa się bowiem poprzez TSL (Transport Layer Security, czyli inaczej SSL 3.3), a same pliki zaszyfrowane są 128-bitowym standardem AES.

W ofercie dla firm znajdują się m.in. takie usługi, jak udostępnianie folderów poszczególnym pracownikom, klientom czy współpracownikom oraz synchronizacja danych między wieloma komputerami i urządzeniami. Co ważne, po wykupieniu usługi, dowolna liczba użytkowników może korzystać z produktu - jest to niezwykle istotne zwłaszcza z punktu widzenia dużych firm.


Zobacz również