Choć burza huczy wokół nas

Jeszcze do niedawna kolumna głośnikowa pełniła określoną funkcję. Kierowano ją do potencjalnych odbiorców, a cena była odwzorowaniem jakości brzmienia. Ale wraz z rozpowszechnieniem się sprzętu audio i wideo powstały wyselekcjonowane nisze odbiorców, które poszukiwały ściśle określonych cech, warunkujących jak najpełniejsze oddanie emocji zawartych w danym rodzaju muzyki.

Jeszcze do niedawna kolumna głośnikowa pełniła określoną funkcję. Kierowano ją do potencjalnych odbiorców, a cena była odwzorowaniem jakości brzmienia. Ale wraz z rozpowszechnieniem się sprzętu audio i wideo powstały wyselekcjonowane nisze odbiorców, które poszukiwały ściśle określonych cech, warunkujących jak najpełniejsze oddanie emocji zawartych w danym rodzaju muzyki. Zaczęto więc produkować zestawy przeznaczone do jazzu, popu czy techno. Zależność ta przełożyła się następnie na systemy kina domowego i w ten sposób mamy na rynku zestawy, które największą satysfakcję zapewniają przy określonym repertuarze. Dwa opisane przez nas komplety głośników przeznaczone są, według producenta, dla przedstawicieli młodego pokolenia.

Zestawy składają się z czterech kolumn głośnikowych uzupełnionych modułem centralnym i aktywnym subwooferem. Podstawowe kolumny w obu wypadkach są monitorami, które należy ustawić na specjalnie dobranych standach. I na tym podobieństwa się kończą.

Kolumienki Polk Audio są prawie dwukrotnie mniejsze od modeli Jamo, co daje niemal czterokrotną różnicę w objętości akustycznej pomiędzy ich obudowami. Dzięki nieznacznej wielkości, kolumny Polk Audio możemy powiesić na ścianie, co jest bardzo przydatne, gdyż są one przeznaczone raczej do małych pomieszczeń (do 20 m2). Można je w dość łatwy sposób zamaskować, tak że doskonale wkomponują się w wyposażenie pokoju.

Zestaw Jamo zarówno ze względu na duże rozmiary głośników, jak i na rzucające się w oczy wykończenie ma za zadanie wyrażać dumę właściciela z ich posiadania. Spełnia tę funkcję znakomicie, nagłaśniając jednocześnie z dużą swobodą pomieszczenia do 40 m2.

Jamo X 530PDD

Cały zestaw Jamo oparty został na bardzo podobnych przetwornikach. Głośniki wysokotonowe są identyczne. Zarówno w czterech kolumnach otaczających, jak i w module centralnym zastosowano tą samą 18-milimetrową kopułkę wysokotonową wykonaną z gęsto tkanych włókien sztucznego tworzywa. Aby podnieść efektywność układu wysokich tonów, kopułka wyprowadzona jest przez eliptyczną tubę wykonaną ze srebrnego plastiku. Membrana osadzona została na aluminiowym karkasie, a jej cewkę dodatkowo chłodzi ferrofluid. Takie rozwiązanie podnosi wytrzymałość głośnika na przegrzanie i umożliwia wysterowanie go zdecydowanie większymi mocami. Głośniki średnioniskotonowe wykonane są klasycznie z polipropylenowych czarnych membran. W kolumnach przednich mają one średnicę 21 cm. Natomiast w kolumnach tylnych zastosowano głośniki o średnicy 18 cm. W module centralnym umieszczono dwie 18-centymetrowe membrany, pomiędzy nimi pionowo wstawiona jest tuba wysokotonowej kopułki. Wszystkie przetworniki mają solidne magnesy przytwierdzone do blaszanych stalowych koszy. Obudowy całego zestawu wykonane są z 12-milimetrowej płyty wiórowej, która od wewnątrz wyklejona została falistą gąbką, tłumiącą fale stojące i rezonanse. Tylne ścianki wyposażone są w otwór bass-refleksu oraz w sprężynowe zaciski głośnikowe. Całą kolumnę oklejono z wierzchu szarą folią, imitującą lakierowany matowo metal. Plastikowa kratka obszyta materiałem pełni funkcje nakładki zabezpieczającej. W jej dolnej części umieszczono srebrną literę X wplecioną w elipsę. Maskownice chronią tylko głośnik średnioniskotonowy, natomiast tuba głośnika wysokotonowego nie jest niczym zabezpieczona. Sama kopułka jest w niej cofnięta o 65 mm, co chroni ją przed uszkodzeniem. Współpracujący z zestawem moduł basowy jest zintegrowany wzorniczo z całym zestawem. Jego potężna obudowa mieści w sobie 26-centymetrowy głośnik umocowany na frontowej ścianie. Jego membrana wykonana jest z celulozy. Ochrania go kratownica podobna do tych, jakie są zamontowane przed głośnikami w innych kolumnach. Na ściance tylnej subwoofera znajduje się metalowa płytka z wyprowadzonymi elementami regulacji, liniowym wejściem i wyjściem sygnału oraz włącznikiem i gniazdem sieciowym. Za pomocą trzech potencjometrów możemy w sposób płynny ustawiać: głośność sygnału basowego, częstotliwość podziału pomiędzy nim a resztą systemu oraz zgodność fazy sygnału najniższych częstotliwości względem pracy głośników niskotonowych w kolumnach przednich. Pod tą płytką znajdują się dwa tunele bass-refleksu o średnicy wewnętrznej 70 mm. Subwoofer sprawia wrażenie raczej urządzenia estradowego lub dyskotekowego niż przeznaczonego dla systemów domowych.


Zobacz również