Co robimy w sieci

Polacy w Internecie - raport GfK Polonia -potwierdza wyniki wcześniejszych badań oglądalności polskich witryn.

GfK Polonia przedstawiła wyniki najnowszych, przeprowadzanych w lipcu i sierpniu, badań: OnlineBus - Polacy w Internecie. W ankiecie wzięło udział 6 tys. osób w wieku powyżej 14 lat. Uwzględniono odpowiedzi tych, które korzystają z sieci co najmniej kilka razy w miesiącu.

Raport GfK Polonia potwierdził wyniki wcześniejszych badań oglądalności polskich witryn, przeprowadzone w ostatnim czasie przez kilka innych firm. Największą popularnością cieszy się Onet.pl. aż 62% badanych zadeklarowało, że odwiedziło ten portal co najmniej raz w ciągu ostatnich dwóch tygodni. Na drugim miejscu znalazł się najstarszy polski portal - Wirtualna Polska (49%). Trzecią i czwartą pozycję zajęły dwa zagraniczne: Yahoo! (30%) i AltaVista (22%).

W przypadku "spontanicznej znajomości" portali kolejność na pierwszych miejscach jest identyczna. Bez sugerowanych odpowiedzi 87% respondentów wymieniło Onet.pl, 82% Wirtualną Polskę, 57% Yahoo! oraz 54% AltaVistę. Na kolejnych miejscach pojawiały się nowe polskie portale: Interia (47%), Arena (42%) oraz Yoyo (41%).

Według GfK z Internetu korzysta 9% Polaków, w tym 4% w domu, 3% w pracy, a 2% łączy się z siecią w szkole lub na uczelni. Kolejnych 10% ankietowanych zadeklarowało, że zamierza uzyskać dostęp do Internetu w najbliższym czasie.

Badania GfK Polonia uwzględniały również pytania o to, co konkretnie robią w sieci polscy internauci. Najwięcej czasu przeznaczają oni na surfowanie po stronach WWW (polskojęzyczne - 48%, obcojęzyczne - 15%). Kolejnym z najpopularniejszych zajęć jest wysyłanie i odbieranie poczty elektronicznej (18% czasu). Na następnych miejscach znajduje się korzystanie z usług IRC, ICQ itp. (8% czasu) i pobieranie plików (6%). GfK utrzymuje, iż wynik ten zdaje się nie potwierdzać poglądu, że Polacy masowo pobierają z sieci pirackie kopie nagrań muzycznych w formacie MP3.

Według badania najważniejszym powodem korzystania z Internetu jest poszukiwanie informacji związanych z wykonywaną pracą badanych (37%) i rozrywką (27%). Tylko 25% poszukuje informacji w celach naukowych, a 6% - dotarciu do aktualności. Do celów "towarzyskich" używa Internetu 4% badanych, a 8% dokonuje w sklepach zakupów online.

Więcej informacji:

www.gfk.pl

biznesnet.pl/


Zobacz również