Colin McRae Rally 3

Jaki jest twój ulubiony wóz rajdowy i dlaczego to Ford Focus?

Jaki jest twój ulubiony wóz rajdowy i dlaczego to Ford Focus?

Colin McRae 3 od dawna wzbudzał emocje i niepokój. Nieustannie odwlekana premiera spowodowała, że wokół gry zaczęły krążyć legendy. Największą niewiadomą był oczywiście tryb kariery. Czy będzie można wybrać samochód, czy też nie? Teraz już znamy odpowiedź. Nie! Ford Focus WRC to jedyny wóz, jakim ścigasz się w mistrzostwach.

Szok i przerażenie

W trzeciej części gry nie będziesz mógł sprawdzić, kto jest lepszy, ty czy Colin McRae. Wcielasz się bowiem właśnie w tego rajdowca, więc wyniki, które osiągasz, są firmowane jego nazwiskiem. Zaczynasz karierę za kierownicą Focusa w wersji 02 - niezbyt szybkiego i zawodnego samochodu. Jednak z każdym sezonem, ba - nawet rajdem, twój wóz jest coraz lepszy, bo zdobywasz nowe usprawnienia i podzespoły. To nowy pomysł twórców gry, który ma cię zachęcić do szybszej jazdy. Na podium hostessy wręczają ci szampana, nowy komplet opon i utwardzone sprężyny. Szkoda że sielanka kończy się po trzech sezonach. Jeśli w tym czasie nie wykażesz się dobrymi wynikami - Game over. Następny poziom trudności jest niedostępny, a więc zabawę musisz zacząć od początku. I znowu czeka cię udoskonalanie wozu. I po raz kolejny zdobywasz takie same części.

Co autorzy zrobili z kolejną odsłoną sławnej serii? Przecież nie sposób w nią grać. Koniec testu - ocena 23%...

Spięty Colin McRae nerwowo wyczekuje na sygnał startowy.

Spięty Colin McRae nerwowo wyczekuje na sygnał startowy.

Tak mógłby się zakończyć test GameStara, a ocena poszłaby w świat, ale... No właśnie - ale. Prawda jest taka, że poza brakiem wyboru samochodu i dziwnym pomysłem z dodatkowym wyposażeniem, nowemu Colinowi niewiele można zarzucić. Jako symulator rajdu sprawdza się bardzo dobrze. Jest w nim wszystko, co w tego typu grze być powinno. Dokładnie odzwierciedla rajdową rzeczywistość. Zacznijmy zatem jeszcze raz:

Colin McRae i jego Ford

Focus i inne samochody są świetnie przedstawione. Widać przetłoczenia blach, połyskujący lakier i odbijające się w szybach chmury. Przyjrzyj się kołom, a zobaczysz ukryte pod felgą tarcze hamulcowe, które przy ostrej jeździe rozgrzewają się do czerwoności. Ten efekt najlepiej widać w powtórkach. Jadąc suchymi, szutrowymi trasami, widzisz narastające zabrudzenie karoserii. Tylko patrzeć, jak ktoś upiększy ją napisem - brudas.

Dokładnie przedstawione jest również wnętrze auta. W trakcie powtórki dostrzegasz nawet twarz kierowcy. Nie masz zatem wątpliwości że za kierownicą zasiada sam Colin McRae. Część efektów podziwiasz jedynie przy widoku z wnętrza wozu. Na przykład wycieraczki toczące walkę z deszczem zalewającym przednią szybę.

Mechanicy pracują w pocie czoła. Colina do warsztatu nie wpuszczają.

Mechanicy pracują w pocie czoła. Colina do warsztatu nie wpuszczają.

Trasy, po których jeździsz, prezentują się nieźle. Pochmurna Japonia wypada wręcz fantastycznie. W ciemnej poświacie nadciągającej burzy mkniesz krętymi, górskimi drogami, mijając kolorowe wsie i miasteczka. Równie dobrze wyglądają malownicze odcinki leśnego rajdu Finlandii. Co krok napotykasz mostki i ciągnące się wzdłuż jezior wąskie, szutrowe drogi. Z kolei w zimowej Szwecji śnieg zmienia barwę w zależności od pory dnia. W południe jest tak biały, że razi w oczy, zaś pod wieczór staje się trupio siny. Jeziora pokryte są grubą warstwą lodu i na nim rozgrywana jest część zawodów, na przykład nocny odcinek specjalny dla publiczności. Na gładkiej jak lustro tafli lodu wspaniale odbijają się lampy oświetlające tor. Olśniewające!

Polskie drogi

Trasy, na których przyjdzie ci walczyć, są atrakcyjne graficznie, ale bardzo wąskie. Wymuszają więc na kierującym maksymalną koncentrację. Najlepszym przykładem są żwirówki w rajdzie Wielkiej Brytanii. Jeden fałszywy ruch kierownicą i jesteś poza trasą. W nowym Colinie nie ma miejsca na szerokie branie zakrętów (zobacz wideorecenzję na CD/DVD). Zgodnie ze stylem jazdy dzisiejszych mistrzów rajdowych zakręty należy pokonywać jak najciaśniej. Szerokim frezom nie sprzyjają także rowy wykopane wzdłuż drogi oraz rosnące blisko drzewa. Roślinność utrudnia jazdę po prostej trasie. Rozłożyste korony drzew przesłaniają widok przy kamerze umieszczonej za samochodem. Trzeba uważnie słuchać pilota lub zmieniać kamerę. Przy szybkiej jeździe to spore utrudnienie, które grozi kraksą i uszkodzeniem auta.

Colin McRae

Na pecetową wersję gry czekaliśmy tak długo, że w tym czasie zdążyły zmienić się realia w świecie World Rally Championship. Firma Ford postanowiła zmienić taktykę walki w tej bądź co bądź kosztownej zabawie. Inwestuje teraz bardziej w swój samochód niż w kierowców o znanych nazwiskach. I tak: Colin MacRae wraz z Carlosem Sainzem przeszli do teamu Citroena. Tymczasem nowym liderem w Fordzie został młody Estończyk Marko Martin. Młokos jeździ szybko i ostro jak niegdyś Colin. I tak jak Latający Szkot, nie zawsze dojeżdża do mety.


Zobacz również