Creative - lichy zarobek na kartach dźwiękowych

Wydawać by się mogło, że układy dźwiękowe Creative i karty Sound Blaster są bardzo popularne. Wyniki finansowe firmy za rok 2006 jednak o tym nie świadczą - ponoć mniej niż jeden procent komputerów PC sprzedanych w ciągu minionych 12 miesięcy było wyposażonych w układy korporacji.

Creative zdobyło popularność w latach dziewięćdziesiątych, gdy urządzenia z serii Sound Blaster gwarantowały wysoką jakość dźwięku za rozsądną - niższą niż sprzęt firmy Gravis - cenę.

Jak wyliczają redaktorzy portalu X-bit Labs, przychody Creative z kart dźwiękowych stanowią około jedną dziesiątą przychodów firmy, czyli wynoszą 32,44 miliona USD. Jeśli uznać, że karta kosztuje średnio 100 dolarów, korporacja sprzedała ok. 324 tysiące urządzeń Sound Blaster. W tym samym czasie na świecie sprzedano 57,15 milionów komputerów PC. Oznacza to, że mniej niż 1 procent komputerów wyposażony był w karty Creative.

W ostatnim kwartale 2006 r. firma zarabiała głównie na patencie, który udostępniła firmie Apple oraz na sprzedaży odtwarzaczy MP3 Zen V i Zen V Plus; w przeciągu ostatniego kwartału na całym świecie sprzedano 2,5 miliona tego typu urządzeń.

W tym samym czasie Apple sprzedało ponad 21 milionów iPodów.


Zobacz również