Cyfrowa wygoda

Karta przechwytująca DV500 oferuje nową jakość, wprowadzając do montażu nieliniowego pracę w czasie rzeczywistym, a także umożliwiając przeplatanie obrazów pochodzenia cyfrowego i analogowego.

Karta przechwytująca DV500 oferuje nową jakość, wprowadzając do montażu nieliniowego pracę w czasie rzeczywistym, a także umożliwiając przeplatanie obrazów pochodzenia cyfrowego i analogowego.

Coraz powszechniejszą metodą edycji wideo staje się ostatnio montaż nieliniowy, który, gdy jest wykonywany na komputerach, czyli urządzeniach z założenia uniwersalnych, zapewnia prawie nieograniczone możliwości kosztem zwiększenia czasu edycji. Ten rodzaj montażu wymaga zgromadzenia wszystkich materiałów źródłowych w postaci cyfrowej, ułożenia ich w dowolnej kolejności, zmontowania z nich gotowego fragmentu filmu i nagrania na nośnik docelowy.

Istnieją także systemy łączące obie metody, których dobrym przykładem jest seria produktów Pinnacle Systems, takich jak Studio 400 czy Studio DC10. W tym przypadku wstępny montaż nieliniowy na materiale niskiej jakości pozwala utworzyć scenariusz, na podstawie którego karta lub urządzenie zewnętrzne wykona "sprzętowo" cały montaż liniowy.

Sprzęt do montażu wideo

Sprzęt do montażu wideo

Jedyną wadą występującą w montażu nieliniowym jest chyba tylko czas potrzebny na zmontowanie filmu, a dokładniej na programowe zrenderowanie przejść, nałożenie efektów i napisów. Jak się okazuje, można tej niedogodności zaradzić, realizując wszystkie operacje sprzętowo, wbudowując dodatkowe funkcje w kartę przechwytującą. Rezultat jest rewelacyjny - część montażu odbywa się w czasie rzeczywistym!

Na tym właśnie rozwiązaniu oparty został system edycji wideo Pinnacle Systems DV500. Jego możliwości, zakres funkcji oraz cena ustawiają produkt pomiędzy urządzeniami do zastosowań półprofesjonalnych, takich jak analogowa karta DC30plus i cyfrowa DV200 a systemami w pełni profesjonalnymi, tj. DC50 współpracującą m.in. z urządzeniami Betacam oraz DC1000 do tworzenia gotowych produkcji we wszystkich formatach analogowych oraz cyfrowych DV, MPEG-2 i DVD.

Montowanie na ekranie

Montowanie na ekranie

Pinnacle Systems DV500 jest zbudowany na podstawie karty przechwytującej z wejściami i wyjściami, zarówno analogowymi, jak i cyfrowymi. Nie jest to jednak hybryda dwóch systemów, gdyż w kartach obsługujących jedynie sygnały analogowe dane były przetwarzane do formatu Motion JPEG. Natomiast w DV500 kompresuje się je za pomocą sprzętowego kodeka DV, tego samego, który stosuje się do zapisu danych cyfrowych. Dzięki temu DV500 umożliwia łatwe przeplatanie materiałów pochodzenia cyfrowego i analogowego.

Do podłączenia cyfrowych urządzeń pracujących w standardzie IEEE 1394, zwanym także FireWire lub iLink, służą dwa porty zewnętrzne i jeden wewnętrzny, umieszczone bezpośrednio na karcie. Obsługiwane za ich pomocą standardy zapisu obejmują DV, DVCAM, Digital8 i DVCPro. Wygodnie podłącza się urządzenia analogowe pracujące w standardach VHS, Video8, S-VHS, Hi8 i Betacam. Służy do tego tzw. blueBox - zewnętrzna ścianka z wyprowadzonymi portami S-Video, Composite i Audio RCA, połączona z kartą jednym wielożyłowym przewodem.

Karta DV500 przetwarza piksele w studyjnym standardzie CCIR-601 (zwanym także D-1), w pełnych rozdzielczościach PAL 720 x 576 oraz NTSC 720 x 480 z możliwością automatycznego kadrowania. Jakość dźwięku jest wyższa niż w DC30plus, gdyż maksymalne upakowanie danych cyfrowych (lub częstotliwość próbkowania w przypadku sygnału analogowego) wzrosło do 48 kHz przy 16-bitowej reprezentacji sygnału dla obu kanałów stereo.

Wbudowany w DV500 sprzętowy mikser pozwala jednocześnie odtwarzać dwa pliki wideo i w czasie rzeczywistym nakładać ponad 200 efektów, co obejmuje także przejścia oraz nakładanie napisów. Istnieją jednak pewne ograniczenia, bowiem np. napisy muszą być statyczne i nakładane z użyciem Alpha Channel, a efekty mogą być stosowane tylko pojedynczo, zamiast np. wielowarstwowo. Także bardziej skomplikowane napisy mogą nie zostać zrenderowane w czasie rzeczywistym. Na dodatek, wszystkie te operacje będą widoczne jedynie na wyjściach analogowych i oczywiście na ekranie.

Aby tworzony w ten sposób film nagrać na taśmę DV, trzeba go wcześniej w całości zrenderować i zapisać do plików, które teoretycznie mają ograniczenie do 12TB, jednak np. system FAT32 w Windows 98 sprowadzi tę wielkość do skromnego 3,9 GB.

W przeciwieństwie do konkurencyjnego systemu edycji wideo, jakim jest Matrox RT200 współpracujący ściśle z kartą graficzną Matrox G400, Pinnacle Systems DV500 musi działać z różnymi kartami dostępnymi na rynku. Zastosowano w niej więc specjalny mechanizm wpisywania danych bezpośrednio do przestrzeni adresowej karty graficznej AGP/PCI, który pozwala osiągnąć więcej niż zadowalającą płynność odtwarzania filmów. W standardowym i jednocześnie najbardziej wydajnym trybie Overlay dane te są wpisywane do niewidocznej części pamięci karty graficznej, która sama zajmuje się skopiowaniem ich na ekran. Większą zgodność, lecz nieco mniejszą wydajność zapewnia nowy jeśli chodzi o karty, Pinnacle Systems, tryb pracy Primary, w którym dane są wysyłane bezpośrednio na ekran.

Precyzyjne programowe sterowanie kamerą DV

Precyzyjne programowe sterowanie kamerą DV

Mimo że DV500 ma spore wymagania sprzętowe (konfiguracja minimalna to Pentium II 400 MHz, 128MB - zalecana: Pentium III 500 MHz, 256 MB), to pozwala elastycznie się dopasować do systemu, aby osiągnąć najlepszą wydajność. Przykładem może być wybór źródła danych, które podczas zgrywania materiału z taśmy DV będą przesyłane do karty graficznej techniką Overlay. Pierwsza metoda, którą można stosować na lepszych komputerach, to programowe dekodowanie sygnału cyfrowego pochodzącego z łącza IEEE 1394. Druga wykorzystuje dodatkowe połączenie analogowe między kartą a urządzeniem DV, tak więc oba procesy - zgrywanie materiału i wyświetlanie podglądu - odbywają się równolegle.

Przed pojawieniem się technologii DV programy do edycji wideo (np. Adobe Premiere) komunikowały się z kartami przechwytującymi sygnały analogowe za pomocą Video for Windows (rozszerzenie systemu operacyjnego) i nie miały kontroli nad urządzeniami zewnętrznymi. W technologii cyfrowej specjalne oprogramowanie (dla karty DV500 jest to DVTools) steruje kamerą DV w zakresie zidentyfikowania taśmy, wyszukania kolejnych fragmentów filmu, tworzenia galerii klipów i przesyłania ich do komputera. Dalsze losy cyfrowego materiału zależą od użytkownika: film po zmontowaniu może zostać nagrany na CD/DVD, wrócić na taśmę DV za pomocą DVTools, pozostać na dysku w postaci pliku lub też można go wysłać poprzez wyjścia analogowe na taśmę VHS.

Bez względu na pochodzenie i przeznaczenie danych, cała edycja zostanie prawdopodobnie wykonana w Adobe Premiere 5.1c dostarczanym razem z kartą DV500 i doskonale dopasowanym nie tylko do jej wymagań, ale i funkcji. Aby cały system działał poprawnie, istotne jest, żeby przed instalacją sterowników karty program Premiere był już zainstalowany na komputerze. Tylko wtedy bowiem zostanie on prawidłowo skonfigurowany i wzbogacony o wtyczkę INSTANT Video RT, pozwalającą wykorzystać zaawansowane możliwości karty, takie jak nakładanie efektów w czasie rzeczywistym, inteligentne odtwarzanie bez opóźnień oraz obsługę plików AVI w standardzie OpenDML (większych od 2 GB).

DV500 lubi dyski szybkie i pojemne

DV500 lubi dyski szybkie i pojemne

Używanie innych aplikacji z kartą DV500 jest możliwe dzięki programowemu kodekowi, który udostępnia swoje usługi w ramach interfejsu Video for Windows. Nie jest to jednak specjalnie użyteczne rozwiązanie, gdyż kodek ten nie wysyła sygnału do żadnych wyjść analogowych ani cyfrowych, a zamiast tego tworzy ograniczony do 2 GB wynikowy plik AVI z kompresją DV, który można później edytować, np. w Adobe Premiere.

O możliwościach całego systemu DV500 stanowi bogate oprogramowanie. Oprócz efektów czasu rzeczywistego instalowanych automatycznie do Premiere, dostępne są: zestaw programowych efektów 3D - Pinnacle FreeFX, wtyczka do tworzenia napisów - TitleDeko, zestaw przejść i dynamicznych efektów - Video SpiceRack, wtyczka do tworzenia i konfigurowania efektów - Hollywood FX COOPER 4.0, program do szybkiego i łatwego tworzenia muzyki metodą sklejania gotowych kawałków - Sonic Foundry ACID Music oraz system do tworzenia multimedialnych interaktywnych płyt CD/DVD - Minerva Impression.

Opisany system działał bez zarzutu na komputerze o dość standardowej konfiguracji: Pentium II 400 MHz, 192 MB, UDMA/66, wyposażonym w kartę DV500 współpracującą z kartą graficzną Diamond Viper V550 AGP. Materiał analogowy pochodził z Sony Handycam CCD-TR511E, natomiast dane cyfrowe przesyłane były dwukierunkowo do i ze znakomitej cyfrowej kamery wideo Sony Digital Handycam DCR-PC100E. Sterowanie tej kamery z poziomu DVTools było bardzo precyzyjne i wygodne, co specjalnie nie dziwi: firma Sony współuczestniczyła przy jego tworzeniu i m.in. dlatego pewnie powstał produkt tak wysokiej klasy.


Zobacz również