Cyfrowy krajobraz

Graficy i projektanci często muszą zaplanować środowisko naturalne dla scen trójwymiarowych. Mogą do tego wykorzystać specjalne narzędzia, ale nie zawsze są one powszechnie znane. Dlatego przedstawiamy kilka programów, dzięki którym krajobrazy staną się bardziej naturalne.

Graficy i projektanci często muszą zaplanować środowisko naturalne dla scen trójwymiarowych. Mogą do tego wykorzystać specjalne narzędzia, ale nie zawsze są one powszechnie znane. Dlatego przedstawiamy kilka programów, dzięki którym krajobrazy staną się bardziej naturalne.

Pakiety do tworzenia i edycji grafiki są dostępne w wielu różnych formach.

Do projektowania w trzech wymiarach są używane takie programy, jak 3DS Max, Maya, Cinema 4D, LightWave itp. Na rynku można jednak znaleźć bardziej wyspecjalizowane programy, przeznaczone do niszowych zastosowań. Przykładem mogą być narzędzia do renderowania krajobrazów trójwymiarowych, np. Bryce i Vue d'Esprit.

Na innej półce odnajdziemy programy do tworzenia listowia, drzew i roślin. Możemy też użyć narzędzi dołączonych do programów 3D ogólnego przeznaczenia (które zwykle są dość trudne w obsłudze) bądź zastosować dedykowaną aplikację, lub moduł dodatkowy.

Po wyborze właściwego narzędzia należy zastanowić się nad sposobem umieszczenia przygotowanej roślinności w całej scenie trójwymiarowej. Istnieje wiele metod wykonania tego zadania. Poniżej przedstawiamy sposoby najczęściej wykorzystywane w codziennej pracy.

Dzika roślinność

Drzewa i rośliny można wyeksportować w postaci siatki, a następnie zaimportować do podstawowej aplikacji 3D.

Takie podejście może sprawiać kłopoty, ponieważ wyeksportowana geometria jest zwykle dość gęsta. Wpływa to negatywnie na szybkość interakcji z projektowaną sceną. Wymaga więc znalezienia sposobu na "przybliżenie" roślin bez wyświetlania pełnej geometrii. W dedykowanej aplikacji można wyświetlać roślinność w różnej rozdzielczości, dzięki czemu praca jest bardziej płynna.

Życie roślin

Istnieje odwrotna metoda - scenę można zaimportować do aplikacji służącej do projektowania krajobrazu, a następnie nałożyć roślinność. Oznacza to jednak konieczność wykorzystania funkcji animacji, nakładania tekstur, oświetlenia i renderowania, które są dostępne w tej aplikacji, a nie w podstawowym programie do projektowania.

Wyniki mogą więc nie spełniać wszystkich oczekiwań.

Prawdopodobnie najlepszą metodą (ale i najbardziej czasochłonną) jest oddzielne wyrenderowanie sceny i roślinności, a potem ich połączenie. Pozwala to na wykorzystanie najlepszych funkcji aplikacji.

Niestety, wymaga sporej ilości czasu na dopasowanie kątów kamery oraz jej ruchu, jeśli scena jest animowana. Należy także zapewnić zgodność ustawień oświetlenia i renderowania. Podsumowując, jeżeli tworzona scena trójwymiarowa nie jest zbyt skomplikowana, cały projekt warto przygotować w dedykowanej aplikacji do projektowania krajobrazu.

Wybierając taki program, trzeba dokładnie zapoznać się z oferowanymi funkcjami i możliwościami, tak aby uzyskany wynik był realistyczny.

Jeżeli scena 3D jest bardziej złożona, warto rozważyć użycie specjalnej wtyczki do zastosowanej aplikacji. Zapewnia to wysoki poziom integracji z macierzystym programem, a także spójny widok wyrenderowanej sceny.

Należy podkreślić, że takie moduły dodatkowe często zapewniają funkcje optymalizacji wyświetlania gęstej roślinności.

Blisko natury

Oprócz funkcji zapewnianych przez oprogramowanie, należy uwzględnić końcową jakość sceny wyrenderowanej w danym programie. Obejmuje to nie tylko dokładność nakładania tekstur i modelowania, ale również możliwość animowania. Statyczna roślinność umieszczona w animowanej sekwencji może całkowicie zniszczyć poczucie realizmu.

W przypadku odległych scen (takich jak zbocze góry pokryte lasami) jakość animacji nie odgrywa zbyt dużej roli, ale dodanie nawet niewielkiej ilości ruchu może znacznie wpłynąć na postrzeganie sceny.

Jeśli wybrana aplikacja nie zapewnia żadnych opcji animacji, to należy pamiętać, że próba ręcznej animacji roślinności w programie 3D będzie wymagała poświęcenia dużej ilości czasu i wysiłku, a uzyskane efekty mogą nie być satysfakcjonujące.

Korzenie, gałęzie i liście

W przypadku dużej ilości roślin obiekty tego typu są zwykle tworzone automatycznie, bo właściwie niemożliwe jest ręczne animowanie poszczególnych drzew i krzewów. Warto również pamiętać o zróżnicowaniu wyglądu poszczególnych obiektów.

Choć teoretycznie możliwe jest ręczne modyfikowanie roślin, jednak jest to niepraktyczne działanie, nawet jeśli jest ich niewiele.

Upływ czasu

Interesującym aspektem pracy nad krajobrazami trójwymiarowymi jest ich animowanie dla uzyskania efektu upływu czasu.

W czasie testów przyjrzymy się dokładniej możliwościom oferowanym przez poszczególne aplikacje.

Roślinne obiekty 3D można z grubsza podzielić na trzy kategorie - drzewa, rośliny, kwiaty i trawę.

Każdą z tych kategorii cechują oddzielne wymagania, aczkolwiek drzewa i rośliny są dość zbliżone pod względem używanych technologii do ich generowania. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że drzewa to jedynie bardziej złożone rośliny.

Do tworzenia trawy najlepiej wykorzystać system renderowania włosów i futra. Choć trawa nie jest zbyt skomplikowana, to zwykle należy utworzyć kilkaset, a nawet kilka tysięcy oddzielnych źdźbeł, aby uzyskać realistyczną animację. Przedstawione w naszym porównaniu programy służą przede wszystkim do projektowania drzew i roślinności, ponieważ trawę można dość szybko wygenerować za pomocą innych narzędzi.


Zobacz również