Czar kulistego dźwięku

Są trzy podstawowe elementy, decydujące o klasie kolumny głośnikowej: jakość użytych przetworników, ich konfiguracja oraz właściwości akustyczne obudowy. Konstruktorzy z firmy Cabasse wyznaczyli nową jakość dla wszystkich wymienionych kategorii.

Są trzy podstawowe elementy, decydujące o klasie kolumny głośnikowej: jakość użytych przetworników, ich konfiguracja oraz właściwości akustyczne obudowy. Konstruktorzy z firmy Cabasse wyznaczyli nową jakość dla wszystkich wymienionych kategorii.

Wszyscy znamy typowe zestawy kolumn do kina domowego. Pięć prostopadłościennych pudełek zawierających przetworniki o konwencjonalnej budowie może, co prawda, urzec sposobem wykończenia lub montażu, ale zazwyczaj będą to i tak łatwo rozpoznawalne klocki. Tymczasem znudzony zapewne obowiązującymi standardami Georges Cabasse od początku prowadzenia firmy starał się szokować swoich odbiorców, proponując rozwiązania niezwykłe zarówno od strony technicznej, jak i estetycznej. Już w połowie lat 50. powstał głośnik spełniający założenie punktowego źródła dźwięku. Koaksjalny system średnioniskotonowy realizowany był przez 11-calowy układ dwudrożny. Rozwiązanie to zostało wykorzystane w modelu Diphone, który w 1954 r. zainstalowano do nagłośnienia paryskiego kina Cinema Scope. W zestawach kina domowego koncepcja punktowego źródła dźwięku znalazła swoje urzeczywistnienie w opracowanych na początku lat 90. kolumnach satelitarnych Baltic. To w nich firma Cabasse po raz pierwszy zastosowała obudowę w kształcie kuli. Baltic zawierają trójdrożny układ głośników współosiowych o nazwie TC21. Jest on wykorzystywany jako moduł wysokośredniotonowy w bardzo drogich konstrukcjach Atlantis i Adriatis. Cena jednej sztuki Baltica wynosi 20 tys. zł. Za cały komplet z subwooferem trzeba zapłacić 118 tys. zł. Ponieważ ta astronomiczna kwota bardzo ograniczyła ilość nabywców, w 1998 r. firma rozpoczęła pracę nad zestawem kolumn, który przy zachowaniu bardzo dobrej jakości byłby zdecydowanie atrakcyjniejszy cenowo. W efekcie na początku 2001 r. wprowadzono do sprzedaży system iO, kosztujący dziesięciokrotnie mniej od systemu bazowego.

Piękno i jakość

System iO składa się z 5 satelitek i subwoofera nazwanego Jupiter. Satelitki występujące w 3 wersjach kolorystycznych (grafitowej, szarej i białej) można zamontować albo w specjalnym uchwycie naściennym, albo na zaprojektowanych do nich podstawkach podłogowych. Wspomniany uchwyt jest jedną z najciekawszych konstrukcji tego typu. Jest to przykręcany do ściany moduł wykonany ze sztucznego tworzywa, którego przednia ścianka wyprofilowana jest w kształcie zaokrąglonego łożyska. Wbudowany tam magnes, utrzymuje kolumnę, umożliwiając jednocześnie jej dowolne ustawienie. Dzięki takiej konstrukcji daje się bardzo precyzyjne ukierunkować oś promieniowania głośników względem słuchacza. Obudowa kolumny łączy się z podstawką za pośrednictwem 24 - centymetrowego kabla. Zaciski głośnikowe i część elementów zwrotnicy zamontowana jest w uchwycie. Wersja kolumny na podstawce uniemożliwia manewry modułem kulowym.

Obudowa głośnika wykonana z metalowego odlewu ma kształt ściętej kuli o średnicy 18 cm. W centrum zamontowanej na stałe maskownicy osłaniającej głośnik średniotonowy znajduje się kopułka wysokotonowa wykończona krótką tubką. Ze względu na właściwości akustyczne, które powinny być identyczne dla całego układu, membrany obu głośników wykonane są z polimeru. Specjalna konstrukcja cewki głośnika wysokotonowego gwarantuje jego bardzo dużą obciążalność pomimo braku chłodzenia. Konstruktorzy Cabassa nie stosują ferrofluidu w żadnym głośniku wysokotonowym, uznając, że działa on spowalniająco na zmiany ruchu membran i tłumi jednocześnie odpowiedź impulsową w zakresie wysokich częstotliwości. Na zewnątrz obudowy wyprowadzona została wąska rurka układu bass-refleks.


Zobacz również