Czekając na Dooma III: graficzne zbrojenia ATI i Nvidii

Nie ma wątpliwości, że nowe gry wycisną z naszego sprzętu ostatnie poty. I nie ma tu znaczenia czy będzie to starszy czy nowszy sprzęt. Efekty graficzne, które można aktualnie generować na ekranie monitora zmuszą nasze pecety do prezentacji maksimum swoich możliwości. Najważniejszym elementem wyposażenia komputera gracza jest karta graficzna. Producenci procesorów graficznych zbroją się aby sprostać wymaganiom klientów i programistów pracujących na takimi tytułami jak Doom III, Half Life 2 czy S.T.A.L.K.E.R. Kilka dni temu mieliśmy okazję porozmawiać z Jensem Neuschaefer'em, który w firmie NVidia odpowiada m.in. za polski rynek. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy na temat przyszłej i aktualnej oferty NVidii. Ale nie NVidią tylko "rynek stoi". Równie poważnym koncernem jest kanadyjskie ATI, które nie zamierza oddawać pola i szykuje ofensywę nowych produktów. RV410 i R430 mają być jeszcze lepsze i wydajniejsze od aktualnie dostępnych modeli.

Karty GeForce 6800 w trybie SLI

Karty GeForce 6800 w trybie SLI

Na początek coś dla wyczynowców

O rozpoczęciu przez NVidię produkcji kart pracujących w trybie SLI i szczegółach technicznych dotyczących SLI informowaliśmy w materiale: SLI: dwie karty, czyli dwukrotnie szybsza grafika ( http://www.pcworld.pl/news/68152.html ).

W praktyce po raz pierwszy SLI w wydaniu NVidii zostanie zaprezentowane w dniach 6-11 lipca w miejscowości Poitiers we Francji, podczas finałów turnieju dla graczy - Electronic Sports World Cup.

My mamy obiecane otrzymać produkty do testów na przełomie lipca i sierpnia. Rozwiązania z SLI na platformie Intela (bo tylko ona pozwala aktualnie na obsługę dwóch portów graficznych PCI Express) powinny trafić na rynek we wrześniu lub październiku br. SLI będzie możliwe do przeprowadzenia na kartach graficznych wyposażonych w procesory GeForce 6800 GT i Ultra. Wersja „Standard” nie będzie mogła pracować w takiej konfiguracji. Aktualnie NVidia przeprowadza ostatnie szlify sterowników, które już wkrótce będą dostępne bezpośrednio ze stron NVidii. W SLI mogą pracować tylko dwie identyczne karty NVidii. Nie będzie więc można instalować modeli Ultra i GT. Istotną sprawą jest kwestia zasilania takiego tandemu. Jak wiadomo już jedna Ultra wymaga solidnego zasilacza. Dwie karty będą jak sądzimy zmuszały użytkownika do wyposażenia obudowy w dwa solidne zasilacze. Biorąc pod uwagę fakt zaporowej ceny dwóch kart graficznych oraz samej platformy wymaganej do takiej konfiguracji, wydatek poniesiony na dwa porządne zasilacze nie powinien zaskoczyć zamożnych użytkowników dla których takie stacje robocze będą przewidziane.

SLI należy jak sądzimy traktować jako ciekawostkę. Nie sądzimy aby znalazło się wielu użytkowników skłonnych zainwestować ok 5 tys zł w same karty graficzne i kolejnych kilkanaście tys zł w pozostałe elementy platformy sprzętowej wymaganej do działania kart w trybie SLI.

Już karty serii GeForce 6800 są bardzo kosztowne, dlatego NVidia planuje zdobyć serca graczy tańszymi choć także wydajnymi modelami.

Tak będą wyglądały najnowsze gry. Przykład silnika graficznego Unreal Engine

Tak będą wyglądały najnowsze gry. Przykład silnika graficznego Unreal Engine

GeForce 6600 i 6500

Od Jensa Neuschaefera dowiedzieliśmy się, że już we wrześniu odbędzie się premiera modeli GeForce 6600 i 6500. Mają to być karty ze średniej półki cenowej wyposażone w interfejs AGP 8x. Pod koniec roku przewidywana jest premiera wersji najtańszego i najwolniejszego modelu serii GeForce 6.

Modele 6600 i 6500 będą posiadały o 1 potok renderingu mniej niż wersja 6800 oraz mniej jednostek cieniowania, co nie powinno jednak bardzo istotnie wpłynąć na wydajność generowania grafiki w najnowszych grach. Spadek wydajności będzie oczywiście widoczny, jednak ma być do zaakceptowania jeśli spojrzymy na to w kategoriach stosunku wydajności karty do jej ceny.

Wersje procesorów graficznych z natywnym PCI Express mają trafić do katalogu firmy pod koniec roku.

Postać wygenerowana przy wykorzystaniu silnika graficznego Unreal Engine

Postać wygenerowana przy wykorzystaniu silnika graficznego Unreal Engine

Przewidywane, sugerowane ceny detaliczne wszystkich modeli kart serii GeForce 6: 6800 Ultra 549 USD, GT 449 USD, Standard 299 USD, 6500 299-199 USD, modele „entry level” 199-79 USD.

Oprogramowanie równie istotne jak sprzęt

NVidia rozpoczyna promowanie multimedialnych funkcji realizowanych przez jej produkty. Program nosi nazwą Nsist i ma uwypuklać takie zalety procesorów graficznych jak możliwość kodowania i dekodowania materiału wideo w czasie rzeczywistym oraz wykorzystanie kart w innych zastosowaniach związanych z obróbką filmów.

Również we wrześniu Nvidia zaprezentuje nowe oprogramowanie multimedialne Instant on oparte na Linuksie, pozwalającej na szybkie i łatwe korzystanie z aplikacji audio, wideo, odtwarzanie filmów DVD bez konieczności startu systemu operacyjnego. Po naciśnięciu określonego klawisza podczas uruchamiania komputera użytkownik zainicjuje wgrywanie specjalnych programów audio-wideo, które uruchomią graficzny interfejs aplikacji multimedialnej w mniej niż 10 sekund. Aplikacja będzie dostępna zarówno dla notebooków jak i komputerów stacjonarnych. Aktualnie rozwiązanie to jest już dostępne na rynku amerykańskim (w notebookach marki Dell).

Karty graficzne MXM - pierwsze szybkie zewnętrzne układy graficzne dla komputerów przenośnych

Karty graficzne MXM - pierwsze szybkie zewnętrzne układy graficzne dla komputerów przenośnych

GeForce Go6 – MXM czyli zewnętrzna grafika w notebookach

W trzecim lub czwartym kwartale tego roku do produkcji wejdą masowo nowe procesory graficzne do notebooków. Układy będą wyposażone w interfejs MXM bazujące na rozwiązaniach PCI Express. Będą to dwa typy układów - wewnętrzne, montowane osobno, jednak inaczej niż to miało miejsce do tej pory nie zintegrowane z płytą, oraz zewnętrzne, montowane przy pomocy specjalnego złącza MXM.

Rozwiązanie wewnętrzne pozwoli producentom komputerów na swobodne konfigurowanie poszczególnych modeli notebooków poprzez szybką wymianę całych modułów graficznych. Dostępne będą dwa modele - GT z 256 MB pamięci zintegrowanej z procesorem graficznym oraz wersja Standard z 64 MB pamięci. Różnić się będzie także zapotrzebowanie układów na energię, co przełoży się oczywiście na częstotliwości taktowania poszczególnych modeli procesorów: 12 W, 16 W oraz 24 W ( taktowanie najmocniejsze wersji to 400 MHz). Zewnętrzne karty uszczęśliwią tych, którzy po roku będą chcieli w prosty sposób wymienić procesor graficzny na nowszy model. Wymogiem ma być jednak kupno karty dopasowanej do konkretnego modelu notebooka. Karty graficzne MXM nie będą oferowane jako samodzielne produkty dostępne na półkach sklepów komputerowych. Po produkty takie trzeba się będzie zgłosić do producenta notebooka i dobrać model do określonego typu komputera przenośnego.

ATI – X800 poddany tuningowi

Zarówno ATI jak i NVidia produkują większość nowych układów graficznych w procesie technologicznym 0,13 mikrona. Pierwszym układem wykonywanym w 0,11 mikrona jest ATI Radeon X300, który przeznaczony jest do podstawowych komputerów, spełniających wymagania użytkowników biurowych. Nowocześniejsza technologia pozwala na produkowanie procesorów składających się z większej ilości tranzystorów. Układy te można taktować z wyższymi częstotliwościami, a kolejną korzyścią jest także mniejsze wydzielanie ciepła i obniżenie kosztów produkcji. Obaj główni gracze na rynku procesorów graficznych zwrócili się niedawno do tajwańskiego producenta mikroprocesorów TSMC z zamówieniami na układy 0,11 mikrona.

Nowościami ATI będą układy występujące pod kodowymi nazwami R430 oraz RV410. Oba mają posiadać budowę podobną do aktualnie dostępnych procesorów serii X800. Modele te będą wyposażone w interfejs PCI Express x16. R430 ma być topowym produktem w katalogu ATI. Z kolei symbol RV w nazwie drugiego modelu wskazuje iż będzie to produkt dla mniej wymagających klientów. Spodziewać się należy wyższych częstotliwości taktowania rdzenia procesora (być może także pamięci). Model RV410 nie będzie zapewne wyposażony w 16 czy 12 potoków renderingu. Spodziewać się należy 8 lub nawet 4 potoków (w zależności od tego w ilu wersjach układ będzie oferowany).

Niewykluczone, że do oferty detalicznej trafi ciekawy procesor X800 SE, który obecnie dostępny jest wyłącznie dla producentów komputerów. Piszemy o nim szczegółowo w materiale Radeon X800 SE tylko w gotowych komputerach ( http://www.pcworld.pl/news/68476.html )


Zobacz również