Czy 2016 był rokiem wirtualnej rzeczywistości?

Tak. Ale był nim też 2015. I z pewnością będzie nim 2017.

PlayStation VR

VR to nowy mobile

Jeśli interesujecie się trochę mediami od kuchni, być może słyszeliście anegdotę o „roku mobile’u”.

W skrócie: eksperci w swoich corocznych grudniowych przewidywaniach na kolejny rok ogłaszali, że nadchodzi rok mobile, a użytkownicy zaczną przeglądać strony na smartfonach na wielką skalę.

Co w tym dziwnego? Ci eksperci zapowiadali ten rok przez kilka lat z rzędu…

Keanu Reeves jako Johnny Mnemonic używa VR-u od 1995 roku (w filmie 2021).

Keanu Reeves jako Johnny Mnemonic używa VR-u od 1995 roku (w filmie 2021).

Z VR-em jest i będzie tak samo. Przecież nie stanie się tak, że przylecą kosmici, założą wszystkim gogle na głowę i ogłoszą, że VR już się przyjął. To będzie proces. Przez kolejne lata czekają nas ważne wydarzenia, jeśli chodzi o rozwój i popularyzację tej technologii. Ale faktycznie, w 2016 miało miejsce kilka szalenie istotnych premier.

Pierwsze porządne gogle VR trafiają do sklepów

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do sprzedaży trafiła cała masa badziewnych gogli VR, takich które używały smartfonów jako wyświetlaczy. Ale również bardzo dobre sprzęty, jak:

  • Marzec 2016: Oculus Rift
  • Kwiecień 2016: HTC Vive
  • Październik 2016: PlayStation VR
  • Listopad 2016: Google Daydream (platforma)

Sprzęt w 2016 był wciąż niedoskonały

I podobnie jak smartfony czy konsole dostają swoje kolejne generacje, tak i tutaj doczekamy nowych odsłon sprzętu, a wszystkie będą bardziej doskonałe i najpewniej dużo bardziej przystępne. Samsung już oficjalnie zapowiedział nowe Gear VR, coraz głośniej mówi się też o kolejnej edycji HTC Vive.

HTC Vive

HTC Vive

Pierwsza generacja spełniła swoje zadanie: przetarła szlak, sprawiła że zaczęto produkować pierwsze gry, aplikacje czy tak zwane „doświadczenia” (a zatem: ruszył proces uczenia się, jak właściwie to robić).

Najlepsze gry VR

Wielu sceptyków narzeka, że wciąż nie ma absolutnego megahitu, dla którego warto kupić gogle VR. Możliwe, ale to nie znaczy, że nie ukazały się świetne gry. Oto wybrane pozycje, po które warto sięgnąć:

  • Rez Infinite (PlayStation VR)
  • Superhot (Oculus Rift)
  • Eagle Flight (PlayStation VR, Oculus Rift, HTC Vive)
  • Batman: Arkham VR (PlayStation VR)
  • Minecraft VR (Oculus Rift, Samsung Gear VR)
  • Eve: Valkyrie (PlayStation VR, Oculus Rift, HTC Vive)
  • Bound (PlayStation VR)

Batman: Arkham VR

Batman: Arkham VR

VR: najważniejsze wydarzenia 2016 roku

Co jeszcze świadczy o tym, że to był rok wirtualnej rzeczywistości? Moją uwagę przykuły następujące wydarzenia:

  • kamery 360 staniały do przyzwoitego poziomu
  • YouTube zalała fala filmów 360
  • firmy medialne zaczęły tworzyć materiały 360 na dużą skalę, powstają materiały dziennikarskie
  • VR świetnie sprawdza się na eventach, do reklamy
  • powstały pierwsze „salony gier” z VR dla tych, którzy nie chcą wydawać fortuny (także w Polsce)
  • w samej Polsce odbyło się kilka imprez dla fanów VR-u (zarówno dla biznesu, jak i konsumentów)
  • do sprzedaży trafiły komputery "VR Ready": zarówno desktopy, jak i notebooki

A Wy korzystaliście już z gogli VR? Co o nich myślicie? Dajcie znać w komentarzach!


Zobacz również