Czy Kali to TEN?

cywilizowanej części świata minęły już czasy kiedy domowe komputery były odcięte od innych maszyn. U nas jeszcze wiele komputerów stoi sobie samotnie w zacisznych mieszkaniach, a ich użytkownicy-gracze mogą zmagać się jedynie z kierowanymi przez program przeciwnikami. Prawdziwe wyzwanie dla prawdziwego gracza stanowi jednak walka na wirtualnej, komputerowej arenie z drugim graczem lub całym tabunem graczy. Co zrobić? Po pierwsze kupić modem i podłączyć się do Internetu. Po drugie TEN-a lub Kali.

W cywilizowanej części świata minęły już czasy kiedy domowe komputery były odcięte od innych maszyn. U nas jeszcze wiele komputerów stoi sobie samotnie w zacisznych mieszkaniach, a ich użytkownicy-gracze mogą zmagać się jedynie z kierowanymi przez program przeciwnikami. Prawdziwe wyzwanie dla prawdziwego gracza stanowi jednak walka na wirtualnej, komputerowej arenie z drugim graczem lub całym tabunem graczy. Co zrobić? Po pierwsze kupić modem i podłączyć się do Internetu. Po drugie TEN-a lub Kali.

TEN - czyli Total Entertainment Network jest jedną z pierwszych komercyjnych sieci przeznaczonych do grania w Internecie. Umożliwia ona zabawę z kilkoma grami, z których warto wymienić Duke Nukem 3D, Warcrafta oraz Terminal Velocity. Program do obsługi TEN-a zwykle umieszczany jest na kompakcie z pełną wersją danej gry, a informacja o współpracy z nim wyszczególniona jest na pudełku gry. TEN umożliwia też zabawę z wybranymi sharewareowymi wersjami gier. Są one dostępne w Internecie pod wskazanymi przez TEN adresami.

Zabawa w TEN przebiega zwykle następująco: po zainstalowaniu gry i oprogramowania do TEN-a, uruchamiamy program realizujący połączenie z serwisem. Po połączeniu, program prosi o zarejestrowanie się (nazwisko, adres) i podanie numeru karty płatniczej (może być VISA, MasterCard, American Express lub Discovery). Ten ostatni warunek eliminuje większość rodzimych graczy, bowiem w Polsce karty płatnicze ciągle są luksusem. Po uzyskaniu konta grający podaje swój pseudonim i hasło. Teraz można bawić się z innymi za pośrednictwem Internetu, ale minusem tej zabawy są dodatkowe opłaty na konto TEN-u. Więcej informacji na temat tego serwisu można uzyskać na stronie WWW pod adresem http://www.ten.net.

Wiele gier obsługuje jedynie sieci z protokołem IPX lub umożliwia zabawę przez modem i bezpośrednie połączenie łączem szeregowym. Protokół TCP/IP jest rzadko obsługiwany. Posiadając odpowiednie oprogramowanie, można jednak "zmusić" wiele gier, przystosowanych jedynie do sieci LAN z protokołem IPX, do zabawy w Internecie.

Jednym z takich "ogłupiających" gry programów jest Kali. Używa on protokołu UDP do wymiany informacji pomiędzy różnymi maszynami w Internecie. W ten sposób można grać w Descenta, Dooma, Dooma II, Heretica, Hexena, Command&Conquera, Apache-a, Rise of the Triad, Terminal Velocity, Warcrafta, Mortal Kombat 3 i wiele innych. Kali zatem daje okazję do pojedynku nawet z przeciwnikami z drugiej strony ziemskiego globu! Ale uwaga, nie wszystkie z wymienionych gier będą działały poprawnie przy transmisji modemowej i wymagają innej formy podłączenia do Internetu.

Kali rozprowadzane jest jako shareware, a jego pełna wersja kosztuje 20 dolarów. Więcej informacji na temat tego oprogramowania można znaleźć pod adresami: http://www.kali.net http://www.axxis.com/kali/ http://www.internexus.net/kali/

O zaletach grania przez Internet można pisać bardzo wiele. Cóż, jak na razie wśród polskich graczy takie zabawy nie są są popularne z powodu niewydolnych łącz internetowych, a też z prozaicznych przyczyn finansowych.


Zobacz również