Czy warto kupić Office XP?

Okienko zadań oraz Tagi inteligentne, które mają ułatwić dostęp do najczęściej używanych funkcji, to główne udoskonalenia w sztandarowym pakiecie biurowym Microsoftu. Czy zmiany te są wystarczające, by przekonać użytkowników do jego zakupu?

Okienko zadań oraz Tagi inteligentne, które mają ułatwić dostęp do najczęściej używanych funkcji, to główne udoskonalenia w sztandarowym pakiecie biurowym Microsoftu. Czy zmiany te są wystarczające, by przekonać użytkowników do jego zakupu?

Pakiet aplikacji biurowych Office XP to pierwszy z nowej linii produktów, które - wg zapewnień producenta - mają gwarantować wysoki komfort pracy, bezpieczeństwo i niezawodność. Tego przejawem ma być nawet zmieniona numeracja nowych wersji - XP jest skrótem angielskiego słowa experience, oznaczającego doświadczenie. Microsoft wiąże duże nadzieje z pakietem, a starannie przygotowana strategia marketingowa ma przekonać jak największą liczbę użytkowników do jego zalet. Czy jednak rzeczywiści warto dokonać zakupu?

Odpowiedź na to pytanie w dużym stopniu zależy od tego, w jaki sposób użytkownik wykorzystuje Office'a. W przypadku pracy z pojedynczą aplikacją, np. arkuszem kalkulacyjnym Excel, mimo kilku nowych, pomocnych funkcji, brakuje solidnych argumentów, przekonywających do zakupu pakietu. Jeśli natomiast użytkownik korzysta z kilku aplikacji, które powinny być ze sobą w dużym stopniu zintegrowane, znajdzie w Office XP wiele poprawek, przemawiających za jego aktualizacją. Z podjęciem decyzji nie będą mieli kłopotów użytkownicy Windows 95, Office XP nie współpracuje bowiem z tą wersją systemu operacyjnego Microsoftu.

Nowości w pakiecie

Office XP oferuje "doświadczenie" przede wszystkim poprzez rozbudowany system asystentów, których zadaniem jest zautomatyzowanie lub usprawnienie wielu operacji. Jednak ich działanie niekiedy bywa irytujące, ponieważ asystenci nie są w stanie do końca zrozumieć poczynań użytkownika, a co za tym idzie - regularnie zdarza się, iż naprawiają błędy, których... nie ma. W pracy użytkownikowi ma pomagać funkcja Okienko zadań (Task Pane). Jest to pojawiające się automatycznie z prawej strony ekranu okno, które oferuje szybki (one-click) dostęp do często używanych funkcji, np. zawartości schowka lub wyszukiwania plików na dysku twardym. Mimo niewątpliwej funkcjonalności, Okienko zadań zajmuje dużo miejsca na ekranie i może utrudniać przygotowywanie dokumentu.

Okienko zadań programu PowerPoint 2002

Okienko zadań programu PowerPoint 2002

Kolejną nowością są Tagi inteligentne (Smart Tags) - niewielkie, szare okienka, które automatycznie pojawiają się w różnych miejscach dokumentu, np. po wykonaniu operacji Wklej. Przeznaczeniem tej funkcji jest wyeliminowanie potrzeby korzystania z okienek dialogowych i rozwijanych menu. Tagi inteligentne pozwalają precyzyjnie określić operacje i poprawki, których Office będzie dokonywał automatycznie w dokumencie. Funkcja ta ma być pomocna głównie dla początkujących użytkowników, którzy mają kłopoty z "podporządkowaniem" sobie Office'a i dotarciem do potrzebnych opcji. Dla osób, które opanowały już system rozwijanych menu i potrafią skonfigurować większość ustawień, Tagi inteligentne są mało przydatne i nie uzasadniają wydatku na Office XP.

Z programami zintegrowano zaawansowane narzędzie Disaster Recovery, które w sytuacji awaryjnej umożliwia zapisanie dokumentu. Narzędzie to jest próbą obejścia problemów związanych z zawieszaniem się poszczególnych aplikacji, co powodowało, w przypadku niezapisania dokumentu, jego utratę. Programistom z Microsoftu nie udało się zidentyfikować źródła tego problemu, a w konsekwencji błąd ten nie został naprawiony. Trudno jest ocenić niezawodność Disaster Recovery - w trakcie pracy z programem zdarza się, iż funkcja ta nie zapisuje poprawnie dokumentu.

Office XP zawiera kontrowersyjny mechanizm rejestracji produktu - Activation Wizard - który, wg zapewnień producenta, ma zapobiec nielegalnemu użytkowaniu pakietu. Nie zarejestrowaną kopię produktu można uruchomić 50 razy. Przy 51 i każdym następnym uruchomieniu Office XP stanie się - do czasu rejestracji - jedynie przeglądarką dokumentów, pozwalającą wyłącznie na ich otwieranie i drukowanie bez możliwości dokonywania zmian.

Aktywacji pakietu można dokonać, za pośrednictwem Internetu lub telefonicznie, co najwyżej na dwóch komputerach. Proces polega na przesłaniu dwóch numerów: pierwszy z nich jest identyfikatorem danej kopii oprogramowania, drugi jest utworzony przez pakiet na podstawie konfiguracji sprzętowej komputera użytkownika (wielkości dysku twardego, rodzaju karty graficznej itd.).

Przy próbie instalacji Office XP na trzecim komputerze lub w przypadku dokonania istotnych zmian w konfiguracji sprzętu (Microsoft nie wyjaśnił, o jakie zmian chodzi) oprogramowanie rozpozna nowe otoczenie i uniemożliwi aktywację. Aby otrzymać specjalny kod zezwalający na trzecią i następne aktywacje, należy skontaktować się telefonicznie z producentem i wyjaśnić zaistniałą sytuację.

Activation Wizard ma zapobiec przede wszystkim zjawisku określanemu jako "przypadkowe kopiowanie" (casual copying), czyli pożyczaniu płyty CD z wersją instalacyjną znajomym. Połowa nielegalnych użytkowników oprogramowania Microsoftu (szacunki producenta) właśnie w ten właśnie sposób wchodzi w jego posiadanie. Mimo tego i mimo zapewnień Microsoftu, że podczas aktywacji nie są przesyłane żadne informacje dotyczące danych osobistych użytkownika, Activation Wizard wzbudza dużą niechęć użytkowników.

Zmiany objęły funkcję SharePoint Team Services, obsługującą współdzielenie dokumentów, i pozostałe elementy pracy grupowej. Jednak dokonane poprawki są powierzchowne - funkcja ta jest jedynie ulepszoną wersją swojego odpowiednika z Office 2000. Udoskonalenie dotyczą m.in. opcji przyznawania użytkownikom różnych praw dostępu. Niestety, część nie dopracowanych opcji, np. Subskrypcja (informuje użytkownika o zmianach w elementach współdzielonych), pozostała nie zmieniona.

Anglojęzyczna wersja pakietu zawiera zintegrowany system rozpoznawania mowy, umożliwiający wydawanie podstawowych poleceń za pomocą głosu. Ze względu na bardzo ograniczone możliwości i konieczność stałego użycia klawiatury funkcja ta z pewnością nie zmieni stylu pracy z pakietem. Niemniej to obiecująca zapowiedź rozwoju tej technologii.

Dla wszystkich aplikacji Office XP zaprojektowano nowy, ujednolicony interfejs użytkownika. Choć zmiany, których dokonano, mają kosmetyczny charakter (białe tło w rozwijanych menu), wyraźnie odświeżyły wygląd pakietu.

Rozwijane menu w Word 2002

Rozwijane menu w Word 2002

Użytkownik Office XP nie będzie też zmuszony do towarzystwa Spinacza - krytykowanego animowanego asystenta pakietu. Standardowo funkcja ta jest wyłączona, jednak Spinacz wciąż pojawia się w trakcie korzystania z menu pomocy.

Ważne jest to, że pakiet zapewnia wysoki stopień kompatybilność obecnych formatów plików z formatami obsługiwanymi przez poprzednie edycje Office'a. Jedynie Access oferuje opcjonalnie nowy format, którego obsługa nie będzie możliwa przy użyciu wcześniejszych wersji programu.


Zobacz również