Dane osobowe na sprzedaż

Internauci są zaniepokojeni praktykami pozyskiwania danych osobowych przez twórców sieciowych witryn. Jednak większość użytkowników nie waha się podać takich informacji, gdy chce uzyskać dostęp do interesujących serwisów.

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych przez Pew Internet and American Life Project dowodzą, że 84% internautów jest zaniepokojonych faktem pozyskiwania informacji o użytkownikach przez twórców witryn internetowych. Analizy wykazują, iż dla wielu problem ten wydaje się nawet większy niż zagrożenie ze strony wirusów komputerowych czy kradzieży numerów kart kredytowych. Jednocześnie ponad połowa internautów przyznała, że podawała informacje o sobie, by uzyskać dostęp do określonych witryn.

Niepokój związany z gromadzeniem i wykorzystaniem danych osobowych jest efektem powszechnej w ostatnim czasie praktyki handlu ww. informacjami. Jednym z głośniejszych przypadków takiej "działalności handlowej" była sprawa bankrutującego serwisu Toysmart.com, który próbował sprzedać bazę danych osobowych własnych klientów.

Właściciele witryn gromadzących dane o internautach twierdzą, że takie informacje umożliwiają m.in. wzbogacenie usług o mechanizmy personalizacji. Z drugiej strony, aż 54% użytkowników uważa zbieranie wiadomości o serfujących po sieci za naruszenie prywatności. Tylko 27% osób uznało taką działalność za korzystną dla internautów. Niedawno doszło do porozumienia podpisanego przez największe firmy zajmujące się reklamą w Internecie, które przewiduje monitorowanie wykorzystania przez internautów niektórych sieciowych serwisów dopóty, dopóki oni sami nie będą domagać się zaprzestania takiej praktyki. Natomiast według przeprowadzonych badań, aż 86% ankietowanych uważa, że "śledzenie" nie powinno odbywać się bez wyrażenia zgody przez internautę.

Mimo zaniepokojenia użytkowników związanych z ochroną prywatności, nie spada zaufanie do informacji w Internecie. Jak wynika z ostatniego raportu przygotowanego przez UCLA (University of California), internauci uważają, że sieć jest cenniejszym źródłem informacji niż radio i telewizja.

Więcej informacji:

www.pewinternet.org/


Zobacz również