DirectX 11: GPU zamiast CPU, na pewno nie dla użytkowników XP

Windows 7 jest wyposażony w najnowszą, jedenastą wersję sterownika DirectX. W połączeniu z tym sterownikiem nawet karty graficzne DirectX 10 mają osiągać maksymalnie nawet 20 procentowy wzrost wydajności. Dotychczas Microsoftowi nie udało się spełnić obietnic, które dawał w związku z DirectX-em 10. Interfejs graficzny dostępny tylko w Windows Viście ani nie pozwolił tworzyć cudownych pod względem wyglądu krain, ani nie zapewnił większej wydajności dla gier DirectX 9. Nie przyjął się tym bardziej, że jest dostępny tylko w nie lubianej przez większość graczy Viście, zaś zabrakło go w wersji do faworyzowanego przez nich Windows XP.

W wypadku DirectX11 Microsoft robi wszystko, aby uniknąć kolejnej katastrofy. Nowy interfejs graficzny przynosi korzyści także dla kart graficznych generacji DirectX 9 i DirectX 10, więc może przyjąć się znacznie szybciej niż jego poprzednik, DirectX 10. Deweloperzy mają więc większą zachętę, aby wprowadzać nową technologię do swoich gier - tym bardziej, że przejście z DirectX 10 i 10.1 na DirectX 11 jest prostsze technicznie niż przejście z DirectX 9 na DirectX 10. Oprócz tego Microsoft chce zaprezentować DirectX 11 nie tylko w wersji do Windows 7, lecz również edycję przeznaczoną do Visty. Użytkownicy Windows XP muszą znowu obejść się smakiem, bo wprowadzony w Viście, a udoskonalony w Windows 7 model sterowników jest wymagany przez DirectX 11.

Tymczasem AMD zdaje się prowadzić w wyścigu o pierwsze podzespoły sprzętowe obsługujące DirectX 11. Wraz z premierą Windows 7 mają trafić na półki sklepowe cztery Radeony obsługujące DirectX 11 we wszystkich klasach cenowych. NVIDIA potrzebuje trochę więcej czasu na przygotowanie swoich GeForce'ów - przypuszczalnie co najmniej do grudnia.

Obsługa układów wielordzeniowych

DirectX 11 jest elementem Windows 7. Aktualnie jednak biblioteka stanowi wyłącznie spowalniającą system nakładkę na DirectX 10.

DirectX 11 jest elementem Windows 7. Aktualnie jednak biblioteka stanowi wyłącznie spowalniającą system nakładkę na DirectX 10.

Lepsza obsługa układów wielordzeniowych pozwala sterownikowi DirectX 11 korzystać z kilku rdzeni procesora bez konieczności implementowania tego przez projektantów gier. W ten sposób można np. przetwarzać wielowątkowo dane tekstur. Jak twierdzi Richard Huddy, który jest odpowiedzialny w AMD za współpracę z deweloperami gier, zwiększa to wydajność gier średnio o 20 procent. W odosobnionych wypadkach wzrost wydajności w porównaniu do DirectX 10 może wynosić nawet 50 procent.

Wielowątkowość platformy DirectX 11 oznacza dla twórców gier tylko miesiąc pracy, dodaje Huddy. Inne optymalizacje, które przynoszą mniejszy wzrost wydajności, pochłaniają bardzo często znacznie więcej czasu. A co najważniejsze - gracze nie muszą mieć karty graficznej z obsługą DirectX 11, aby wynieść korzyści z usprawnionego wspomagania układów wielordzeniowych. Mogą pozostać przy modelach DirectX 9 i DirectX 10. Wymaga to jednak specjalnych poprawek w sterowniku lub w grze.

Nowa funkcja cieniowania

W przeszłości deweloperzy sterownika DirectX ograniczali się w dużym stopniu do rozwijania grafiki 3D. Jednak najpóźniej wraz z wejściem ery DirectX 10 układy graficzne stały się tak uniwersalne, że można je wykorzystywać nie tylko do gier, lecz również do zgoła nietypowych zadań. Pierwszym takim zastosowaniem stały się badania naukowe. Nowoczesne graficzne procesory wielordzeniowe takiej jak GeForce GTX 285 czy Radeon HD 4890 pracują w niektórych dziedzinach wielokrotnie szybciej niż Core 2 Quad bądź Phenom II X4. Aby wykorzystywać ogromną moc obliczeniową nowoczesnych podzespołów graficznych poza zastosowaniami z zakresu grafiki trójwymiarowej NVIDIA i AMD stworzyły CUDA i ATI Stream - dwie konkurujące ze sobą technologie, które (jak to często bywa w branży IT) nie są ze sobą zgodne. Wprowadzając nową funkcję Compute Shader, DirectX udostępnia deweloperom wspólny interfejs.

Na targach Computex w Taiwanie Microsoft zaprezentował jedną z nowych możliwości, które Windows 7 oferuje wraz ze sterownikiem DirectX 11. Użytkownik może przerzucić film metodą "przeciągnij i upuść" do zewnętrznego odtwarzacza multimedialnego takiego jak np. konsolę Sony PSP, a jednostki Compute Shader w karcie graficznej automatycznie skonwertują materiał na format obsługiwany przez urządzenie docelowe. Zgodnie z dotychczasowymi informacjami również w tym wypadku wystarcza karta graficzna obsługująca DirectX 10.

Microsoft zaimplementował w sterowniku DirectX 11 trzy profile: Compute Shader 4.0 do kart DirectX 10, Compute Shader 4.1 do kart DirectX 10.1 i Compute Shader 5.0 do nowych kart DirectX 11. Wersje 4.x są jednak nieco ograniczone mniejszymi możliwościami sprzętu, np. w kwestii maksymalnej liczby wątków lub dostępnymi poleceniami. Microsoft postrzega Compute Shader 4 przede wszystkim za szansę dla deweloperów na zapoznanie się z nowym obszarem możliwości. A Compute Shader 5 w połączeniu z kartą graficzną DirectX 11 udostępnia pełen zakres funkcji i większą dokładność obliczeniową. Compute shadery można ponadto wykorzystywać w obliczeniach AI (sztucznej inteligencji), fizyce gier i symulacjach cząsteczek, które nadają grom większego realizmu. Jednak dotychczas nie zapowiedziano ani jednej gry, która wykorzysta te możliwości.


Zobacz również