DirectX 11 - oficjalne ogłoszenie już za 2 tygodnie?

Jeszcze na rynku nie zadomowiły się karty graficzne obsługujące DirectX 10.1, a już pojawiają się pierwsze półoficjalne doniesienia o DirectX 11. Nowa wersja bibliotek pozwalających na wydajniejszą pracę gier w Windows ma się pojawić wraz z premierą następcy Visty - czyli w 2009 lub 2010 roku.

DirectX to zbiór bibliotek wykorzystywanych na platformie Windows oraz w konsoli Xbox. Dzięki nim programiści mają lepszy dostęp do możliwości sprzętu nie martwiąc się jednocześnie o jego konkretne funkcje.

Obecnie użytkownicy Windows XP korzystają z DirectX 9.x, posiadacze Visty - z DX 10.0, a ci, którzy zdecydowali się na instalację pakietu Service Pack 1 do Visty używają DirectX 10.1. Oczywiście pod warunkiem, że zakupili odpowiedni sprzęt (patrz też: "DirectX 10.1 - AMD kompatybilne, S3 kompatybilne, NVIDIA najwcześniej za pół roku").

DirectX 11 ma opierać się na DX10 i prawdopodobnie pojawi się na rynku wraz z premierą Windows 7. Nie wiadomo jeszcze, czy pojawią się wersje dla Visty - z całą pewnością jednak można rzec, że wydanie dla XP nie zostanie przygotowane.

Oficjalne ogłoszenie dotyczące DX11 ma pojawić się w trakcie konferencji Gamefest, która będzie miała miejsce 22-23 lipca w Seattle. Można się spodziewać, że deweloperzy Microsoftu opowiedzą więcej o nowych elementach bibliotek, tj. renderingu wielowątkowym, kafelkowaniu (ang. tesselation) czy modelu cieniowania 5.0 (ang. Shader Model).

Patrz też: "DirectX 11, czyli jak uruchomić Mozillę Firefox na karcie graficznej"


Zobacz również