DirectX 8 w PDA

Microsoft zamierza wprowadzić do swych systemów operacyjnych dla urządzeń przenośnych, instrukcje DirectX 8, które w połączeniu z zawansowanymi układami graficznymi ATI i NVidii oraz nowymi procesorami Intela, pozwolą na dokonanie skoku jakościowego w złożoności grafiki prezentowanej na ekranach minikomputerków PDA.

Urządzenia wyposażone w system Pocket PC dysponować mają rozdzielczością do 480x640 pikseli, natomiast rozbudowane telefony, tzw. Smartphone – 240x320 pikseli.

Komponenty DirectX, które Microsoft ma zamiar włączyć do oprogramowania mobilnego to głównie elementy dotyczące obróbki grafiki: DirectDraw for 2D, Direct3D oraz DirectShow (wspomaga pracę kamery cyfrowej). Ciekawie zapowiadają się możliwości nowych modeli PDA w świetle zapowiadanego przez Intela nowego procesora „mobilnego” XScale (kodowa nazwa Bulverde). Ma on zostać wyposażony w instrukcje multimedialne MMX, które w połączeniu z oprogramowaniem Microsoftu mogę zdecydowanie poprawić wydajność urządzeń tego typu. Dodając do tego wysiłki ATI i NVidii, które w pocie czoła opracowują nowoczesne układy graficzne dla PDA, możemy liczyć, że już niedługo możliwości kieszonkowych komputerów zaspokoją wymagania niejednego gracza.

Przykładowe PDA, które mogłoby pracować z nowym oprogramowaniem Microsoftu zaprezentowała Toshiba. Modele e800/805 wyposażono w 4-calowy wyświetlacz o dużym kącie widzenia i rozdzielczości VGA 480x640 pikseli. Urządzenia mają port RGB pozwalający na podłączenie ich do zewnętrznego monitora. Posiadają także port USB. Sercem PDA jest procesor Intel XScale z zegarem 400 MHz współpracujący ze 128 MB pamięci RAM, 32 MB ROM i 32 MB pamięci NAND Flash. Cena tak wyposażonego komputera ma wynosić ok 600 USD.


Zobacz również