Director 8.5

W Internecie panuje ogromny bałagan w dziedzinie grafiki trójwymiarowej. Pojawiające się w Sieci technologie są jak pingwiny na Antarktydzie - jest ich miliony i... trudno odróżnić jedną od drugiej.

W Internecie panuje ogromny bałagan w dziedzinie grafiki trójwymiarowej. Pojawiające się w Sieci technologie są jak pingwiny na Antarktydzie - jest ich miliony i... trudno odróżnić jedną od drugiej.

Jako że Director 8.5 potrafi importować modele w formacie OBJ, można go wykorzystywać także do tworzenia edukacyjnych animacji związanych z CAD lub modelami architektonicznymi.

Jako że Director 8.5 potrafi importować modele w formacie OBJ, można go wykorzystywać także do tworzenia edukacyjnych animacji związanych z CAD lub modelami architektonicznymi.

Tematy realizowane w 3D do tej pory nie były zbyt inspirujące, poza kilkoma wyjątkami, jak Muppety czy Marsjanin Marvin.

Być może wszystko to zmieni się, dzięki temu że w Directorze 8.5 dodano moduł Shockwave 3D firmy Macromedia. To doskonała wiadomość, bowiem liczba użytkowników Shockwave 3D sięga na całym świecie ponoć 200 mln. Wprawdzie aby wszystko sprawnie działało, trzeba ściągnąć z Internetu specjalny update, ale jest on o wiele mniejszy niż specjalne wtyczki konkurencji. Jedyny format, który jest w stanie zagrozić Shockwave 3D, to VRML - otwarty standard, do którego można przekształcić wszystko: od trójwymiarowej rozrywki, po modele CAD.

Director 8.5 obsługuje deformacje oparte na systemie kości, co sprawia, że łatwiej jest nadawać realistyczne ruchy postaciom.

Director 8.5 obsługuje deformacje oparte na systemie kości, co sprawia, że łatwiej jest nadawać realistyczne ruchy postaciom.

Kolejnym argumentem przemawiającym za Shockwave 3D jest koszt serwowania nowego formatu - a raczej brak kosztu. Większość narzędzi do trójwymiarowej grafiki w Sieci jest darmowa, za to płacić trzeba za serwowanie światów lub obiektów. Jako że płaci się za serwowany strumień, cała zabawa może się okazać bardzo droga. Director też jest drogi, ale serwowanie stworzonych grafik jest już darmowe, co w dłuższej perspektywie dla większości użytkowników okaże się tańsze.

Proces tworzenia trójwymiarowych światów i obiektów w Directorze wygląda mniej więcej tak, jak tworzenie dwuwymiarowych obiektów w starszych wersjach tego programu. Najpierw należy zaimportować trójwymiarowe modele, tak jak importuje się grafiki z Photoshopa.

Modele trzeba zaimportować we własnym formacie Shockwave - W3D. Większość producentów pakietów 3D pracuje obecnie nad odpowiednimi wtyczkami do eksportu w tym formacie, ale tylko Alias|Wavefront i Softimage zdążył już je wypuścić na rynek.

Optymalizacja

Director 8.5 nie ma wbudowanych narzędzi do modelowania, ale nawet gdyby je miał, wątpię, czy ktokolwiek by ich używał. Modelowanie 3D lepiej zostawić takim firmom, jak Discreet, Softimage czy Alias. W Directorze zawarto natomiast doskonały zestaw funkcji do optymalizacji, łącznie z obsługą powierzchni dzielonych (subdivision surfaces) i siatką o wielu rozdzielczościach (multi-resolution mesh - MRM).

Kiedy już modele zostaną zaimportowane do Directora i zoptymalizowane, można je wykorzystywać jak inne obiekty. Istnieje jednak cała gama specjalnych narzędzi do trójwymiarowej animacji oraz specjalny podgląd W3D, służący do sprawdzania, czy modele zostały poprawnie zaimportowane. Większość narzędzi 3D służy do animacji postaci, choć mamy także do dyspozycji system cząstek, opcje renderingu i dodatek Xtra firmy Havok, który tworzy bardzo realistyczną fizykę obiektów. Aby jednak z niej skorzystać, należy ściągnąć niewielki dodatek Xtra do klienta Shockwave 3D.

Dzięki wtyczce Rigid Body Dynamics Xtra firmy Havok światom 3D można nadawać interaktywne elementy fizyki. To sprawia, że w grach typu bilard uzyskujemy takie efekty, jakich można by się spodziewać w rzeczywistości.

Dzięki wtyczce Rigid Body Dynamics Xtra firmy Havok światom 3D można nadawać interaktywne elementy fizyki. To sprawia, że w grach typu bilard uzyskujemy takie efekty, jakich można by się spodziewać w rzeczywistości.

Dwa główne narzędzia do animacji to animator kości i narzędzie do łączenia ruchu. Użytkownik może umieścić kości w modelach i poinstruować program, jak mają być animowane. Nie dość że łatwiej dzięki temu tworzyć animację, to wprowadzenie informacji o kościach do pliku Shockwave zmniejsza też ilość danych, jakie będzie musiał ściągnąć użytkownik. Pełny model jest animowany po stronie klienta, dzięki okrojonej wersji kinematyki odwrotnej (IK), która pozwala osiągnąć realistyczne ruchy ciała.

Łączenie ruchu, zwane także animacją nielinearną (NLA) to nowy pomysł w branży 3D, nawet w najlepszych programach. Najkrócej mówiąc, jest to trójwymiarowa wersja funkcji tweening, znanej z Directora i Flasha. Pozwala na płynne przejście z jednego rodzaju ruchu do drugiego (np. z chodu do biegu). Jednak w przeciwieństwie do standardowej NLA tu wymagana jest znajomość programowania w Lingo, by całość działała poprawnie. Mimo wszystko narzędzia do animacji w 3D ułatwiają pracę bardziej, niż można by się spodziewać, choć nadal jest to trudniejsze niż w prawdziwym programie 3D i o wiele trudniejsze niż w programach dwuwymiarowych. Jednak jeśli jest ktoś doświadczonym użytkownikiem Directora, mimo wszystko poradzi sobie z tym szybciej, niż gdyby musiał uczyć się narzędzi 3D od początku.


Zobacz również