Doceniamy rolę sportu

Rozmowa z dyrektorem Pionu Multimediów Telekomunikacji Polskiej SA Mariuszem Gacą.

Rozmowa z dyrektorem Pionu Multimediów Telekomunikacji Polskiej SA Mariuszem Gacą.

GameStar Którą z usług oferowanych przez TP SA mógłby Pan szczególnie polecić graczom do grania przez Internet?

Mariusz Gaca

Mariusz Gaca

M.G. Zdecydowanie Neostradę. Innym wariantem jest Dostęp do Internetu DSL TP. Usługa ta jest jednak nieco droższa i adresowana do trochę innej grupy odbiorców. Do grania polecałbym jednak przede wszystkim Neostradę.

GameStar Jednym z czynników określających przydatność łącza do gry przez Internet jest ping, czas, jaki komputer zużywa na przesłanie informacji do serwera gry. Gracze zachodni, grający na serwerach zagranicznych, mają pingi przeciętnie oscylujące w okolicach od 20 do 90 milisekund, polscy - zwykle dwa razy większe. Czy podejmowane są jakieś działania w celu poprawy jakości połączeń zagranicznych?

M.G. Neostrada prezentuje się tu dość dobrze, gdyż pozwala bez problemu grać za granicą z pingami poniżej 70 ms. Oczywiście, trzeba pamiętać, że ping zależy nie tylko od sieci szkieletowej TP SA i naszego wyjścia na świat, ale także od parametrów serwera gry, z którym się łączymy. Obecnie w wielu przypadkach gracze mogą grać na dobrych serwerach zagranicznych z pingami rzędu nawet 50-60 ms.

GameStar Szwajcarska telekomunikacja oferuje dostęp do Internetu w ramach zwykłego abonamentu telefonicznego w wysokości 56 euro. Otrzymujemy łącze o przepustowości 20 Mb/s, a pingi szwajcarskich graczy na serwerach niemieckich potrafią spadać nawet do 10-20 ms. Kiedy coś podobnego będzie u nas?

M.G. W tej chwili, jeśli chodzi o technologię ADSL, czyli Neostradę i Dostęp do Internetu DSL TP, są dostępne dwie prędkości: 512 Kb/s i 1 Mb/s. Początkowo była także opcja 2 Mb/s. Sprzedaż tych usług oraz nasze badania pokazały jednak, że statystyczny klient nie odróżnia 512 Kb/s od 1 Mb/s, wie natomiast, że obie te usługi znacznie różnią się ceną. TP SA intensywnie rozwija technologię ADSL od roku, kiedy to wprowadzono Neostradę Plus. Wówczas zdecydowaliśmy się, że zrezygnujemy z 256 Kb/s na rzecz 512, aby nasza oferta była czytelna dla klienta i jednocześnie przystępna cenowo. Jesteśmy gotowi do dalszego zwiększania przepustowości łączy ADSL, jednak zależy to od potrzeb i możliwości finansowych klientów. Rzeczywistość jest taka, że grono odbiorców, mogących zapłacić nieco więcej za wyższą przepustowość, jest dzisiaj niewielkie.

GameStar Będzie taniej?

M.G. Gdy w lutym 2001 roku rozpoczynaliśmy pilotaż ADSL, wówczas abonament wynosił 500 zł za usługi o przepustowości poniżej 512 Kb/s. Półtora roku później cena ta wynosiła już 212 zł brutto z instalacją za 850 zł. Od czerwca mamy abonament 199 zł brutto przy instalacji 399 zł. To przykład wzrastającej popularności technologii ADSL, która przekłada się na spadek cen modemów i wyposażenia. Dalszy wzrost popularności przełoży się na kolejne spadki cen.

GameStar Polscy gracze wciąż nie najlepiej prezentują się na tle graczy z innych państw zachodnioeuropejskich...

M.G. Niedawno porównywałem stan naszego rynku usług internetowych ze stanem rynków w krajach zachodniej Europy. Okazało się, że jesteśmy średnio jakieś trzy lata za Niemcami, może dwa i pół roku za Francją. Jeśli chodzi o Internet, naprawdę nie jest tak źle i mamy tu znacznie mniej do doganiania niż w innych działach gospodarki.

GameStar Gracze sieciowi to jedni z najbardziej wymagających względem dostawcy klientów, a jednocześnie klienci spędzający w sieci najwiecej czasu. Czy TP SA planuje jakieś działania marketingowe adresowane do tej właśnie grupy?

M.G. W zasadzie robimy to od początku, gdyż np. Neostradę uruchomiliśmy jednocześnie z multimedialnym serwisem internetowym: www.neostrada.pl. W działającej tam Strefie Gier mamy na przykład ok. 40 klanów w Medal of Honor, z których każdy liczy średnio od 10 do 15 graczy. Dodatkowo oferujemy dostęp do dedykowanych serwerów takich gier, jak Counter Strike, Medal of Honor, Unreal Tournament, Quake, wkrótce będzie Battlefield 1942. Tego typu atrakcje przyczyniają się do wzrostu popularności usług ADSL. Nie ograniczamy się więc wyłącznie do roli dostawcy łączy.

GameStar Coraz częściej w Internecie spotykamy relacje z meczów e-sportowych, w postaci na przykład internetowego radia czy telewizji. Jak TP SA patrzy na te nowe technologie?

M.G. Naturalnie znamy je, choćby z tej racji, że organizujemy turnieje w grach sieciowych. Ponieważ zamierzamy kontynuować prowadzenie turniejów, nie wykluczamy możliwości użycia wirtualnej telewizji do relacjonowania ich przebiegu. Jest to jednak krok, który dopiero musimy wykonać. Sądzę, że wiele się tu zmieni, gdy e-sport przybierze w Polsce formę zorganizowaną. Na razie wiemy tylko o jednym stowarzyszeniu oraz o kilku mniej formalnych grupach. Śledzimy jednak na bieżąco rozwój sytuacji i doceniamy rolę, jaką e-sport będzie odgrywał w przyszłości w kontekście usług telekomunikacyjnych.

GameStar Dziękujemy za wywiad.

O komentarz do wywiadu poprosiliśmy Darka "explosiv" Sobolewskiego, animatora scen gier FPS i jednego z czołowych polskich graczy Unreal Tournament i Tactical Ops, twórcę serwisu http://explosiv.pl .

Darek ''explosiv'' Sobolewski
W praktyce z Neostradą nie jest tak różowo. Jako gracz organizacji rozgrywającej wiele meczów międzynarodowych, śmiało mogę stwierdzić, iż znalezienie serwera do gry w Europie, gdzie ping nie przekracza 120 ms, a straty pakietów (tzw. loss) są mniejsze niż 5-35%, jest bardzo trudne. Dodam, że mecze międzynarodowe rozgrywamy od bez mała półtora roku, przebierając w najlepszych serwerach europejskich. Momentami warunki umożliwiają nawiązanie równej walki, lecz uśredniając odbiegają one dość daleko od wspomnianych 70 ms. Zacofanie rynku pociąga zacofanie scen gier multiplayer. Niedogodne warunki czy też brak sponsoringu - a trudno zadowolić sponsora, nie mogąc rywalizować z przeciwnikiem jak równy z równym - potrafią unicestwić nawet silne grupy, skupiające wiele talentów. Różne formy organizacji - np. wspomniana Strefa Gier - w pewnym stopniu wspomagają rozwój umiejetności polskich graczy oraz zachęcają do udziału w różnego typu rozgrywkach. Wraz z partnerami z teamu ulegliśmy pokusie uczestnictwa w ostatniej edycji Ligi Neostrady w Unreal Tournament, zajmując ostatecznie pierwsze miejsce. Tego typu rozgrywki są bardzo potrzebne, jednakże, aby mowić o profesjonalnym graniu, powinny one być uzupełnione elementem stałego sponsoringu, a na to w Polsce jeszcze kilka lat będziemy musieli poczekać.


Zobacz również