Dodatkowe komponenty Flasha

W poprzednim numerze digita przedstawiliśmy niektóre gotowe komponenty, które rozszerzają możliwości Flasha, oraz sposób ich instalacji i użycia. Wielu Czytelników może się jednak zastanawiać, jak można samodzielnie utworzyć takie komponenty. Odpowiedź znajduje się w tym artykule.

W poprzednim numerze digita przedstawiliśmy niektóre gotowe komponenty, które rozszerzają możliwości Flasha, oraz sposób ich instalacji i użycia. Wielu Czytelników może się jednak zastanawiać, jak można samodzielnie utworzyć takie komponenty. Odpowiedź znajduje się w tym artykule.

W Internecie można znaleźć ogromną ilość gotowych, często darmowych, komponentów. Do najpopularniejszych miejsc pobierania modułów dodatkowych zaliczyłbym:

http://www.macromedia.com/developers/exchange

http://www.flashcomponents.net

http://www.flashcomponents.com

Znajdą tu Państwo szereg ciekawych i użytecznych komponentów przygotowanych z myślą o użytkownikach Macromedia Flash.

Zazwyczaj komponenty Flasha (a także innych produktów pakietu Macromedia Studio MX) są do pobrania w dwóch formatach: pliku spakowanego *.zip oraz pliku z rozszerzeniem *.MXP.

*. MXP to format opracowany przez Macromedia, pozwalający zapisać komponent w gotowym pliku instalacyjnym. Aby zainstalować dodatkowy moduł MXP, wystarczy kliknąć go dwukrotnie i gotowe!

Do pracy z plikami MXP jest potrzebny program Macromedia Extention Menager. Pozwala on na instalację, deinstalację oraz zarządzanie rozszerzeniami do wszystkich produktów pakietu Macromedia Studio MX.

Macromedia Extention Menager jest zazwyczaj instalowany z całym pakietem Studio MX, ściślej mówiąc z programem Macromedia Dreamweaver MX.

Jeśli w codziennej pracy wykorzystujemy jedynie Macromedia Flash, konieczne jest pobranie Extention Managera ze strony Macromedii i jego instalacja na naszym komputerze. O ile to możliwe, zawsze zalecałbym pobieranie plików MXP. Zawierają one gotowy komponent ze wszystkimi plikami koniecznymi do jego instalacji i konfiguracji w systemie. Jeśli jednak dany komponent występuje jedynie w wersji zip, nieodzowna będzie samodzielna (ręczna) jego instalacja.

W tym celu należy zamknąć program Macromedia Flash, rozpakować pobrany plik zip i umieścić go w katalogu Components, dostępnym wewnątrz katalogu Macromedia Flash MX 2004. Pełna ścieżka dostępu do katalogu Components na moim komputerze wygląda następująco: C:\Program Files\Macromedia\Flash MX 2004\en\Configuration\Components. Po ponownym uruchomieniu aplikacji (Flash) dodatkowe komponenty będą dostępne w palecie Components i gotowe do użycia. Jednym z moich ulubionych dodatkowych modułów jest Simple Preloader. Prosty komponent do tworzenia paska postępu widocznego podczas ładowania strony. Pobrałem go ze strony http://www.flashcomponents.net już ponad 2 lata temu i do dziś lubię z niego korzystać. Kilka opcji konfiguracyjnych w oknie Parameters pozwala na dostosowanie wyglądu paska postępu do moich prac. Największą zaletą tego modułu jest prostota. Aby wykorzystać gotowy pasek postępu, wystarczy przeciągnąć go na scenę dokumentu Flash i gotowe! W tym celu zazwyczaj dodaję do swej pracy dodatkową scenę (ustawiam ją w oknie Scene jako pierwszą - startową) i na niej właśnie wprowadzam mój preloader. W ten sposób pasek postępu ładowania będzie widoczny tak długo, aż załaduje się cała strona. Do jego użycia nie trzeba wprowadzać żadnych skryptów, nawet zatrzymania odtwarzania strony. To bardzo wygodne!

Simple Preloader występuje jedynie w wersji zip, więc by móc go użyć, trzeba ręcznie umieścić go w katalogu Components.


Zobacz również