Dom jak na dłoni

Obecnie kupowanie mieszkania wygląda tak: idziesz do developera, dostajesz plany, jeśli się decydujesz, podpisujesz umowę i czekasz. Jeżeli developer okaże się wiarygodny, to już wkrótce na placu budowy rośnie Twój domek, ale minie jeszcze dużo czasu, nim się wprowadzisz. Możesz natomiast już teraz w nim zamieszkać... wirtualnie, dzięki najnowszej wersji programu ArCon 4.0+.

Obecnie kupowanie mieszkania wygląda tak: idziesz do developera, dostajesz plany, jeśli się decydujesz, podpisujesz umowę i czekasz. Jeżeli developer okaże się wiarygodny, to już wkrótce na placu budowy rośnie Twój domek, ale minie jeszcze dużo czasu, nim się wprowadzisz. Możesz natomiast już teraz w nim zamieszkać... wirtualnie, dzięki najnowszej wersji programu ArCon 4.0+.

O ArConie pisaliśmy już kilkakrotnie (duży artykuł o wersji 3.11+ PL opublikowaliśmy w PCWK 12/98). Oto krótkie przypomnienie: jest programem do projektowania, konstruowania oraz płaskiej i przestrzennej wizualizacji projektów budynków i mieszkań. Innymi słowy, płaski schemat mieszkania można w kilka chwil przeksztacić w szczegółowy model trójwymiarowy do oglądania dosłownie z każdej strony. Ba, nie trzeba się ograniczać do oglądania, można zwiedzić świeżo wymodelowane mieszkanko, wykończyć je, malując ściany, układając ceramikę i podłogi, oraz umeblować.

Główną zaletą programu jest niebywała łatwość obsługi. Użytkownik nie musi się w ogóle znać na projektowaniu CAD ani obsłudze profesjonalnych programów do grafiki 3D. Program doskonale nadaje się dla architektów wnętrz oraz firm i osób zajmujących się np. sprzedażą mieszkań, przebudową lub nawet ich projektowaniem. Oczywiście jest równie przydatny dla właścicieli mieszkań czy domów, którzy sami mogą zaprojektować ich wykończenie, wybierając poszczególne elementy wyposażenia z dużych bibliotek aplikacji.

W stosunku do wersji 3.11+ PL funkcjonalność ArCon 4.0 PL i ArCon 4.0+ PL została znacznie poszerzona. Ulepszeń w nowej wersji jest wiele, ale wymienię tylko najistotniejsze.

Jednym z najbardziej istotnych jest nielimitowana funkcja UNDO/REDO (cofnij/powtórz). Dzięki temu można cofnąć lub ponownie odtworzyć dowolną liczbę zmian w projekcie. Twórcy programu zrobili także ukłon w kierunku użytkowników notebooków: umieszczone na ekranie ruchome paski narzędzi w każdej chwili można przesunąć w inne miejsce, jeżeli przeszkadzają funkcje klawiatury numerycznej (o które w nootebokach dość trudno) są dostępne po użyciu odpowiednich skrótów klawiaturowych.

Rozszerzono bibliotekę elementów konstrukcyjnych, m.in. o rampy, a także zmodyfikowano wiele z tych elementów. Program oferuje również szablony projektów, które mogą być używane do tworzenia nowych prac, ale nie mogą być zapisane pod tą samą nazwą.

Kolejną nowością jest obsługa ray-tracingu, wykorzystująca całą moc komputera, w tym także możliwości komputerów wieloprocesorowych (do 4 procesorów). Wzrost wydajności jest w tym wypadku linearny (system działa czterokrotnie szybciej z 4 procesorami niż z jednym).

Program obsługuje wreszcie inne formaty plików tekstur poza BMP, teraz także formaty JPEG, TIFF, PCX, GIF oraz PNG. Ciekawostką jest możliwość korzystania z animowanych modeli obiektów. Można dzięki temu np. otworzyć szafę lub zamknąć okno balkonowe.

W nowej wersji ArCona znajduje się biblioteka z ponad 1000 różnych materiałów do obkładania obiektów. Obiekty 2D można konstruować za pomocą zewnętrznego programu konstrukcyjnego eLines, do którego można jednak w każdej chwili przejść, klikając ikonę na pasku narzędzi. Opis tego programu przedstawimy w następnym numerze PCWK.

ArCon 4.0+ PL jest nieco bardziej rozbudowany niż wersja 4.0. Poza nowościami wymienionymi w wersji 4.0, ArCon 4.0+ PL ma kilka dodatkowych cech.

Są nimi np. wirtualne ściany, z których tworzy się zamknięte pomieszczenia będące wypełniaczami np. do symulowania różnic poziomów pomiędzy pomieszczeniami. Program umożliwia wykonanie lustrzanego odbicia budynku i jego obiektów, co w prosty sposób pozwala budować tzw. bliźniaki.

Wersja "plus" umożliwia eksportowanie obrazów nie tylko jako pliki rastrowych BMP, ale także jako formatów wektorowych obsługiwanych przez aplikacje cadowskie.


Zobacz również