Don Laabs: "Wciąż jestem bardzo aktywnym graczem"

"Gram od czasów, kiedy byłem małym dzieckiem. Wśród moich pięciu ulubionych gier na pewno nie zabrakłoby Railroad Tycoon, Cywilizacji i gier Simopodobnych" - mówi w rozmowie z PCKW Online Don Laabs, odpowiedzialny w firmie Electronic Arts za serię "The Sims 2".

PCWK Online: Jaki był Twój pierwszy kontakt z komputerami, z Internetem, z nowymi technologiami?

Don Laabs: Właściwie, pierwszy kontakt z komputerem, z którego korzystałem na poważnie, nastąpił na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Byłem wtedy w liceum i mieliśmy specjalne zajęcia na tej uczelni. Mogę też powiedzieć, że wtedy właśnie wykonałem pierwszą pracę jako programista. Zajmowałem się tworzeniem oprogramowania ułatwiającego wykładanie nauk politycznych studentom.

Don Laabs
Donald W. Laabs

Donald W. Laabs

Don Laabs (Donald W. Laabs) - Absolwent Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley (na kierunkach Informatycznym i Elektryki) Po ukończeniu studiów zajmował się pracą naukowa w zakresie informatyki, robotyki i sztucznej inteligencji na Uniwersytecie w Stanford.

Karierę w branży IT rozpoczął jako Inżynier ds. Rozwoju Oprogramowania w oddziale Technologii Mikrofalowych firmy Hewlett-Packard (obecnie HP). Tam też napisał i wydał dwa programy o charakterze rozrywkowym. Był również szefem zespołu, który opracował edukacyjne stanowisko komputerowe dla niepełnosprawnych uczniów.

Obecnie pełni w Electronic Arts funkcję starszego producenta odpowiedzialnego za grę The Sims 2. Wcześniej, przez długie lata pracował w branży gier komputerowych. Przez 12 lat obejmował stanowisko wicedyrektora działu Rozwoju Produktu w firmie Mindscape. Był odpowiedzialny między innymi za takie tytuły jak seria "Chessmaster", "Life & Death" czy "Hunt for the Red October". Z nowszych produkcji, Don zajmował się między innymi przygotowaniem gier "Warlords BattleCry" i "Earth 2150". Warty wspomnienia jest także fakt, iż jest on twórcą Technologii Odpowiedzi Adaptacyjnej Mindscape (stanowiących kluczowy element m. in. "Chessmastera"). Równolegle był także projektantem linii produkcyjnej firmy.

Wiecej informacji o produktach stworzonych przez Dona znajdziecie na jego stronie internetowej

Jaki jest twój ulubiony system operacyjny?

Z całą pewnością mogę powiedzieć, że jestem zwolennikiem Windows. Oczywiście, w dawniejszych latach używaliśmy Teletypes, kart perforowanych i tym podobne. Teraz jestem jednak zdecydowanie użytkownikiem i programistą dla środowiska Windows. Jest tak od czasu, kiedy pojawiły się pierwsze wersje tego sytemu.

A co z rozrywką? Jesteś projektantem gier. Czy także aktywnym graczem?

Tak, jestem zapalonym graczem od czasów, kiedy byłem jeszcze małym dzieckiem. Grałem najpierw w gry planszowe, kilka nawet zaprojektowałem. Gram także na pececie i różnych innych platformach. Wciąż także lubię "papierowe" gry.

Takie jak RPG?

Nie do końca. Lubie takie gry, ale w naszej stałej grupie raczej nie gramy w RPG. Zajmujemy się głównie europejskimi planszówkami, takimi jak "The Settlers of Catan" czy "Puerto Rico".

Jaki typ gier preferujesz?

Przede wszystkim, chodzi tu o gry na PC. Oprócz "The Sims", które są teraz moją pracą - ale też jednym z powodów dla których chciałem współpracować z Maxis, moimi ulubionymi tytułami są "Cywilizacja" i "Railroad Tycoon". Jeżeli miałbym wybierać, to chyba obstawałbym przy tym drugim tytule. Bardzo podobała mi się pierwsza część, stworzona przez Sida Meiera ale grałem też z wielką przyjemnością w drugą i trzecią odsłonę. "Cywilizacja" na pewno także znalazłaby się w moim prywatnym TOP 5. Grywałem tez we wszystkie SIM-y, od oryginalnego "Sim City" poprzez "Sim Farm" czy "Sim Earth" itd. więc na pewno gry typu SIM także znajdą się w pierwszej piątce.

Pracujesz z komputerami, jesteś także graczem. Jak wiele czasu spędzasz więc przed komputerem poza pracą?

Hmm, niestety zbyt mało (śmiech). Chodzi mi o to, że nie mogę sobie pozwolić na granie tak dużo i często jakbym chciał. Prawda jest taka, że ostatnio jestem bardzo zajęty i naprawdę nie mam czasu na rozrywkę przed komputerem w normalne dni robocze. Gram za to w weekendy.

Czy często korzystasz z Internetu? Jesteś zapisany na jakieś grupy dyskusyjne, bierzesz aktywny udział na forach internetowych?

Dużo czasu spędzam monitorując takie miejsca w sieci. Sprawdzam w ten sposób, co ludzie sądzą o mojej pracy, co mogę ulepszyć a z czego zrezygnować. Internet to też spore źródło inspiracji. Nie zabieram jednak głosu w dyskusjach dotyczących moich produkcji. Nie odpowiadam i nie staram się nikogo przekonywać, że, przykładowo, nasz dodatek do "The Sims 2" to świetna propozycja. Każdy ma prawo do własnej opinii a ja myślę, że gra powinna bronić się sama. Oczywiście, mamy w firmie zespół, który monitoruje i moderuje nasze forum internetowe. Sprawdzają też inne źródła, fora czy grupy - nie dubluję więc ich roboty. Zazwyczaj, jeżeli komuś nie podoba się gra i wyraża to w Internecie, wchodzenie w dyskusję nie ma za bardzo sensu. Gdy zaś ktoś docenia naszą pracę, nie ma sensu, żebyśmy udawali anonimowego użytkownika i także dołączali pochwały. Tak jak powiedziałem, uważnie przyglądam się jednak zarówno pozytywnym jak i negatywnym opiniom - to po prostu bardzo przydaje mi się w pracy.


Zobacz również