Doom 3: jak szybko na jakim sprzęcie?

ID Software, twórcy gry DOOM 3 przeprowadzili serię oficjalnych testów sprzętowych aby rozwiać wątpliwości jaka karta graficzna będzie pracowała najsprawniej podczas generowania grafiki w tej długo oczekiwanej grze.

O wymaganiach sprzętowych DOOM-a 3 pisaliśmy szczegółowo kilka dni temu w materiale Wymagania Dooma III - czas na nowy komputer!

Serwis [H]ard|OCP wraz z ID Software przedstawiły wyniki testów na różnych platformach sprzętowych. Benchmark przeprowadzono w demie "timedemo", które zapewne będziemy mogli samodzielnie uruchomić już 3 sierpnia, kiedy to gra trafi na rynek. Sprawdzono karty zarówno z interfejsem AGP 8x, jak i PCI Express x16. Komputerem testowym była maszyna z procesorem P4 3,6 GHz i P4 3,2 GHz.

Benchmarki ID Software zostały przeprowadzone bez jakiegokolwiek dostępu do kodu i sterowników producentów sprzętu. Nie ma więc obaw o oszukiwanie czy manipulowanie sterownikami. Obsługa kart NVIDII została zoptymalizowana już na poziomie kodu gry, pod kątem doskonałej prezentacji efektów oświetlenia i mapowania powierzchni. To ma zdecydowanie wpłynąć na zwiększenie płynności gry, szczególnie na kartach GeForce FX.

Najlepszą kartą graficzną do Dooma 3 będzie GeForce 6800 Ultra, która wyprzedza wydajnościowo Radeona X800 XT PE od 8 do 32 %. Z kolei karty GeForce FX 5950 Ultra i Radeon 9800 XT prezentują podobne wyniki wydajności.

Na początek Id Software przeprowadziło testy na potężnej maszynie, jaka ma odzwierciedlać sprzęt "gracza-entuzjasty". Komputer wyposażony był w procesor P4 3,6 GHz, 4 GB pamięci DDR 533 MHz oraz płytę główną na chipsecie i925X (czyli karty graficzne musiały posiadać interfejs PCI Express x16).

W rozdzielczości 1600x1200 pikseli, wysokiej rozdzielczości detali, wyłączonym wygładzaniu krawędzi i 8-krotnym filtrowaniu anizotropowym uzyskano następujące ilości klatek/sekundę:

GeForce 6800 Ultra - 68,5 fps

GeForce 6800 GT - 59,6 fps

Radeon X800 XT PE - 51,8 fps

Po uruchomieniu 4-krotnego wygładzania krawędzi wyniki prezentowały się następująco:

GeForce 6800 Ultra - 42,5 fps

GeForce 6800 GT - 33,5 fps

Radeon X800 XT PE - 37,2 fps

Po pozostawieniu ustawień jakości bez zmian i przejściu w tryb 1024x768 uzyskano wyniki:

GeForce 6800 Ultra - 72,6 fps

GeForce 6800 GT - 65,6 fps

Radeon X800 XT PE - 63,3 fps

Kolejne bencharki uruchmiono na słabszej konfiguracji: P4 3,2 GHz, 2 GB DDR400 oraz płycie głównej z chipsetem i875. Karty pracowały z interfejsem AGP 8x.

Doom 3, 1600x1200, wysoka jakość, bez wygładzania krawędzi, 8-krotne AF

GeForce 6800 Ultra - 61,8 fps

GeForce 6800 GT - 56 fps

Radeon X800 XT PE - 49,8 fps

Radeon X800 Pro - 36,8 fps

Doom 3, 1600x1200, wysoka jakość, 4x AA, 8x AF

GeForce 6800 Ultra - 40,7 fps

GeForce 6800 GT - 36,3 fps

Radeon X800 XT PE - 33,5 fps

Radeon X800 Pro - 21,5 fps

Doom 3, 1024x768, wysoka jakość, bez wygładzania krawędzi, 8xAF

GeForce 6800 Ultra - 72,3 fps

GeForce 6800 GT - 71,2 fps

Radeon X800 XT PE - 71,5 fps

Radeon X800 Pro - 62,5 fps

Doom 3, 1024x768, wysoka jakość, 4xAA, 8xAF

GeForce 6800 Ultra - 64,6 fps

GeForce 6800 GT - 60,1 fps

Radeon X800 XT PE - 59,5 fps

Radeon X800 Pro - 42 fps

Interesujące, bo przystające do konfiguracji większej grupy graczy są wyniki uzyskane na komputerze z procesor P4 3,2 GHz, 2 GB DDR400 lecz kartami graficznymi GeForce FX 5950 i Radeon 9800 XT.

Doom 3, 1024x768, wysoka jakość, bez wygładzania krawędzi, 8xAF

GeForce FX 5950 Ultra - 43,4 fps

Radeon 9800 XT - 45,7 fps

Doom 3, 1024x768, wysoka jakość, 4xAA, 8xAF

GeForce FX 5950 Ultra - 32,1 fps

Radeon 9800 XT - 26,9 fps

Doom 3, 1024x768, średnia jakość, bez wygładzania krawędzi, bez filtrowania anizotropowego

GeForce FX 5950 Ultra - 50,6 fps

Radeon 9800 XT - 50,8 fps

Jeśli czekacie na Dooma 3 z niecierpliwością i chcielibyście dowiedzieć się więcej o grze, a także zobaczyć filmy i wywiady z jej twórcami, to zapraszamy Was do sekcji Doom 3 na witrynie www.gamestar.pl


Zobacz również