Droga do oszustwa

Obraz z komputera niełatwo nałożyć na materiał filmowy, zwłaszcza filmowany ruchomą kamerą. PFHoe pozwala przeanalizować kadry i odtworzyć ruch rzeczywistej kamery w przestrzeni 3D. Łączenie wideo z grafiką 2D i 3D stało się naprawdę proste.

Obraz z komputera niełatwo nałożyć na materiał filmowy, zwłaszcza filmowany ruchomą kamerą. PFHoe pozwala przeanalizować kadry i odtworzyć ruch rzeczywistej kamery w przestrzeni 3D. Łączenie wideo z grafiką 2D i 3D stało się naprawdę proste.

PFHoe z pozoru nie produkuje niczego: na wejściu mamy sfilmowane ujęcie w formacie DV, na wyjściu - mały plik. Ten plik oferuje jednak coś wyjątkowego: możliwość perfekcyjnego łączenia ujęć wideo ze światem grafiki 3D lub zaawansowanej grafiki 2D. PFHoe służy bowiem do śledzenia punktów obrazu 2D (trakowania) i odtwarzania na ich podstawie ruchu kamery w przestrzeni 3D. W ten sposób można wkomponować w ujęcie bryły 3D lub fragmenty innych ujęć, zachowując perfekcyjne wrażenie realności. Otwierają się wrota do świata wizualnych oszustw: jeśli zamierzasz udowodnić, że UFO rzeczywiście istnieje, PFHoe umożliwi ci zdobycie "dowodu" w postaci filmu zrobionego podczas porannego spaceru i... wieczornej sesji przy komputerze.

Jak po sznurku

PFHoe analizuje wybrane punkty obrazu i na tej podstawie odtwarza ruch kamery w przestrzeni 3D.

PFHoe analizuje wybrane punkty obrazu i na tej podstawie odtwarza ruch kamery w przestrzeni 3D.

PFHoe to pierwszy poważniejszy program trakujący za tak niską cenę i tak łatwy w obsłudze. Podstawowe etapy pracy są zobrazowane w postaci ciągu ikon pod oknem podglądu. Nie można wykonać niedozwolonej akcji: ikony są aktywowane w zależności od stanu prac nad projektem. Rozpoczynamy od wczytania ujęcia źródłowego. Tu mała niespodzianka: PFHoe pracuje wyłącznie z plikami w standardzie DV. Podczas importowania ujęcia należy odpowiedzieć na kilka prostych pytań ułatwiających programowi dobór algorytmu: czy ujęcie było filmowane z wolnej ręki, czy ogniskowa była stała, jakie są proporcje kadru.

Po wczytaniu klipu uaktywniają się ikony korekcji zniekształceń optycznych, wczytywania masek i śledzenia punktów. Przeprowadzając korekcję, wystarczy wybrać charakterystyczną klatkę, najlepiej z długimi liniami. Program analizuje krawędzie i zaznacza je. W tym momencie wymagana jest interwencja użytkownika, który musi wskazać jedną z linii. Zostanie ona wyprostowana i potraktowana jako wzorzec podczas przekształcania całego kadru. Przed rozpoczęciem trakowania można wczytać maskę, która służy do zasłaniania fragmentów obrazu mogących sprawić problemy (np. ujęcia przedstawiające falujące łany zbóż lub kołyszące się gałęzie drzew). PFHoe nie pozwala na przygotowanie takiej maski, trzeba użyć zewnętrznego programu graficznego mogącego wyeksportować animowaną maskę w formacie MOV lub AVI. Użycie maski zwykle nie jest konieczne, więc brak takiej opcji niezbyt przeszkadza.

Od 2D do 3D

Orientowanie sfilmowanego ujęcia w przestrzeni 3D.

Orientowanie sfilmowanego ujęcia w przestrzeni 3D.

Ujęcie analizuje się, poszukując charakterystycznych punktów pozwalających wyłuskać informację o ruchu kamery - wystarczy kliknąć kolejną ikonę. Trakować można i całe ujęcie, i wybrany fragment. Sam proces nie wymaga interwencji użytkownika. W poszczególnych klatkach pojawiają się wybrane punkty; jeśli program uznaje, że nadają się do śledzenia, zmienia ich kolor z czerwonego na zielony i analizuje ruch. Oszacowanie dokładności trakowania dla każdej klatki jest na bieżąco wyświetlane na histogramie, który można wyciągnąć z karty ukrytej pod ikonami etapów.

Po trakowaniu mamy kalibracje. Program przetwarza informacje o odnalezionych punktach i rekonstruuje przestrzenną geometrię sceny. Etap ten można oglądać albo z widoku 2D, albo w trybie 3D, gdzie obraz z kamery jest rzutowany na wycinek kuli. Nawigacja przypomina tu prace w programach 3D: przycisk myszy z Alt to przesuwanie, z Shift - obracanie, z Ctrl - skalowanie. Bardziej pracochłonny jest kolejny etap: pozycjonowanie sceny. Widzimy tu wirtualną płaszczyznę 3D. Jej położenie dopasowujemy tak, aby odpowiadało głównej płaszczyźnie analizowanego ujęcia. Warto temu etapowi poświecić trochę czasu - dokładność pozycjonowania ma istotny wpływ na jakość całego procesu..

Wrota do świata efektów

PFHoe eksportuje dane ruchu kamery z korekcją optyczną i bez, w formatach zgodnych z popularnymi pakietami 3D: 3D Studio Max, Maya, XSI, Animation Master, Lightwave 3D, Cinema 4D, Combustion i After Effects. Są to wyłącznie dane 3D (zaawansowane pakiety trakujące eksportują także dane 2D). Po wczytaniu w pakiecie kompozycyjnym/3D zrekonstruowana scieżka ruchu kamery jest przyporządkowana do kamery 3D w scenie, a trakowane punkty mają postać obiektów zerowych.

Łatwość obsługi i niska cena powodują, że PFHoe otwiera przed właścicielem kamery DV drogę do świata zaawansowanych efektów specjalnych.

Informacje The Pixel Farm, http://www.thepixelfarm.co.uk Cena 92 USD (Standard) lub 129 USD (Extended)


Zobacz również