Drukuj muzykę!

Finale PrintMusic! jest nowym edytorem nutowym firmy Coda Music Technology, producenta profesjonalnych programów Allegro i Finale.

Finale PrintMusic! jest nowym edytorem nutowym firmy Coda Music Technology, producenta profesjonalnych programów Allegro i Finale.

Program służy do szybkiego i łatwego zapisywania muzyki, odtwarzanej i wydrukowanej. Skierowany jest do słabiej przygotowanych muzycznie użytkowników.

Na początek, oprócz klucza i metrum, trzeba ustawić tonację.

Na początek, oprócz klucza i metrum, trzeba ustawić tonację.

Pakiet programu Finale PrintMusic! składa się z płyty CD-ROM oraz książki w języku angielskim z opisem instalacji oraz instrukcją obsługi. Książka napisana jest w formie lekcji, w których autorzy jasno i rzeczowo przedstawiają praktyczne zastosowanie poszczególnych funkcji programu. Każda lekcja opatrzona jest na końcu skorowidzem pojęć objaśnionych w dokumentacji zawartej w pliku PDF.

Zamiast długiej instrukcji, Finale PrintMusic! proponuje obejrzenie filmu w wersji demo Quickstart Video (również w języku angielskim). Przedstawia on możliwości programu, ilustrując je odpowiednimi przykładami. Pomimo że film wydaje się ciekawszą metodą nauki, książka jednak zawiera zdecydowanie więcej informacji, dlatego warto do niej także zajrzeć.

Od ogniska po orkiestrę

PrintMusic! pozwala zapisać każdy utwór muzyczny, od tabulatur gitarowych, poprzez piosenki z tekstem oraz podziałem na partię wokalną i akompaniament, po partytury utworów na orkiestrę symfoniczną (do 24 systemów). Muzykę można zapisać we wszystkich kluczach, metrum i tonacjach, można także użyć znaków artykulacyjnych, dynamicznych i agogicznych. Utwór można uzupełnić funkcjami harmonicznymi i zapisać go w formie chwytów gitarowych.

Zaletą programu Finale PrintMusic! jest możliwość wprowadzenia linii melodycznej i akordów za pomocą instrumentu klawiszowego - wystarczy podłączyć keyboard i zagrać na nim utwór, który komputer samodzielnie przetworzy na zapis nutowy.

Po zainstalowaniu programu w komputerze oraz opanowaniu interfejsu, można przystąpić do pracy. Po uruchomieniu Finale PrintMusic! na ekranie pojawią się puste pięciolinie, główny pasek menu oraz dwie palety narzędzi: główna (zawierająca 21 ikon) i szybkiego wprowadzania nut (z 18 ikonami) Jeśli wielkość pięciolinii będzie nieodpowiednia, można ją dowolnie powiększyć lub zmniejszyć: wystarczy w tym celu wybrać z głównej palety narzędzi ikonę Resize oraz kliknąć w pierwszym takcie pięciolinię.

Utwór można zatytułować poprzez kliknięcie ikony narzędzia tekstowego (z palety), i przeniesienie kursora w miejsce, gdzie tytuł ma być umieszczony (trzeba dwukrotnie kliknąć).

Aby zapełnić pięciolinię musisz określić klucz, tonację i metrum. Do tego posłużysz się ikonami narzędzia Staff Tool, Key Signature Tool i Measure Attributes.

Jeśli masz jakieś wątpliwości, po kliknięciu ikony na dole ekranu wyświetlają się informacje dodatkowe (jak postępować, aby to, co sobie obmyśliłeś, znalazło się na pięciolinii). Nazwę poznasz po kliknięciu ikony narzędzia prawym przyciskiem myszy.

Jeśli właściwy klucz, tonacja i metrum znajdują się już na swym miejscu, można zacząć wpisywać nuty. W tym celu trzeba wybrać z głównej palety Main ikonę nutki, czyli narzędzie Simple Entry Tool, a z drugiej palety Simple Entry - wartość rytmiczną, jaką będzie miała nuta, wskaż kursorem pięciolinię i kliknięciem wybierz odpowiednią wysokość. W razie pomyłki kliknij powtórnie to samo miejsce, a niewłaściwa nuta zniknie. Możesz także wybrać z tej samej palety narzędzie gumki.

Jeżeli chcesz obniżyć lub podwyższyć o pół tonu bądź cały ton którąś z nut, wystarczy znów posłużyć się tą samą paletą i kliknąć odpowiednią ikonę ze strzałkami, a następnie nutę - pojawia się przed nią krzyżyk lub znak bemol. Na palecie umieszczone są także ikony, które służą do przedłużania wartości nuty za pomocą łuku lub kropki. Warto zauważyć, że program Finale PrintMusic! sam grupuje wartości rytmiczne oraz liczy, ile powinno się ich zmieścić w takcie.

W głównej palecie narzędzi znajdują się również ikony pozwalające uzyskać mnóstwo wskazówek przydatnych w interpretacji utworu, m.in. tworzenie przedtaktów, triol i innych nieregularnych figur rytmicznych, a także wprowadzanie znaków dynamicznych, artykulacyjnych, agogicznych oraz znaków repetycji.


Zobacz również