Dyskutować każdy może

Skrypt phpBB już od lat służy webmasterom do tworzenia efektownych i sprawnie działających forów dyskusyjnych. Jeśli chcesz zbudować własne forum, skorzystaj z naszych porad.

Skrypt phpBB już od lat służy webmasterom do tworzenia efektownych i sprawnie działających forów dyskusyjnych. Jeśli chcesz zbudować własne forum, skorzystaj z naszych porad.

Możliwości phpBB są naprawdę ogromne, wymieńmy tylko podział dyskusji na kategorie i fora, kontrolę uprawnień użytkowników, różnorodne tematy graficzne zmieniające wygląd forum, galerie emblematów, obsługę prywatnych wiadomości czy przyznawanie uczestnikom rang na podstawie ich aktywności. Jeśli chcesz utworzyć dobre forum dyskusyjne, naprawdę warto zacząć od phpBB.

W naszym warsztacie przedstawimy pierwsze etapy tworzenia forum na podstawie phpBB, w kolejnych wydaniach PC Worlda zaprezentujemy także nieco bardziej skomplikowane aspekty administrowania oraz instalowania tematów graficznych i modyfikacji funkcjonalnych phpBB. Wiele informacji na temat phpBB znajdziesz na świetnej polskiej stronie http://www.phpbb.pl .

Zabawa z phpBB jest na tyle prosta, że nie powinna sprawić kłopotów nawet początkującym webmasterom. Dopiero gdy zechcesz zmodyfikować standardowy wygląd forum, dodać nowe funkcje i moduły, konieczne będzie, przynajmniej na chwilę, zagłębienie się w tajniki PHP i MySQL. Aby zainstalować i uruchomić forum dyskusyjne oparte na phpBB, trzeba mieć konto WWW z obsługą PHP i dostępem do bazy MySQL. Zdecydowanie najprościej skorzystać z bogatej oferty firm udostępniających tzw. serwery wirtualne. Ceny używania konta z PHP i MySQL zaczynają się już od kilku złotych miesięcznie. Obecnie coraz więcej komercyjnych kont WWW oferuje w pełni zautomatyzowaną instalację, obok wielu innych popularnych skryptów, także phpBB - za pomocą panelu administracyjnego cPanel.

W naszym warsztacie postaramy się jednak pokazać proces instalacyjny phpBB od początku do końca, pominiemy jedynie konfigurację serwera WWW i bazy MySQL. Posłużymy się skryptem phpBB w wersji 2.0.8a PL, która zawiera jeden styl graficzny (subSilver) w polskiej wersji językowej. Podczas instalacji potrzebny będzie także dowolny klient FTP, np. bezpłatny AceFTP.

Instalacja

Skrypt phpBB został wyposażony w przejrzysty, automatyczny instalator. Dzięki niemu instalacja sprowadza się właściwie do skopiowania plików skryptu na swoje konto WWW . Po zakończeniu kopiowania zmień za pomocą klienta FTP atrybuty pliku config.php na 777 (pełny dostęp) lub 666. Zmień również atrybuty folderu images/avatars i images/avatars/gallery, także na 777.

Teraz otwórz w przeglądarce WWW stronę www.mojekonto.pl/forum/install/install.php , gdzie www.mojekonto.pl/forum wskazuje folder, do którego zostały skopiowane pliki phpBB. Przypomnij sobie nazwę i hasło użytkownika oraz nazwę bazy MySQL i adres serwera bazy, z której możesz korzystać - będą potrzebne!

Po otworzeniu wskazanej strony zobaczysz panel instalacyjny phpBB.

W formularzu na pierwszej stronie instalatora należy uważnie podać parametry konfiguracyjne bazy danych i samego forum. Jako Domyślny Język Forum pozostaw, oczywiście, Polish, natomiast zawartość pola Typ Bazy Danych zależy od rodzaju bazy, do której masz dostęp - najczęściej będzie to po prostu MySQL 4.x. W sekcji Konfiguracja Bazy Danych należy wpisać parametry konfiguracyjne bazy, zgodnie z danymi otrzymanymi np. od dostawcy serwera wirtualnego. Szczególne znaczenie ma pole Prefiks dla tabel w bazie danych. Jest to ciąg znaków, od których będzie się rozpoczynała nazwa każdej tabeli w bazie danych, związanej z instalowanym forum.

W tej chwili możesz pozostawić wartość domyślną, czyli phpbb_. Jeśli w przyszłości będziesz instalować kolejne forum na tym samym koncie, użyj innego prefiksu, aby oddzielić dwie niezależne instalacje phpBB.

W sekcji Konfiguracja Admina podaj adres e-mail, który służyć będzie systemowi forum i użytkownikom do wymiany e-maili z administratorem (czyli z tobą). Wartości w polach Port Serwera i Ścieżka skryptu można pozostawić bez zmian (Ścieżka skryptu powinna zawierać względną ścieżkę dostępu do forum z głównego katalogu witryny, np. /forum). Oczywiście musisz także podać nazwę i hasło administratora forum.

Po zakończeniu instalacji pozostaje usunąć foldery install i contrib z folderu z forum. Ich zawartość nie będzie już potrzebna, a stwarza potencjalne zagrożenie.

Podstawowa konfiguracja

W panelu administracyjnym znajdziesz wszelkie narzędzia do zarządzania forum, dyskusjami i użytkownikami. Po instalacji nowego forum warto poświęcić nieco czasu na dostrojenie ustawień w sekcji Konfiguracja.

W panelu administracyjnym znajdziesz wszelkie narzędzia do zarządzania forum, dyskusjami i użytkownikami. Po instalacji nowego forum warto poświęcić nieco czasu na dostrojenie ustawień w sekcji Konfiguracja.

Po zakończeniu instalacji phpBB można już obejrzeć działające forum i przetestować dodawanie nowych postów. Aby jednak w pełni dostosować wygląd i działanie forum do swoich potrzeb, trzeba skorzystać z panelu administracyjnego. Użyj odnośnika Zaloguj i podaj nazwę oraz hasło administratora. Na dole strony forum pojawi się mały odnośnik do panelu administracyjnego. Kliknij go.

Po otwarciu panelu administracyjnego przejdź do części Ogólne | Konfiguracja. Zobaczysz tu kilka parametrów ustawionych podczas instalacji (np. Nazwa Domeny), ale inne powinny być zmodyfikowane właśnie teraz. Wpisz nazwę swojego forum w polu Nazwa strony, a w polu Opis Strony podaj krótki opis. Następne pole, Wyłącz forum, powinno być używane bardzo ostrożnie. Jeśli nie masz ku temu ważnych powodów, pozostaw wartość Nie.

Aktywację kont uczestników możesz pozostawić im samym lub wybrać własnoręczne akceptowanie wszystkich nowych. Jeśli nie przewidujesz gwałtownego ich napływu zaraz po uruchomieniu forum, możesz wybrać opcję Admin.

Kolejne opcje możesz pozostawić bez zmian, aż do pola Format Daty. Jego zawartość określa sposób wyświetlania dat w całym forum. Wpisz tu ciąg znaków D d-m-Y, G:i. W polu Strefa czasowa wybierz (GMT +1:00 hours). Zawartości pola Ustawienia Cookies lepiej nie zmieniać bez naprawdę ważnej potrzeby - zarejestrowani użytkownicy mogą stracić możliwość logowania się do forum!

Parametry w polu Prywatne Wiadomości również możesz pozostawić bez zmian. To rodzaj uproszczonej poczty elektronicznej, działającej pomiędzy użytkownikami forum. Bardzo ją lubią i bez ważnych powodów nie pozbawiaj ich możliwości korzystania z tego narzędzia.

Emblematy

Przejrzysty podział na kategorie i fora będzie doceniony przez użytkowników, którzy szybko odnajdą interesujące ich dyskusje.

Przejrzysty podział na kategorie i fora będzie doceniony przez użytkowników, którzy szybko odnajdą interesujące ich dyskusje.

Emblematy - lub inaczej awatary - to małe rysunki, będące graficznym odpowiednikiem nazwy użytkownika. Niektórzy w charakterze emblematów używają własnych zdjęć, inni - fragmentów grafiki, jeszcze inni wybierają emblemat z galerii udostępnionej przez administratora. Tak czy inaczej - są konieczne. Jeśli nie udostępnisz tej opcji zaraz po instalacji phpBB, użytkownicy szybko zmuszą cię do zmiany decyzji. Chcąc włączyć korzystanie z emblematów, wybierz Tak w polu Włącz galerię emblematów, radzimy też udostępnić uczestnikom możliwość wysyłania własnych grafik (ustaw Tak w polu Włącz wysyłanie emblematów).

Zwróć uwagę na zawartość pól Ścieżka zapisu emblematów i Ścieżka galerii emblematów. Domyślnie są to foldery images/avatars i images/avatars/gallery, które powinny dawać wszystkim użytkownikom pełny dostęp do ich zasobów, w tym prawo do modyfikacji. Na szczęście odpowiednie prawa dostępu ustawiłeś jeszcze podczas instalacji phpBB.

Możesz teraz przygotować dla bardziej leniwych użytkowników galerię grafik, z których wybiorą sobie emblemat. W Internecie są bogate kolekcje emblematów do phpBB, kilka znajdziesz również na naszym krążku CD/DVD. Aby udostępnić kolekcję użytkownikom, skopiuj foldery z grafikami do folderu /images/avatars/gallery.

Możesz teraz zapisać zmiany w podstawowej konfiguracji forum - kliknij przycisk Wyślij.


Zobacz również