Dźwięk na wiele sposobów

Wydobycie dźwięku z peceta może się odbywać na wiele sposobów. Sprawdziliśmy wszystkie. Wybraliśmy tradycyjne karty z interfejsem PCI, nietypową zewnętrzną kartę Creative'a do notebooków oraz dwie płyty główne ze zintegrowanymi kodekami audio.

Wydobycie dźwięku z peceta może się odbywać na wiele sposobów. Sprawdziliśmy wszystkie. Wybraliśmy tradycyjne karty z interfejsem PCI, nietypową zewnętrzną kartę Creative'a do notebooków oraz dwie płyty główne ze zintegrowanymi kodekami audio.

Ocena końcowa

Ocena końcowa

Karty, które przetestowaliśmy, to zdecydowana większość oferty rynkowej. Jest ich, co prawda, tylko dziesięć, jednak postanowiliśmy nie odgrzewać staroci i zrezygnowaliśmy z urządzeń, których testy publikowaliśmy już na łamach PCWK. Nie ma więc tańszych kart Audigy2, które w podstawowej wersji są jednymi z popularniejszych produktów w swojej kategorii. Najliczniejsza grupa produktów, które pozwalają na odtwarzanie nawet 6-kanałowego dźwięku na komputerach PC, to zintegrowane z płytami głównymi kodeki firm CMedia oraz Realtek. Teraz do tego grona przebojem próbuje wedrzeć się potentat układów audio, firma Analog Devices. W naszym teście kodek tego producenta był zainstalowany w najnowszej płycie głównej Asusa, opartej na chipsecie VIA KT600. Układ jest o tyle ciekawy, że po zastosowaniu odpowiednich końcówek okablowania pozwala na automatyczne wykrywanie przez komputer, jakie urządzenie podłączyliśmy do dowolnego gniazda audio z tyłu obudowy. Rozwiązuje to problem mozolnego umieszczania w złączach określonych kabli, chociaż i to zadanie zostało jakiś czas temu uproszczone dzięki nadaniu poszczególnym typom gniazd odrębnych kolorów. Problemem układu Analog Devices jest raczej słaba jakość dźwięku. Jak wiadomo, w kodekach wiele zależy od wersji oprogramowania sterującego nimi, dlatego mamy nadzieję, że przyszłe wersje sterowników poprawią jakość dźwięku. Teraz, pomimo niezłych parametrów samego kodeka, niewiele można o nim powiedzieć dobrego, podobnie jak o kodekach innych producentów, które znajdziesz na płytach głównych. Na przykładzie układów CMedia, zarówno zintegrowanych kodeków, jak i oddzielnie umieszczonych na kartach PCI, widać, jak ogromną degradację jakości dźwięku powoduje umieszczenie układu audio bezpośrednio na płycie głównej.

Nic dziwnego. Układy te umiejscowione są w bardzo niefortunnymi miejscu, gdzie poziom szumów i innych zakłóceń dźwięku osiąga wysoki poziom. Różnice w jakości dźwięku uzyskiwanego w określonym modelu płyty głównej (z wbudowanym kodekiem) zależą w dużym stopniu od jakości wykonania produktu oraz optymalnego umiejscowienia go na laminacie.

Skok dźwiękowy

Parametry techniczne i wyniki testów

Parametry techniczne i wyniki testów

Umieszczenie na płycie głównej nawet najtańszej zewnętrznej karty dźwiękowej bardzo poprawia jakość brzmienia. Pozytywne efekty uzyskasz, kupując model już za około 50 zł, wyposażony zapewne w najczęściej spotykany układ dźwiękowy CMedia CMI8738/ PCI-6ch. Karty tego typu zaspokoją jednak wymagania wyłącznie osób nieprzywiązujących wielkiej wagi do jakości dźwięku. Ich wadą jest bardzo ubogie wyposażenie, najczęściej brak jakichkolwiek gniazd cyfrowych oraz użytecznego oprogramowania. Mają spełniać jedną funkcję - generować dźwięk w sześciu kanałach. Ta liczba jest już standardem i sprzedawcy sprzętu komputerowego twierdzą, że produkty, nieobsługujące wielu kanałów skazane są zwykle na porażkę. Układy CMI nie pozwalają cieszyć się ciekawymi efektami przestrzennymi w grach obsługujących standard EAX 2.0, wprowadzony przez Creative'a. O bardziej zaawansowanej symulacji EAX HD nie ma w ogóle mowy. Dodatkowo proste układy audio obciążają moc procesora, bo właśnie on musi realizować zadania związane z emulacją określonych standardów dźwiękowych. Przy dzisiejszej wydajności pecetów nie jest to element dyskwalifikujący wspomniane produkty, ale gdy wymagający gracz będzie chciał skorzystać z wysokiej rozdzielczości, może się nagle okazać, że brak kilku cennych klatek jest właśnie rezultatem przerzucenia zadań obliczeniowych z procesora karty dźwiękowej na procesor komputera.


Zobacz również