Dźwiękowi indywidualiści

Karty dźwiękowe zmieniają się stosunkowo rzadko, dlatego zamiast nudzić cię kolejnym zbiorowym testem podobnych produktów posegregowanych na poszczególne podkategorie, przygotowaliśmy przegląd czterech prawdziwych indywidualistów muzycznych. Każda z kart wyróżnia się czymś szczególnym i przeznaczona jest dla ściśle określonej grupy odbiorców

Karty dźwiękowe zmieniają się stosunkowo rzadko, dlatego zamiast nudzić cię kolejnym zbiorowym testem podobnych produktów posegregowanych na poszczególne podkategorie, przygotowaliśmy przegląd czterech prawdziwych indywidualistów muzycznych. Każda z kart wyróżnia się czymś szczególnym i przeznaczona jest dla ściśle określonej grupy odbiorców.

Jeśli spojrzysz na listę produktów, które opisujemy, to zobaczysz prawdziwą zbieraninę różności muzycznych. I o to właśnie nam chodziło, o prezentację nietypowych urządzeń audio, które w zwykłych testach porównawczych najczęściej nie mają szansy uczestniczyć ze względu na swoją odmienność i brak dużej grupy rywali, do których można je przyrównać. Znajdziesz tu prawdziwie zaawansowaną kartę półprofesjonalną do domowego studia muzycznego, konsolę dla tych, którzy chcą rozpocząć karierę didżeja, niedrogą kartę do kina domowego z peceta i najnowszych gier oraz zaawansowany 8-kanałowy model z rozbudowanym, lecz nieczęsto spotykanym procesorem audio VIA Envy 24 HT. Na deser przygotowaliśmy przeciwwagę dla wyspecjalizowanych kart dźwiękowych - zintegrowany kodek audio Intela Azalia, który ma sprawić, że zakup dodatkowej karty dźwiękowej będzie całkowicie zbędny.

Dobre brzmienie z płyty głównej

ESI Juli@ zbudowana jest z dwóch płytek pozwalających użytkownikowi na skorzystanie z gniazd symetrycznych bądź niesymetrycznych.

ESI Juli@ zbudowana jest z dwóch płytek pozwalających użytkownikowi na skorzystanie z gniazd symetrycznych bądź niesymetrycznych.

Tworząc kodek Azalia, Intel zamierzał zapewnić użytkownikowi kupującemu płytę główną dźwięk o jakości nie gorszej niż oferują droższe karty. Oczywiście pod względem możliwości podłączania różnych urządzeń kombajny audio ze specjalnymi panelami zewnętrznymi pozostaną zawsze lepsze od zintegrowanych z płytą audio, jednak pod względem obsługiwanych funkcji użytkowych sprawa już nie jest taka jednoznaczna. Azalia ma bowiem wiele funkcji i właściwości, których brak nawet dobrym kartom dźwiękowym. Kodek umożliwia odtwarzanie dźwięku w konfiguracji 7.1, a dodatkowo obsługuje najnowsze technologie dekodowania Dolby Laboratories, z Dolby Pro Logic IIx włącznie. Tego nie potrafi żadna ze sprzedawanych obecnie kart dźwiękowych. Dekoder DPL IIx pozwala na takie przekształcenie dźwięku stereofonicznego (ale i wielokanałowego), tak aby był odtwarzany przez wszystkie osiem kolumn zestawu 7.1. Każdy kanał przetwarza pełne pasmo (w DPL I tylne kanały surround przetwarzały tylko ściśle określony jego przedział pasma) i generuje dźwięk o tak dobrej separacji kanałów, że tworzenie sceny dźwiękowej daje efekt podobny do tego, jaki uzyskujemy przy fizycznie zapisanych separowanych ścieżkach DTS ES (6.1, czyli maksimum tego, co oferują aktualnie nagrania filmowe czy muzyczne zapisane na płytach DVD wielokanałowo). Specyfiką Azalii i zarazem jedną z jej ciekawszych funkcji jest możliwość odtwarzania dwóch ścieżek audio jednocześnie, z zachowaniem niezależności strumieni audio (np. różne utwory mogą być odtwarzane przez kolumny przednie i tylne). Ta funkcja pozwala na tworzenie instalacji multiroom opartej na pececie. Dotychczas przy odtwarzaniu kilku ścieżek audio poszczególne strumienie były miksowane i jeden zakłócał drugi. Azalia pozwala na przypisanie odpowiednich stref (np. różnych pokojów) do określonych gniazd audio, co umożliwia odgrywanie dwóch ścieżek jednocześnie. Można na przykład w jednym pomieszczeniu oglądać film ze ścieżką 5.1, a w drugim jednocześnie słuchać stereofonicznych nagrań muzycznych. Niestety, mimo aż ośmiu kanałów nie jest możliwe jednoczesne uruchomienie np. czterech stereofonicznych strumieni dźwiękowych.

Kodowanie do DD już nie tylko z nForce

Hercules Audio DJ Console

Hercules Audio DJ Console

Azalia wykorzystuje kilka nowych technologii Dolby Laboratories. Kodeki Dolby są oferowane w trzech wariantach, różniących się liczbą zaawansowanych funkcji (od najprostszego Dolby Sound Room, poprzez Dolby Home Theater po Dolby Master Studio). Dolby będzie także certyfikowało produkty, które mają być oznaczone firmowym logo. W zależności od rodzaju kodeka wymagania będą niższe lub wyższe.

Nowa funkcja Dolby Live pozwala z kolei na kodowanie dowolnego rodzaju ścieżek do formatu Dolby Digital 5.1. Nie jest to nowość, bo już wcześniej robiły to chipsety NVIDII, ale Intela i innych producentów czeka spory przełom. Wraz z Dolby Live pojawia się ciekawe oprogramowanie DD Stereo Creator, pozwalające na samodzielne tworzenie ścieżek 5.1, a następnie zapisanie ich na płycie DVD (np. do filmu z wakacji dodajemy podkład w 5.1).

Kodek rzeczywiście zapewnia wysoką jakość dźwięku. Możliwa jest praca w trybie 32 bity/192 kHz (96 kHz w trybie wielokanałowym). Intel stara się teraz uzyskać od wytwórni fonograficznych zezwolenia na odtwarzanie przez Azalię płyt DVD-Audio.

Audiotrak Prodigy 7.1

Zaawansowana karta dźwiękowa, która dekoduje 7-kanałowe nagrania DD EX, a także pozwala na przekształcenie peceta w proste domowe studio muzyczne.

Audiotrak Prodigy 7.1

Audiotrak Prodigy 7.1

Prodigy 7.1 oparto na rozbudowanym funkcjonalnie procesorze dźwiękowym VIA Envy 24 HT.

W podstawowym wydaniu pozwala on na realizację wielu ciekawych i atrakcyjnych zadań, jednak Audiotrak dodał funkcje pozwalające na wykorzystanie karty jako domowego narzędzia do komputerowej obróbki dźwięku. Prodigy 7.1, jak sama nazwa wskazuje, pozwala na dekodowanie nagrań do postaci 8-kanałowej.

Kodowanie na wiele sposobów

Sprzętowo dekodowane są ścieżki DD EX i DTS ES. Ścieżki stereofoniczne mogą zostać przetworzone na wielokanałowe dzięki algorytmom SRS TruSurround XT. Mechanizmy SRS pozwalają także na uruchomienie takich zaawansowanych opcji, jak uwypuklanie dialogów, podkreślenie zakresu niskich częstotliwości oraz zwiększenie czystości dźwięku. Z kolei funkcja ICE (up to 7.1) przekształca nagrania 2-kanałowe nawet w 8-kanałowe. Nie ma znaczenia rodzaj materiału muzycznego - mogą to być pliki MP3, nagrania z płyt CD, pełna swoboda wyboru.

Coś dla gracza

Gracze też mają powody do zadowolenia - karta jest kompatybilna ze standardami EAX 1.0, 2.0, silnik Sensaura 3D zapewnia kompatybilność z różnymi rodzajami algorytmów tworzenia dźwiękowych efektów przestrzennych. Osoby, które szukają karty z zaawansowanymi funkcjami obróbki plików dźwiękowych, znajdą w Prodigy 7.1 coś dla siebie. Interesująca jest technologia DirectWIRE, służąca do wirtualnego kierowania sygnałów. Ścieżki audio kierowane są wewnętrznie w aplikacji używającej standardowych sterowników audio, jak WDM, ASIO i MME (także kiedy są one uruchomione w tym samym czasie).

Informacje Sirius.pl, tel. (33) 8235211, http://www.sirius.pl

Cena 556 zł


Zobacz również