E-booki tanieją. Dzięki Departamentowi Sprawiedliwości USA

Kilka dni temu sąd w Nowym Jorku zaakceptował ugodę pomiędzy Departamentem Sprawiedliwości USA, a trzema wydawcami. Na pozytywne efekty tej decyzji nie trzeba było długo czekać.

Zazwyczaj sprzedaż książek odbywa się według modelu hurtowego, w którym to wydawcy ustalają na dany tytuł cenę hurtową (stanowi ona zazwyczaj połowę ceny sugerowanej), natomiast sprzedawcy konkurują ze sobą nakładając większą lub mniejsza marżę.

Firma Apple zdecydowała się jednak na wprowadzenie modelu agencyjnego, według którego wydawcy ustalają ceny na dowolnym poziomie, zaś sprzedawca (czyli Apple za pośrednictwem sklepu iBookstore) zgarnia od każdego sprzedanego e-booka 30% prowizji. W sumie nie byłoby się tutaj do czego przyczepić, gdyby nie fakt, że producent najnowszego iPhone'a 5 ustalił ze sprzedawcami, iż nie zaoferują oni taniej swoich książek konkurencji. Miał oczywiście tutaj przede wszystkim na myśli sklep Amazon, który dzięki swojej polityce cenowej potrafił oferować e-książki w bardzo atrakcyjnych cenach (poniżej 10 USD).

Departament Sprawiedliwości atakuje

Działania te nie spodobały się Departamentowi Sprawiedliwości USA, który w kwietniu pozwał za opisane praktyki Apple oraz pięciu wydawców: HarperCollins, MacMillon, Simon & Schuster, Pearson Plc i Hachette Book Group. Trzech z nich (Hachette Book Group, HarperCollins oraz Simon & Schuster) zdecydowało się szybko na zawarcie ugody, którą zaakceptował w ubiegłym tygodniu Sąd Okręgowy dla Południowego Okręgu Nowego Jorku. Na jej mocy pozwane strony zobowiązały się do:

- wypłacenia 69 milionów dolarów klientom, którzy padli ofiarą zmowy cenowej nabywając ich książki pomiędzy 1.04.2010 r., a 21.05. 2012 r.

- wypowiedzenia na dwa lata istniejących umów agencyjnych

Pozostali wydawcy i Apple zapowiedzieli, że będą walczyć o model agencyjny.

Ceny natychmiast zaczęły spadać

Jak się okazało, w zaledwie kilka dni po ogłoszeniu wspomnianego porozumienia można zauważyć jego pozytywne efekty. Udowadnia to serwis PaidContent.org, który przygotował tabelę przedstawiającą ceny wielu książek wydawnictwa HarperCollins. Wynika z niej, że praktycznie w każdym przypadku oferowane one są poniżej ceny katalogowej:

Ceny książek wydawnictwa HarperCollins w rozbiciu na kluczowych sprzedawców (źródło: PaidContent.org)

Ceny książek wydawnictwa HarperCollins w rozbiciu na kluczowych sprzedawców (źródło: PaidContent.org)

No i pięknie:)


Zobacz również