E-muzyka tuż za rogiem

Żyjemy w erze cyfrowych mediów. Na co dzień mamy dostęp do plików wideo, słuchamy internetowych rozgłośni radiowych, nie ruszamy się z miejsca bez ulubionego odtwarzacza MP3. Powoli przyzwyczajamy się także do legalnych źródeł pozyskiwania cyfrowej muzyki. Czy internetowe sklepy muzyczne zdobędą nasze serca? Czy staną się dla nas miejscem równorzędnym tradycyjnym sklepom płytowym? Dajmy im szansę!

Żyjemy w erze cyfrowych mediów. Na co dzień mamy dostęp do plików wideo, słuchamy internetowych rozgłośni radiowych, nie ruszamy się z miejsca bez ulubionego odtwarzacza MP3. Powoli przyzwyczajamy się także do legalnych źródeł pozyskiwania cyfrowej muzyki. Czy internetowe sklepy muzyczne zdobędą nasze serca? Czy staną się dla nas miejscem równorzędnym tradycyjnym sklepom płytowym? Dajmy im szansę!

Zachód oszalał na punkcie zakupów cyfrowej muzyki. Stało się to za sprawą uruchomionego pod koniec kwietnia 2003 roku serwisu iTunes Music Store koncernu Apple. Początkowo sklep dysponował skromną na obecne czasy biblioteką 200 tysięcy utworów. Od tamtej pory rozrósł się jednak do rozmiarów prawdziwego giganta. Oferuje dziś ponad milion plików do pobrania i jest absolutnym liderem w tym sektorze rynku. O niesłabnącej popularności iTMS może świadczyć sprzedanie od momentu uruchomienia sklepu ponad 200 milionów piosenek.

Tymczasem we wrześniu 2003 roku zaczął się tworzyć rodzimy rynek cyfrowej muzyki. W Sieci pojawił się serwis iplay.pl, oferujący początkowo jedynie płatną transmisję strumieniową (streaming) zasobów. W połowie maja 2004 roku dołączył do niego Soho.pl, specjalizujący się w polskiej muzyce. Miał mniej plików, ale pozwalał na ich pobieranie. Reakcja iplay.pl nastąpiła po kilku miesiącach - od sierpnia 2004 roku zakupione w tym serwisie pliki można bez problemu pobierać. Na przełomie listopada i grudnia 2004 roku zadebiutował kolejny serwis - Melo.pl, również ustępujący iplay.pl wielkością zasobów. Prawdziwy przełom nastąpił w drugiej połowie lutego 2005 roku, gdy ruszył OnetPlejer, oferujący ponad 200 tysięcy plików.

Polski rynek cyfrowej muzyki dopiero się kształtuje. Funkcjonują: iplay.pl, Soho.pl, Melo.pl oraz OnetPlejer i poniżej krótko je charakteryzujemy. Rychłe uruchomienie serwisu zapowiada również portal Wirtualna Polska.

iplay.pl - http://www.iplay.pl

Główna strona internetowego sklepu muzycznego iplay.pl. Czytelnie i ciekawie.

Główna strona internetowego sklepu muzycznego iplay.pl. Czytelnie i ciekawie.

Poważna aktualizacja zawartości serwisu iplay.pl miała miejsce na przełomie kwietnia i maja. Zasoby tego pierwszego w Polsce internetowego sklepu muzycznego liczą obecnie około 200 tysięcy plików (do tej pory było to zaledwie 11,5 tysiąca), pogrupowanych w kilkudziesięciu kategoriach muzycznych. Ceny utworów zagranicznych nie przekraczają 3,49 - 3,99 złotych, a polskich 1,49 - 1,99 złotych. Cena całego albumu to suma cen wszystkich utworów na płycie, w niektórych przypadkach pomniejszona o specjalny rabat (nawet do 50 procent). Nowa wersja iplay.pl korzysta z technologii holenderskiej firmy Lyzia.

Pliki o bitrate 192 kb/s są w formacie WMA (Windows Media Audio) i zabezpieczone systemem zarządzania cyfrowymi prawami autorskimi (DRM - Digital Rights Management). Ogranicza on możliwość swobodnego dysponowania nagraniem. Zakupione pliki z muzyką możemy zapisywać na dysk, nagrywać na płyty CD (do 10 razy) oraz przegrywać na urządzenia przenośne (do 25 razy).

Jednostką płatniczą w iplay.pl jest tzw. ipay, który stanowi równowartość grosza. Przy każdym nagraniu podaje się jego cenę jednostkową, zaś przy albumie łączną cenę wszystkich utworów z wyszczególnieniem ewentualnego rabatu. Aktualny stan naszego konta, pokazany zarówno w złotówkach, jak i ipayach, wizualizuje się na głównej stronie. Aby rozpocząć zakupy, należy się zarejestrować i doładować swoje konto. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • kartą kredytową Visa, Mastercard, Diners Club, JCB, PolCard (10, 30, 50 lub 100 złotych),
  • przelewając pieniądze z konta internetowego Inteligo, mBank (10, 30, 50 lub 100 złotych),
  • wprowadzając kod dostępu lub kod promocyjny,
  • wysyłając SMS o wartości 11 złotych (420 ipayów),
  • przelewając pieniądze bezpośrednio z konta bankowego (BGŻ, BPH, BZ WBK, Citibank, ING Bank Śląski, Invest Bank, Kredyt Bank, Lukas Bank, Bank Millenium, Multibank, PKO BP, Pekao S.A.),
  • przelewem dokonywanym na poczcie.
Aby sprawnie korzystać z zasobów iplay.pl i dokonywać w nim zakupów, musisz mieć odpowiednie oprogramowanie: system operacyjny Windows (98SE, 2000, Me lub XP), przeglądarkę Internet Explorer (5.5 lub nowszą) oraz odtwarzacz Windows Media Player (9 lub nowszy). Użytkownicy alternatywnych przeglądarek (Opera, Firefox, Safari) mogą mieć problemy z uzyskaniem pełnej funkcjonalności serwisu.

Soho.pl - http://www.soho.pl

W sklepie Soho.pl płacisz SMS-em. Do wyboru masz sześć wiadomości o różnym nominale.

W sklepie Soho.pl płacisz SMS-em. Do wyboru masz sześć wiadomości o różnym nominale.

Internetowy sklep muzyczny Soho.pl otworzył swoje podwoje dla polskich internautów w maju 2004 roku. Pierwszy konkurent serwisu iplay.pl postawił na całkowitą wolność - to jedyny z opisywanej czwórki sklep, w którym pliki nie są zabezpieczone systemem DRM. Format MP3, w którym sprzedawane są tu pliki, w żaden sposób nie ogranicza możliwości dysponowania zakupionym nagraniem. Dodatkowo każdy utwór dostępny jest w dwóch wariantach bitrate: 128 oraz 192 kb/s, bez różnicy w cenie, która zaczyna się od 1,5 złotych za pojedynczy utwór.

Soho.pl sprzedaje wyłącznie polską muzykę, pogrupowaną w kilkanaście kategorii. Obecnie w zasobach sklepu znajdziemy około 5 tysięcy plików muzycznych, a także mały zbiór teledysków do pobrania bezpłatnie. Co ciekawe, do serwisu można również zgłaszać autorskie nagrania, jeśli są odpowiednio przygotowane.

Aby dokonywać zakupów w Soho.pl, trzeba się zarejestrować, doładować swoje konto odpowiednią sumą. Możemy to uczynić na kilka sposobów.

  • SMS (1,22, 2,44, 3,66, 6,10, 7,32 lub 10,98 zł).
  • Serwis PayU (mTransfer, Inteligo, przelew bankowy, przelew pocztowy, karta płatnicza Visa Electron). Płacąc za pośrednictwem PayU, otrzymujesz od Soho.pl dodatkowo 100 procent wpłacanej kwoty).
  • karta kredytowa (płacąc nią, otrzymujesz od Soho.pl dodatkowo 100 procent wpłacanej kwoty).
Zastosowanie formatu MP3 pozwala na skorzystanie z dowolnego odtwarzacza (przykładowo Winamp, Windows Media Player czy Foobar) do przesłuchania zakupionej w Soho.pl muzyki. Nie trzeba się również martwić o licencję podczas ponownej instalacji systemu operacyjnego czy przenoszenia pliku na inny komputer.

Melo.pl - http://www.melo.pl

Przejrzysty interfejs sklepu Melo.pl. W widoku albumu widzimy informacje o cenie, jakości oraz czasie trwania każdego nagrania.

Przejrzysty interfejs sklepu Melo.pl. W widoku albumu widzimy informacje o cenie, jakości oraz czasie trwania każdego nagrania.

Internetowy sklep muzyczny Melo.pl, którego pomysłodawcą jest portal Interia.pl, został uruchomiony na przełomie listopada i grudnia 2004 roku. Podobnie jak Soho.pl, stawia na rodzimych wykonawców. Na zasoby serwisu składa się obecnie około 3,5 tysiąca plików muzycznych. Ich ceny zaczynają się od 1,49 złotych za pojedynczy utwór oraz 9,99 złotych za cały album.

Pliki są zakodowane w formacie WMA (Windows Media Audio) o bitrate 192 kb/s i zabezpieczone systemem zarządzania cyfrowymi prawami autorskimi (DRM - Digital Rights Management). Aby skorzystać z zasobów Melo.pl, należy się zarejestrować. Płatności za muzykę realizowane są w następujący sposób:

  • karta kredytowa (Visa, Mastercard, w szczególnych przypadkach Visa Electron),
  • przelew bankowy,
  • elektroniczny przelew z konta mBank lub Inteligo.
Jak widać, w Melo.pl nie możemy płacić za zakupy za pomocą wiadomości SMS. Licencja dołączona do każdego kupionego utworu, pozwala na:

  • nielimitowane odtwarzanie przy użyciu komputera nabywcy,
  • dwukrotne skopiowanie do przenośnego odtwarzacza kompatybilnego z technologią DRM,
  • dwukrotne nagranie pliku na płytę CD.
Co bardzo istotne, licencja dołączona do pliku przestaje działać w wypadku zmiany lub ponownego zainstalowania systemu operacyjnego. Z tego powodu użytkownik, który zakupił utwór, może dodatkowo dwukrotnie pobrać klucz licencyjny ze strony Melo.pl: do odtworzenia po zmianie systemu i do odtwarzania muzyki na innym komputerze.

Do korzystania z serwisu Melo.pl niezbędny jest komputer wyposażony w system operacyjny Windows (98, 98SE, Me, 2000, XP), przeglądarkę Internet Explorer od wersji 5 oraz odtwarzacz Windows Media Player w wersji 7.1 lub późniejszej. Użytkownicy alternatywnych przeglądarek internetowych Firefox lub Opera mogą mieć problemy z prawidłowym działaniem serwisu. Melo.pl to jedyny serwis oferujący bezpłatne oprogramowanie MELO, zarządzające pobieraniem plików ze sklepu.


Zobacz również