Electric Image Universe

Electric Image Universe jest doskonałym pakietem do tworzenia scen, zawierających mnóstwo wielokątów, i do wykonywania popularnych zadań, ale przydałoby mu się trochę więcej wyrafinowanych narzędzi.

Electric Image Universe jest doskonałym pakietem do tworzenia scen, zawierających mnóstwo wielokątów, i do wykonywania popularnych zadań, ale przydałoby mu się trochę więcej wyrafinowanych narzędzi.

Co nowego:

  • wsparcie dla OpenGL

  • nowy system IK

  • trzy solvery IK

  • dostępny na trzy platformy: Windows, Macintosh i Sun

  • doskonałe mapowanie

  • kamery i rendering z wielokrotnym przejściem

  • modelowanie typu ACIS, niezależne od rozdzielczości

  • system Undo w UberNURBS

  • Producentem tego pakietu jest Electric Image, jeden z pionierów grafiki trójwymiarowej. To on pierwszy stworzył profesjonalny system animacji trójwymiarowej na Macintosha i prawdopodobnie najszybszy mechanizm do renderingu. Firma powstała w 1987 r. i początkowo zajmowała się produkcją animacji trójwymiarowych oraz efektów specjalnych do filmów, ale z czasem opracowała własne oprogramowanie i mechanizm renderingu. Tak narodził się pakiet Electric Image, który stopniowo rósł w siłę. Electric Image 3.0 zwany Universe to pierwsza wersja, która będzie dostępna także na innych platformach poza Macintoshem. Jest to więc nowy rozdział w historii zarówno firmy, jak i programu. Universe jest dostępny na Macintosha, Windows i Solarisa.

    Poprzednia wersja Electric Image 2.9 była dostarczana z oddzielnym programem do modelowania EI Modeller - i nie inaczej jest w przypadku Universe. To może nieco spowalniać pracę, ale integracja pakietów w jedno zunifikowane środowisko była zapewne zbyt skomplikowana, gdyż obydwa posługują się innymi technikami geometrycznymi.

    Jedną z głównych praktycznych funkcji, jaką dodano do Universe, jest wyświetlanie w technice OpenGL. Poprzednio Electric Image opierał się na systemie programowego renderingu, który odstawał od innych produktów. Nowy system w Open GL jest znacznie szybszy i wytrzymuje porównanie z konkurencyjnymi systemami, takimi jak LightWave czy Cinema 4D XL. Rendering programowy jest jednak nadal dostępny i kiedy cieniowanie ustawione jest na Phong, system zapewnia doskonałą jakość wyników i niezwykle wiernie oddaje oświetlenie i fakturę obiektów. Niezbyt nadaje się to do testowania animacji, za to przydaje się przy tworzeniu oświetlenia i doborze materiałów.

    Rendering
Universe ma teraz oddzielny renderer zwany Camera.

    Rendering

    Universe ma teraz oddzielny renderer zwany Camera.

    Nie zmienił się sposób renderingu - nadal odpowiada za niego oddzielna aplikacja Universe Camera, która startuje, kiedy testowo renderujemy coś w module Universe Animator (w Modellerze nie ma możliwości testowania renderingu). Przy ostatecznym renderingu Camera jest jedyną potrzebną aplikacją, więc wymagania dotyczące pamięci RAM są niewielkie. Camera może też być rozpowszechniana na inne maszyny w sieci, a nawet na inne platformy bez konieczności dopłaty do licencji. Obsługę przetwarzania wsadowego we wszystkich Camerach w sieci umożliwia narzędzie o nazwie Renderama. To dobrze opracowany system, który pozwala na bezproblemowe rozproszenie renderowania na wiele maszyn.

    Raytracing

    Universe Camera różni się od poprzednich wcieleń w zasadniczy sposób. Teraz w pełni obsługuje raytracing w zakresie odbić i przezroczystości. Brak raytraycingu sprawiał, że Electric Image mógł uzurpować sobie miano jednego z najszybszych rendererów świata. Nowa wersja aplikacji Camera jest równie szybka, jak poprzednie, a kiedy włączony jest raytracing - zachowuje się jak inne szybkie moduły do renderingu. Można ustawić raytracing tylko dla określonych fragmentów obrazu, co przyspieszy cały proces. Można też ustawić raytracing dla konkretnych obiektów i materiałów.

    W edytorze materiałów jest włącznik funkcji Occlusion w opcjach odbicia. Funkcja ta poprzez rzucanie promieni i wbudowane lustro określa najlepsze odbicia. Doskonałe wyniki bez angażowania pełnego raytracingu daje mapa odbić. Nie zmieniła się za to jakość renderingu. Electric Image zawsze dawał obraz najwyższej jakości i Universe robi to samo. Co więcej, w przeciwieństwie do innych pakietów 3D w EI rendering daje znakomite efekty nawet przy podstawowych ustawieniach. Wystarczy nieco popracować nad materiałami i oświetleniem, by uzyskać oszałamiające obrazy.

    Universe ma nowy renderer do raytracingu, który umożliwia tworzenie cieni lokalnych i przezroczystości z refrakcją i odbiciami.

    Universe ma nowy renderer do raytracingu, który umożliwia tworzenie cieni lokalnych i przezroczystości z refrakcją i odbiciami.

    Raytracing obejmuje też tworzenie cieni. Tworzenie twardych cieni, które kiedyś wymagało ogromnych buforów cieni, możliwe jest teraz za pomocą ustawienia jednej opcji w programie. Universe umożliwia także tworzenie miękkich cieni, zwanych cieniami lokalnymi. W ten sposób powstają bardzo realistyczne krawędzie cieni.

    Nie zmieniły się typy oświetlenia. Nową funkcją są za to światła główne (master lights), które pozwalają kontrolować dowolną liczbę świateł za pomocą jednego interfejsu. Wszystkie światła połączone ze światłem głównym przejmują jego właściwości. Oznacza to, że jednym ruchem możesz zmienić wszystkie światła.

    Kolejną mocną stroną programu jest system materiałów, który daje spore pole do popisu, jeśli chodzi o cieniowanie obiektu: doskonała kontrola luster, niepowtarzalna opcja połysku, rozpraszanie, odbicia, przezroczystości, oddzielne opcje dla jasności obiektu i otoczenia, przenikalność, jarzenie, refleksy świetlne i przesunięcia. Obok systemów, które wykorzystują drzewa cieni, EI ma najlepszy z możliwych system edycji materiałów.


    Zobacz również