Elektronika w służbie edukacji

Do niedawna w szkolnych salach lekcyjnych królowała czarna tablica oraz kreda. Dziś te edukacyjne atrybuty zastępowane są projektorami, ekranami i tablicami interaktywnymi. Zamiast zeszytów na ławkach pojawiają się laptopy i tablety. Technologie komputerowe ułatwiają prowadzenie zajęć i sprawiają, że zdobywanie wiedzy jest dużo bardziej atrakcyjne niż kiedyś

Nowoczesne technologie komputerowe służą nie tylko w przemyśle czy biznesie, przeznaczone są nie tylko do pracy naukowej bądź zwykłej zabawy. Stanowią one idealne narzędzia dla pedagogów. Sprawdzają się doskonale na każdym poziomie edukacji służąc, jako pomoce dydaktyczne, usprawniając komunikację między nauczycielem a uczniem, ułatwiając i uatrakcyjniając przekaz wiedzy.

Urządzenia wspomagające pracę nauczyciela można podzielić na dwie grupy. W pierwszej znajdują się te, które służą bezpośrednio do kontaktu z uczniem i stanowią pomoc dydaktyczną. Są tu więc tradycyjne i przenośne komputery, tablety ale także sprzęt mniej związany z informatyką jak projektory, tablice interaktywne czy wizualizery. W tle funkcjonuje natomiast tradycyjna infrastruktura sieci komputerowej, bez której prawidłowe działanie urządzeń z pierwszego planu nie byłoby możliwe. Bezproblemową pracę gwarantują wszelkiego rodzaju rutery, punkty dostępowe, magazyny danych, drukarki i skanery.

Podstawą jest sieć

Bazą do pracy z uczniami jest prawidłowo działająca sieć komputerowa. Stacjonarny pecet czy, coraz częściej, przenośny laptop na każdej ławce nie jest już niczym zaskakującym. Powszechne zastosowanie komputerów ułatwia komunikację między nauczycielem a uczniem, pozwala szybciej przekazywać informacje ale także na bieżąco kontrolować pracę i postępy w nauce. Idąc z duchem czasu stacje robocze można zastępować na przykład tabletami, a starsze stanowiska modernizować stosując dotykowe monitory. To doskonałe rozwiązanie eliminuje plątaninę kabli, pozwala zrezygnować z niewygodnej myszy, umożliwia przemieszczanie się po sali. Nie trzeba już wychodzić na środek pomieszczenia, by udzielać odpowiedzi na pytania i jednocześnie wstawać zza biurka by sprawdzić, co podopieczni robią na swoich stanowiskach. Bezprzewodowa transmisja gwarantuje, że nie tylko nauczyciel może sterować wyświetlaniem na tablicy. Na duży wyświetlacz łatwo przesłać obraz z dowolnego stanowiska.

Aby obniżyć koszty infrastruktury można pokusić się o techniki wirtualizacyjne. Wystarczy wyposażyć pracownię w wydajny serwer, a stanowiska zastąpić tanimi terminalami. Dodatkowym plusem tak zwanej wirtualizacji desktopów jest uproszczenie mechanizmów zarządzania danymi czy łatwiejsze tworzenie kopii zapasowych. Zastosowanie serwera wraz z odpowiednim oprogramowaniem to także doskonały sposób na przekazywanie rodzicom informacji o postępach w nauce dzieci. Rodzic może zalogować się by sprawdzić oceny, nieobecności, ma na bieżąco dostęp do najbardziej aktualnych danych.

Projektor zamiast tablicy

Choć czarna tablica i kreda to nadal główny symbol klasy lekcyjnej, to o miejsce dla siebie walczą skutecznie różnego rodzaju rzutniki, tablice interaktywne czy wizualizery. Znaczącą część tego sprzętu stanowią także projektory. Ich główną zaletą jest możliwość uzyskania przekątnych obrazu nieosiągalnych innymi metodami.

Popularyzacja projektorów stała się możliwa dzięki spadkowi cen oraz opracowaniu i rozpowszechnieniu nowych technologii. Wprowadzeniu do produkcji modeli z krótką ogniskową i modyfikacja toru optycznego umożliwiła znaczące przybliżenie projektora do ekranu. W tej gałęzi produktów zawodzi jednak często geometria. Minusy te wyeliminowane zostały w modelach z ultrakrótką ogniskową (UST). Dzięki zastosowaniu w nich systemu luster nie zniekształcają tak bardzo obrazu jak projektory ST. Ten rodzaj konstrukcji powoduje także automatyczne wydłużenie toru optycznego wewnątrz urządzenia pozwalając jednocześnie na dodatkowe przybliżenie go do ekranu. Normą jest obraz o przekątnej 80 cali wyświetlany z odległości 50-60 centymetrów. Technologia UST pozwala jednak na jeszcze mniejsze odległości. Zwykle element projekcyjny znajduje się około 35-40 centymetrów od ekranu ale dostępne są konstrukcje, w których jest to zaledwie 25 centymetrów. Po zamocowaniu urządzenia na suficie minimalizuje się w ten sposób sytuacje, w których prelegent i inne osoby mogłyby zostać oślepione lub powodować przypadkowe (bądź świadome) rzucanie cieni.

Uzupełniając zestaw o odpowiednie oprogramowanie łatwo stworzyć sprzęt do obsługi funkcji interaktywnych. To rozwiązanie znacznie tańsze niż zakup tablicy interaktywnej. Zamiast niej można wykorzystać dowolną powierzchnię – ekran, ścianę, stół. Sterowanie odbywa się tu za pomocą odpowiednich pisaków i wbudowanych w projektor czujników. Zwykle nośnikiem informacji jest podczerwień ale niektóre systemy uzupełnione są o czujnik fal radiowych. Wprawdzie precyzja sterowania nie jest tak dobra, jak w tradycyjnej tablicy interaktywnej, czasami kłopotliwa jest kalibracja i systemy podatne są na różne zakłócenia (na przykład pochodzące od pilotów różnych urządzeń) ale warte są swojej ceny.

Gdy potrzeba większej precyzji sterowania, zamiast prostego ekranu projekcyjnego stosuje się współpracujące z projektorem tablice. Można je obsługiwać dedykowanymi pisakami bądź po prostu palcami. Na rynku są modele wykorzystujące podczerwień czy efekty pojemnościowe. Można na nich wyświetlać dowolny obraz, oddawać do niego notatki, szybko przesyłać je do całego audytorium, drukować. A gdy taka metoda prezentacji nie wystarcza można zastosować tablice LCD, które eliminują konieczność posiadania projektora i mogą służyć również, jako tradycyjny wyświetlacz.

Systemy interaktywne, w połączeniu z wizualizerem dają ogromne możliwości. To proste, wyposażone w kamerę urządzenie pozwala na prezentację dowolnego przedmiotu, w powiększeniu na dużym ekranie monitora czy projektora. Taki obraz można potem opisywać, opatrywać notatkami, uzupełniać o własne elementy, nagrywać na żywo do późniejszego wykorzystania. Eliminuje się konieczność kopiowania i drukowania setek stron dokumentów. Wizualizery doskonale współpracują również z mikroskopami.


Zobacz również