Europa szybko się uczy

Podstawowym czynnikiem amerykańskiej dominacji na globalnym rynku IT jest odpowiednia mieszanka kapitału, know-how, oraz brawury, z jaką firmy z Silicon Valley tworzą i wdrażają nowe technologie. Europejczycy jednak szybko się tego uczą.

Nowa generacja Europejczyków korzysta z doświadczeń Amerykanów w branży IT i przenosi je na rynek starego kontynentu, zdominowany w tej chwili przez firmy z Wlk. Brytanii i Niemiec. Sprzyja temu dostęp do kapitału, który w wielu europejskich krajach znacznie się zwiększył. Według European Venture Capital Association, wartość funduszy inwestycyjnych w Europie od 1994 r. wzrosła trzykrotnie: z 5,35 mld USD do 14,5 mld USD w 1998 r. Swobodny przepływ kapitału aktywizuje przedsiębiorców i tylko w samych Niemczech powstało w tym roku 1000 nowych firm, z tego większość związana z branżą informatyczną.

W roku 1998 europejski rynek IT był zdominowany przez producentów oprogramowania, ale eksperci przewidują, że wkrótce będzie on kształtowany przez firmy internetowe. Firmą, która odniosła już finansowy sukces w tej dziedzinie, jest angielski dostawca Internetu - Freeserve PLC, który stał się największym i najefektywniejszym dostawcą Internetu w Europie.

Oprócz przenoszenia amerykańskich doświadczeń i pomysłów, europejskie firmy internetowe oferują własne rozwiązania: przykładem jest chociażby angielski serwis Lastminute.com, oferujący możliwość zarezerwowania lub zakupu w ostatniej chwili np. biletów na koncert czy gwiazdkowych prezentów.

Więcej informacji: www.idg.net


Zobacz również