Expression 3 - wektorowy program malarski

Ekspresja malowania w programie wektorowym odkryta po raz trzeci. Unikalne narzędzie dające nowe podejście do tematyki malowania na komputerze. Doskonałe połączenie dwóch światów wektorowego i bitmapowego, oddające najlepsze cechy obydwu.

Ekspresja malowania w programie wektorowym odkryta po raz trzeci. Unikalne narzędzie dające nowe podejście do tematyki malowania na komputerze. Doskonałe połączenie dwóch światów wektorowego i bitmapowego, oddające najlepsze cechy obydwu.

Twórcy programów wektorowych prześcigają się w wymyślaniu nowych narzędzi przypominających lub raczej naśladujących prawdziwe narzędzia artysty: pędzle, węgiel, pastele, akwarele, dokładane jako novum do i tak już rozbudowanych programów ilustracyjnych.

Oczywiście, efekty pracy programów bitmapowych typu Painter czy Studio Artist są bardzo często prawie nie do odróżnienia od obrazów powstałych w realnym świecie. Jednak kiedy mamy zamówienie, a klient jest niezdecydowany i wymaga naniesienia poprawek bądź przedstawienia różnych wersji tego samego projektu, musimy zaczynać pracę od początku, nie możemy bowiem poprawić kształtu pociągnięcia pędzla czy jego przezroczystości. I tu Expression doskonale tę lukę uzupełnia. Program powstał w 1996 roku jako produkt firmy Fractal Design, a obecnie ulepszenony przez Creature House z Hongkongu występuje w wersji 3.0. Naszym zdaniem, jest to doskonałe, lecz jeszcze niedocenione przez grafików narzędzie. Oczywiście, mówimy tu o programie wektorowym z wszystkimi zaletami lekkości pliku, nielimitowanej rozmiarem jakości finalnego produktu i co najistotniejsze możliwości wprowadzania zmian bez potrzeby odtwarzania wszystkiego od początku. Wektorowe ścieżki wyglądają jak skomplikowane i nieregularne uderzenia pędzla, których kształt, kolor, nasycenie i całe mnóstwo wszelkich parametrów możemy zmieniać prawie bez końca.

Wersja 3.0 jest pod tym względem imponująca. Creature House nazywa to rozwiązanie "Skeletal Stroke", co swobodnie możemy przetłumaczyć jako konstrukcje szkieletowe. W praktyce oznacza to, że możemy zdefiniować wektorowe lub bitmapowe kształty jako pociągnięcia pędzla przy równoczesnej dużej możliwości kontroli wyglądu ostatecznego. Każdą grafikę można przekształcić w Skeletal Stroke używając narzędzia Stroke Definition Box (lub komendy Define Stroke), czy z zeskanowanego pociągnięcia pędzla akwareli, lub zdjęcia, albo innego rysunku wektorowego. Możemy nawet ustalić niezmienne końcówki pociągnięcia i wielokrotnie powtarzane partie środkowe. Ta wielka różnorodność ustawień zadowoli wszystkich. Początkujący "ekspresjoniści" będą czerpać przyjemność z tak bogatej palety ustawień, natomiast zaawansowani będą mogli eksperymentować z ustawieniami, np. wyglądu brzegów pociągnięć pędzla lub niezależnej od położenia (na jednym pociągnięciu) różnej wartości krycia, upodabniając w ten sposób komputerowe kreski do organicznych.

#Nowość mapy refleksów#


Zobacz również