Eyetrack III - co widzą Twoje oczy?

Internetowe serwisy informacyjne są z nami już od ponad dekady. Wciąż jednak zespoły designerów pracujących nad ich wyglądem, mają nie lada wyzwanie i borykają się z odpowiedziami na fundamentalne pytania: Czy zastosowany układ strony efektywnie prezentuje zawarte na niej informacje? Które elementy witryny najbardziej przyciągają uwagę czytelnika? Czy zastosowaliśmy odpowiedni rodzaj multimediów? Czy reklamy rozmieszczone są w takich miejscach, że odwiedzający serwis na pewno ich nie przeoczy? Na te oraz wiele innych pytań, starają się odpowiedzieć autorzy trzeciej edycji badania ''Eyetrack''

Internetowe serwisy informacyjne są z nami już od ponad dekady. Wciąż jednak zespoły designerów pracujących nad ich wyglądem, mają nie lada wyzwanie i borykają się z odpowiedziami na fundamentalne pytania: Czy zastosowany układ strony efektywnie prezentuje zawarte na niej informacje? Które elementy witryny najbardziej przyciągają uwagę czytelnika? Czy zastosowaliśmy odpowiedni rodzaj multimediów? Czy reklamy rozmieszczone są w takich miejscach, że odwiedzający serwis na pewno ich nie przeoczy? Na te oraz wiele innych pytań, starają się odpowiedzieć autorzy trzeciej edycji badania "Eyetrack"

Pierwsze badanie Eyetrack przeprowadzane w latach 1990-1991

Pierwsze badanie Eyetrack przeprowadzane w latach 1990-1991

Instytut Poyntera, który jest pomysłodawcą projektu "Eyetrack", już od ponad 14 lat bada zachowania konsumentów mających do czynienia zarówno z papierowymi wydaniami dzienników, jak i internetowymi serwisami informacyjnymi. Od 1990 roku przeprowadzono już 3 eksperymenty tego typu, a ostatnich z nich - Eyetrack III - w całości poświęcony został zachowaniom osób odwiedzających największe, internetowe serwisy informacyjne. Miał on za zadanie dokładne śledzenie ruchu gałek ocznych uczestników badania i sprawdzenie, które elementy danego serwisu przykuwają ich uwagę jako pierwsze, a dodatkowo zorientować się w preferencjach dotyczących wielkości czcionki, najwygodniejszego dla nich układu oraz rozmieszczenia jego poszczególnych bloków.

Badanie Eyetrack III prowadzone w latach 2003-2004

Badanie Eyetrack III prowadzone w latach 2003-2004

"Eyetrack III" został przeprowadzony w latach 2003-2004 przez Instytut Poyntera, przy współudziale ośrodka Estlow Center for Journalism & New Media oraz firmy Eyetools, która dostarczyła oprzyrządowanie, umożliwiające dokładne śledzenie ruchu gałek ocznych uczestników badania. Testy przeprowadzono na grupie 46 mieszkańców San Francisco, którzy przez godzinę przeglądali zawartość tekstową oraz multimedialną internetowych serwisów informacyjnych. Poniżej przedstawiamy wyniki oraz spostrzeżenia, z tego niezwykle ciekawego badania.

Układ serwisu - do góry i na lewo

Typowa ścieżka gałek ocznych uczestników badania Eyetrack III na użytych w testach internetowych serwisach informacyjnych

Typowa ścieżka gałek ocznych uczestników badania Eyetrack III na użytych w testach internetowych serwisach informacyjnych

Pierwsza tendencja, jaką zauważyli autorzy "Eyetrack III" dotyczyła momentu, w którym uczestnicy badania wchodzą na daną stronę internetowego serwisu informacyjnego. Ich gałki oczne zatrzymują się najpierw w lewym górnym rogu ekranu, badają obszar znajdujący się w tym rejonie, po czym kierują się na prawo i dopiero po całkowitym zbadaniu górnej części strony, rozpoczynają eksplorację niższych partii witryny. Oczywiście, schemat tego zachowania jest uzależniony od układu konkretnego serwisu.

Kolejny ciekawy wniosek z pierwszych sekund obecności w danym serwisie dotyczy przewagi tekstu nad zdjęciem na stronie głównej. Okazuje się, że tytuł i nagłówek informacji, umieszczony po lewej lub prawej stronie zdjęcia, jako pierwszy i na dłużej przykuwa uwagę czytelnika. Co warte podkreślenia, zachowanie to jest całkowicie sprzeczne z tendencją zauważoną podczas pierwszego badania "Eyetrack", przeprowadzonego w latach 1990-1991 na czytelnikach papierowych wydań dzienników. Z 25 internetowych serwisów informacyjnych, które zostały wykorzystane do badania "Eyetrack III", 20 umieszcza zdjęcie do głównego artykułu w lewym, górnym rogu ekranu.


Zobacz również