Facebook, Apple i Microsoft podają dane na temat liczby żądań udostępnienia danych klientów

Facebook, Apple i Microsoft zdecydowanie twierdzą, że nie udostępniają agencjom rządowym bezpośredniego dostępu do swoich serwerów. Firmy wydały też właśnie oświadczenia, z których możemy dowiedzieć się, ile otrzymały wniosków o przekazanie danych użytkowników.

Kilkanaście dni temu wybuchła afera dotycząca programu PRISM, który pozwalać miał agencjom rządowym (CIA i NSA) na bezpośredni dostęp do przechowujących dane użytkowników serwerów największych firm technologicznych. Wówczas firmy takie, jak Apple, Microsoft, Facebook i Google zdecydowanie zaprzeczyły jednak istnieniu programu. Trzy pierwsze z nich potwierdziły też właśnie swoje stanowiska, dzieląc się dodatkowo, za pozwoleniem Departamentu Sprawiedliwości, danymi na temat liczby otrzymanych wniosków od instytucji rządowych z żądaniem udostępnienia danych użytkowników.

Apple

W przypadku Apple, możemy w wydanym oświadczeniu przeczytać:

"Dwa tygodnie temu, gdy firmom technologicznym zarzucano udostępnianie danych klientów agencjom rządowym, Apple dało wyraźną odpowiedź: po raz pierwszy usłyszeliśmy o rządowym programie "PRISM", gdy organizacje prasowe zapytały nas o niego 6 czerwca. Nie udzielamy żadnej organizacji rządowej bezpośredniego dostępu do naszych serwerów. Każda agencja rządowa żądając dostępu do treści naszych klientów musi uzyskać nakaz sądowy"

"Od 1 grudnia 2012 roku do 31 maja 2013 roku Apple otrzymało pomiędzy 4000 a 5000 wniosków od amerykańskich organów ścigania na dostęp do danych klientów. Określonych zostało w nich około 9000 - 10000 kont lub urządzeń..."

"Najczęstszą formą wniosków były wnioski pochodzące od policji, które dotyczyły śledztw związanych z napadami i innymi przestępstwami, poszukiwaniem zaginionych dzieci, poszukiwaniem chorych na Alzheimera, lub akcjami mającymi na celu zapobieganie samobójstwom"

Microsoft

Microsoft przyznał, że w drugiej połowie ubiegłego roku otrzymał 6-7 tysięcy wniosków związanych "ze sprawami kryminalnymi i narodowym bezpieczeństwem". W sumie dotyczyły one ujawnienia danych "31 - 32 tysięcy konsumenckich kont".

Facebook

Facebook otrzymał w drugiej połowie ubiegłego roku 9-10 tysięcy wniosków dotyczących 18-19 tysięcy kont użytkowników.

Co z Google?

W przypadku Google warto przypomnieć, że udostępnia on cyklicznie "Raport przejrzystości", z którym możecie się zapoznać tutaj.


Zobacz również