Facebook i gender: możliwość zdefiniowania neutralnej płci na portalu Zuckerberga

Mark Zuckerberg z jednej strony wprowadza w swoim serwisie drakońskie zasady dotyczące publikowanych treści na portalu Facebook, a z drugiej stara się być bardzo liberalny jeśli chodzi o umożliwienie przez użytkowników w wyrażaniu siebie. Dowodem na to jest dodanie opcji ustawienia innej płci w profilu użytkownika niż standardowe “mężczyzna” i “kobieta”.

W sieci podając swoje dane rejestrując nowe konto bardzo często użytkownik jest pytany o płeć. Zazwyczaj wśród dostępnych odpowiedzi znajduje się opcja “mężczyzna”, “kobieta” lub “wolę nie mówić”. Facebook jednak uznał, że to za mało. Aby część jego użytkowników, która nie identyfikuje się ani z jedną, ani z drugą płcią wprowadził możliwość ustawienia parametru gender na inną, wybraną przez użytkownika wartość.

Do tego ruchu Facebook przygotowywał się dość długo i prowadził konsultacje ze środowiskami LGBT. Rozszerzenie listy jest dość znaczne, bo do dwóch pozycji do wybrania w rubryce gender dostępnych do tej pory doszło około 50-ciu nowych, starannie wybranych propozycji przygotowanych z myślą o amerykańskim społeczeństwie. Jak na razie możliwość zmiany w profilu parametru gender dostępna jest wyłącznie dla amerykańskich użytkowników.

W Polsce nadal wybór jest wyłącznie między mężczyzną, a kobietą, ale Facebook planuje wprowadzenie tej funkcji w innych krajach. Najpierw jednak ekipa rozwijająca portal Marka Zuckerberga chce zbadać, jak poprawnie przetłumaczyć dostępne w anglojęzycznej wersji portalu propozycje, aby odpowiadały lokalnym warunkom. Oczywiście Facebook nie robi tego wszystkiego bez głębszego planu, ponieważ płeć jest ważnym czynnikiem podczas targetowania działań marketingowych.

Co jednak ciekawe, zmiana płci na neutralną nie będzie odnotowana w osi czasu użytkownika, a reklamodawcy nie będą mogli namierzać konkretnych użytkowników, którzy zmianę statusu gender w ostatnim czasie wykonali.


Zobacz również