Facebook w branży B2B

Targi i wizyty przedstawiciela były, są i będą w branży B2B świetną okazją do nawiązywania długotrwałych więzi z obecnym i potencjalnym klientem. W dobie spowolnienia gospodarki i wszechobecnych ograniczeń wydatków na marketing warto poszukać nowych form komunikacji z rynkiem. I to nie tylko w celu sprzedaży!

Czy 500 mln użytkowników Facebooka odwiedza ten portal, szukając tylko rozrywki? Zdecydowanie nie. Fanpage Intela (producent procesorów) zgromadził prawie 2,8-milonową publikę "lubisiów", Cisco (dostawca rozwiązań sieciowych) - ponad 212 tys., a Deloitte (firma doradcza, m.in. doradztwo podatkowe) ponad 66 tys.

Facebook daje firmom z branży B2B możliwość badania oczekiwań, rozszerzenia kanałów wymiany informacji między klientami, stworzenia społeczności ludzi zainteresowanych naszymi produktami i usługami, a także edukowania klientów, co jest szczególnie istotne w procesie budowy relacji długoterminowych. Jest również świetnym narzędziem do kontaktów z prasą branżową i prowadzenia działań typu Employer Branding.

Nie wszystkie te działania muszą być realizowane równocześnie, a jeśli firma zdecyduje się na wielokierunkowe działania, warto, aby założyła kilka fanpage’ów pozwalających realizować różne cele. W branży B2B na świecie pojawiają się interesujące projekty wykorzystania Facebooka.

Fanpage Cisco

Korporacyjny fanpage Cisco zgromadził (w dniu pisania artykułu, czyli w połowie sierpnia 2011) ponad 212 tys. fanów. Do ich dyspozycji są zakładki ułatwiające dostęp m.in. do firmowych aktualności i blogów oraz kanału na Twitterze. Fanpage ten to także zaproszenie do dalszej podróży w świat Cisco. Oddzielne fanpage mają prezes Cisco - John Chamber, a także Akademia Cisco, w której informatycy uczą się, jak stosować produkty firmy - np. Cisco Valet. W sumie jest ich kilkanaście. Polski fanpage firmy zgromadził ponad 2,3 tys. fanów. Ciekawą zawartość ma zakładka "Partnerzy", w której umieszczane są informacje skierowane do partnerów biznesowych firmy.

Fanpage Intel

Fanpage firmy Intel to ponad 2,7 mln fanów, którzy lajkują i komentują wpisy w aktualnościach firmy na Facebooku. Na pytanie firmy Intel, co w 2026 roku będą potrafiły komputery, odpowiedziało ponad 1 tys. osób, a zalajkowało ponad 2,5 tys. To mniej niż 1% fanów, ale przy takiej "masie krytycznej" robi wrażenie i dostarcza informacji na temat opinii internautów nie gorszych niż badanie rynku.

Intel na korporacyjnym fanpage’u ma aż 22 zakładki. Zawierają one oferty pracy, informacje o produktach, czy też transmisje online z ważnych wydarzeń (do obejrzenia post fatum jako film wideo). Można się tu także pobawić, oglądając własne wirtualne muzeum stworzone na podstawie wpisów na Facebooku (oczywiście, gdy się zgodzisz na dostęp aplikacji do twojego profilu), oraz wziąć udział w "IdeaJam", czyli serii spotkań lub konkursów mających na celu kreowanie nowych pomysłów.

W sekcji "Ulubione" znajdziemy dostęp do lokalnych fanpage’y Intela, także polskiego. Zgromadziło się tu ponad 30 tys. fanów, do których dyspozycji są zakładki z testami komputerów, procesorami Intela czy też zakładka pomagająca znaleźć sklepy partnerów oferujących produkty z "Intel inside".

Mojej grupy docelowej nie ma na Facebooku, ale…

Wiele firm z branży B2B nie znajdzie na Facebooku swoich obecnych czy też potencjalnych klientów. Jednak takie przedsiębiorstwa często korzystają z tego portalu społecznościowego do działań typu Employer Branding.

Dobrym przykładem jest polski fanpage firmy doradczej Deloitte - "Kariera w Deloitte", który ma 1,8 tys. fanów. Tym kanałem są na bieżąco informowani o stażach, szkoleniach, a także ciekawostkach związanych z branżą.

Innym przykładem jest fanpage firmy BASF, koncernu chemicznego, który swoją przygodę z mediami społecznościowymi rozpoczął w sierpniu 2010 roku. Na globalnej stronie koncernu zgromadziło się ponad 12 tys. fanów. Informacje w aktualnościach dotyczą nie tylko firmy, ale i możliwości pracy w tej firmie. Ponadto stworzono niemiecko- i angielskojęzyczne fanpage, poświęcone tylko zagadnieniom pracy z BASF. Te zgromadziły jednak "tylko" ponad 4 tys. "lubusiów".

Co Boeing sprzedaje na Facebooku?

Nikt nie porywa się na sprzedaż samolotów na Facebooku, ale już sklep z lotniczymi upominkami ma sens. W zakładkach internauci dowiedzą się o nowościach, promocjach, a także prześlą do redakcji wykonane przez siebie zdjęcie samolotu. Jeśli fan chce kupić upominek z logo Boeinga, zostanie przekierowany do sklepu internetowego. Fanpage sklepu Boeinga zgromadził ponad 97 tys. fanów - to prawie o połowę mniej niż firmowy fanpage firmy.

Jak zacząć prowadzenie fanpage’a firmy B2B na Facebooku?

Na wstępie należy określić główne cele fanpage’a i rolę w strategii marketingowej czy też HR (jeśli celem jest pozyskanie nowych pracowników). Decydując się na obecność na Facebooku, należy rozważyć połączenie tych działań z innymi kanałami komunikacji w mediach społecznościowych, choćby z prowadzeniem bloga czy kanału YouTube. Te w branży B2B sprawdzają się znakomicie.

Warto znaleźć także znawców oraz fascynatów branży, którzy piszą o produktach i usługach firmy z punktu widzenia praktyka, by zaangażować ich w prowadzenie fanpage’a. Bezpośrednie relacje użytkowników są bardzo cenione przez internautów i budują zaufanie do marki.

Zbudowanie odpowiedniego zespołu zapewni regularną aktualizację informacji. Fani lubią poznawać nowe, ciekawe funkcje produktów, oceniać je oraz otrzymywać informacje o szkoleniach czy też specjalnych ofertach. Doświadczenia z profili obcojęzycznych pokazują, że internauci z chęcią obejrzą krótki wywiad z ekspertami firmy lub pobiorą nowe analizy i raporty w PDF. Facebook umożliwia również łączenie się fanów w grupy, w których uzyskają wzajemną pomoc bez udziału administratorów. Wszystkie te działania przełożą się na zainteresowanie i interakcję fanów.

Ważne, aby pracownicy prowadzący fanpage firmy działającej w branży B2B nie byli anonimowi. Pokazanie fanom, że za logo firmy stoi zespół ciekawych, kompetentnych ludzi, z którymi warto współpracować, to kolejny krok w budowaniu marki i trwałych relacji.

Fanpage powinien być także "zaopatrzony" w dodatkowe zakładki, które ułatwią kontakt z firmą, uatrakcyjnią treści umieszczane na fanpage’u i pozwolą zrealizować zaplanowane cele. "Najlepsi" mają ich kilkanaście lub więcej.

Pozyskanie pierwszych fanów jest proste w przypadku posiadania własnej bazy danych klientów. Zaproszenia na nasz fanpage skierowane do tej grupy odniosą większy skutek, gdy będą połączone z krótkotrwałą promocją skierowaną tylko do nich. Jeśli jednak grupa ta nie jest wystarczająco liczna bądź obecna na Facebooku, to w początkowej fazie konieczne jest pozyskanie "użytkowników startowych" przez reklamę. Dzięki nim informacja o naszym profilu będzie rozprzestrzeniać się wirusowo. To właśnie jest celem drugiego etapu prowadzenia profilu. Istotne, aby nasi fani mogli z czasem generować wpisy na naszej Tablicy. Wówczas z Facebooka uczynimy bezcenne źródło porad i wskazówek dotyczących naszych produktów i usług, które będzie dostępne dla innych. Kolejne etapy działań związane są ze zwiększeniem zaangażowania użytkowników.

Artykuł pochodzi ze specjalnego dodatku "PC World - Facebook". Pismo można jeszcze zamówić (wysyłka GRATIS!).


Zobacz również