Final Cut Express 2

Twórcy oprogramowania tworzą zwykle kolejne wersje, opierając się na poprzednich, jednak Apple w Final Cut Express 2 zamiast rozwinąć pierwszą wersję, okroił program Final Cut Pro 4, przeznaczony dla profesjonalistów.

Twórcy oprogramowania tworzą zwykle kolejne wersje, opierając się na poprzednich, jednak Apple w Final Cut Express 2 zamiast rozwinąć pierwszą wersję, okroił program Final Cut Pro 4, przeznaczony dla profesjonalistów.

Za jedną trzecią ceny programu profesjonalnego entuzjaści montażu wideo mogą korzystać z usprawnionych funkcji przetwarzania dźwięku i możliwości podglądu w czasie rzeczywistym zastosowanych efektów.

Podstawowe cechy programu Final Cut Express 1 zachowane zostały w wersji 2.: aplikacja współpracuje tylko z materiałem DV (wersja profesjonalna dodatkowo także z high-definition i 24-klatkowym) i umożliwia jednoczesną edycję 99 ścieżek audio i wideo (w wersji Pro - bez ograniczeń). W programie można wykonać podstawowe korekty kolorów oraz zmieniać prędkość odtwarzania poszczególnych sekwencji. Dostępne są też tytuły, przejścia i dodatkowe efekty. Jednym słowem, wszystko to co zawarte jest w interfejsie z wydania dla profesjonalistów.

Aplikacja jest zoptymalizowana do pracy w systemie Mac OS X 10.3 (Panther) na komputerze z procesorem G5, a wymagania wynikają z zaimplementowanej nowej funkcji - RT Extreme. W wersji Final Cut Express 1 musieliśmy przeliczać (i zapisywać na dysk) wszystkie efekty i przejścia, zanim mogliśmy obejrzeć efekt pracy w oknie podglądowym. Teraz już nie trzeba czekać. RT Extreme pozwala na obejrzenie wyniku zastosowanych efektów i przejść jeszcze przed wykonaniem renderingu. Aby praca była wykonana płynnie, potrzebny jest procesor G4 500 MHz (550 MHz w notebookach) lub szybszy, albo wręcz maszyna dwuprocesorowa z układami o dowolnej prędkości. W zależności od prędkości komputera, na którym uruchomimy program, mamy możliwość wyboru jakości trybu podglądu (wysoki, średni i niski).

W porównaniu z wersją dla profesjonalistów Apple ograniczył jeden aspekt korzystania z możliwości podglądu w czasie rzeczywistym.

W wersji Pro wynik zastosowania efektu bądź przejścia możemy oglądać zarówno na ekranie podglądowym, jak i zewnętrznym monitorze. W Final Cut Express w jednej chwili możemy korzystać tylko z jednej z tych opcji. To ograniczenie może nie spodobać się profesjonalnym użytkownikom, co chyba było zamierzeniem producenta, aby nie pozostawić wątpliwości, która wersja jest dla kogo.

W testach uruchamialiśmy RT Extreme na 15-calowym PowerBooku G4 z procesorem 1,25 GHz. Zmiany w ustawieniach kolorów i obroty trójwymiarowe wykonane były prawidłowo i sprawnie, program zgubił tylko kilka ramek. Ale odtwarzając podgląd bez problemu mogliśmy zorientować się, jak będzie wyglądała finalna, zrenderowana wersja.

Nowy wygląd

Final Cut Express 2 ma zmodyfikowany interfejs z nowymi funkcjami, które ułatwiają edycję wideo. Do okien można przypisać indywidualne przyciski, które mogą reprezentować ponad 400 komend.

Możemy skalować poszczególne okna przez przesuwanie przylegających krawędzi. Ale rozwiązanie to ma także wadę - dość łatwo jest zmienić wielkość okna zupełnie niechcący, np. podczas przenoszenia innych elementów.

Możemy także zmieniać wysokość poszczególnych ścieżek na linii czasu. Jest to szczególnie przydatne, gdy chcemy edytować ścieżkę audio i jednocześnie oglądać jej amplitudę. Ważną funkcją na linii czasu jest też możliwość wydzielenia ścieżki audio, która ma grać indywidualnie, nie trzeba już ręcznie wyłączać pozostałych ścieżek.

W wersji 2. pojawiła się także technologia Audio Units (AU), która udostępnia 11 filtrów AU spośród 16 dostępnych w wersji Final Cut Pro. A jeśli mamy aplikację Apple Soundtrack, to możemy do niej wyeksportować markery z Final Cut Express 2.

Jedynym problemem, który wystąpił podczas testów, było niedokładne rozpoznawanie przerw w time codach. Zwykle gdy następuje przerwa, program powinien stworzyć nowy klip i kontynuować zgrywanie materiału. Zdarzało się natomiast, że gdy program natrafiał na przerwę, przerywał zgrywanie całkowicie albo w ogóle jej nie zauważał.

Mimo tych problemów, z czystym sumieniem możemy polecić program Final Cut Express 2 wszystkim entuzjastom montażu wideo, a użytkownicy, którym nie wystarcza już iMovie, na pewno skorzystają z nowych funkcji Final Cuta.

Produkt: Final Cut Express 2

Producent: Apple Computer, http://www.apple.pl

Cena: 299 USD

Konkurenci: brak

Kontakt: Apple Computer, http://www.apple.pl

Za:

Edycja na profesjonalnym poziomie, podgląd efektów w czasie rzeczywistym, nowoczesny interfejs, niska cena w porównaniu z wersją dla profesjonalistów.

Przeciw:

Problemy z rozpoznawaniem przerw w time codach.


Zobacz również