Firma zadziwiających pomysłów

Oto opowieść o wyjątkowej firmie, słynącej z pomysłów - dowiadujemy się, jak powstawały. Bez akademickich teorii, ale pełna barwnych opisów.

Jest to wypełniona studiami przypadków książka o tym, jak zatrudniająca ponad trzysta osób firma IDEO na zlecenie znanych korporacji zmieniała różne produkty - od zakrętki do pasty do zębów po komputery. Zaprojektowanie nowej tubki z pastą nie było wyzwaniem, stała się nim dopiero zakrętka. Firma Procter&Gamble przystała na propozycję, aby zrezygnować z gwintu i zakrętki, zastępując je zatyczką, pomysł okazał się chybiony, bo nawyk zakręcania był zbyt silny. Skrócono gwint tubki, tak by wprowadzić całkiem nowy typ zakrętki, która stała się innowacyjnym sukcesem, a sprzedaż pasty do zębów z nową zakrętką już w pierwszym roku przyniosła P&G 550 mln USD.

Firma NEC osiągała bajeczne sukcesy na japońskim rynku, sprzedając komputery osobiste, jednak nie radziła sobie z notebookami. Problem był groźny, bo japońscy biznesmeni bardzo szybko stawali się wielbicielami notebooków, w dużej mierze ze względu na ograniczenia wolnej przestrzeni. Najważniejsza dla użytkowników była wydajność baterii. Projektanci z IDEO zaproponowali wyrzucenie napędu dyskietki, by znaleźć miejsce na dodatkową baterię. Notebook w takiej wersji nie tylko podbił Japonię, ale także USA, gdzie w pół roku podwoiła się jego sprzedaż.

Czasopismo "Fast Company" nazywa IDEO "najbardziej podziwianą firmą projektową świata". "Wall Street Journal" napisał o biurach tej firmy, że są "boiskami wyobraźni". "BusinessWeek" co roku wiosną główny tekst poświęca rankingowi najciekawszych produktów, które pojawiły się na rynku; w tym rankingu IDEO zdobywa najwięcej nagród "za doskonałość wzornictwa przemysłowego".

Tom Kelley, Jonathan Littman, "Sztuka innowacji", MT Biznes, s. 368.


Zobacz również