Flash 4

Używając Flasha, można tworzyć płynne animacje sieciowe, które widać bez względu na rodzaj stosowanej platformy. Flash to program wektorowy - dzięki temu pliki tworzone przy jego użyciu nie zajmują dużo miejsca i łatwo ściągnąć je z sieci. Flash player dobrze radzi sobie z zamianą ilustracji wektorowych na bitmapy i wyświetlaniem ich na ekranie.

Używając Flasha, można tworzyć płynne animacje sieciowe, które widać bez względu na rodzaj stosowanej platformy. Flash to program wektorowy - dzięki temu pliki tworzone przy jego użyciu nie zajmują dużo miejsca i łatwo ściągnąć je z sieci. Flash player dobrze radzi sobie z zamianą ilustracji wektorowych na bitmapy i wyświetlaniem ich na ekranie.

W nowym interfejsie mamy funkcje zaznacznia wielu obiektów i rozwijanych palet, a okno Inspector zyskało kilka podsekcji.

W nowym interfejsie mamy funkcje zaznacznia wielu obiektów i rozwijanych palet, a okno Inspector zyskało kilka podsekcji.

Doświadczeni użytkownicy zauważą z pewnością zmiany w interfejsie programu, m.in. nowe okno Timeline, ulepszone funkcje malarskie. Wektorowym narzędziom Flasha brak tego stopnia złożoności, który spotykamy w programach takich jak FreeHand czy Illustrator. Kształt obiektu możemy zmieniać w bardzo prosty sposób, wystarczy odpowiednio wymodelować jego krawędzie. We Flashu znajdziemy kilka zaawansowanych narzędzi, np. możliwość tworzenia prostokątów o zaokrąglonych rogach.

W nowym interfejsie doczekaliśmy się wreszcie funkcji zaznaczania (z klawiszem shift) wielu obiektów i rozwijanych palet, a okno Inspector zyskało kilka podsekcji. Niestety, trzeba również zasygnalizować pewne niedociągnięcia: w palecie Transform nie ma kontroli transformacji odbić. Dzięki ulepszeniu interfejsu TimelineŐa, tworzenie animacji jest łatwiejsze i przebiega sprawniej. Okno przeszło ăoperację plastycznąŇ i jest teraz wyposażone w kilka nowych przycisków, m.in. odpowiedzialnych za chowanie i blokowanie obiektów, znajdujących się w innej warstwie. Chociaż sam proces tworzenia animacji jest taki sam jak w poprzednich wersjach, Flash 4 daje użytkownikowi narzędzie Guide Layer, które pozwala określić sposób poruszania się obiektu na podstawie namalowanej wcześniej ścieżki.

Firma Macromedia może mieć powody do satysfakcji. W momencie gdy na rynku internetowym trwa walka o wprowadzenie i utrzymanie standardu dla audio i wideo, jej produkt, aplikacja Flash, przoduje w rywalizacji o najpopularniejszy program do tworzenia animacji sieciowych. Flash zdobył sobie wielu zwolenników dzięki efektywnym i prostym w obsłudze narzędziom oraz możliwości tworzenia lekkich i łatwych do ściągnięcia plików z animacją. Wraz z nadejściem 4 wersji pojawiły się kolejne argumenty za przyjęciem technologii Flasha jako standardu. Flash 4 współpracuje z MP3, ma nowe funkcje i ulepszone narzędzia, stanowi wspaniałe rozwiązanie dla tych twórców sieciowych, którzy chcą ożywić swoje strony i niekoniecznie pragną korzystać ze skryptów Java.

Nowe narzędzia do animacji są bardzo mocne i, co ważne, proste w użyciu. Szkoda tylko, że twórcy programu nie wyposażyli go w funkcję kontroli prędkości. Flash 4 korzysta z narzędzia odpowiedzialnego za zwalnianie i przyspieszanie ruchu (ease-in/ease-out), przeniesionego z trzeciej wersji aplikacji i trudno czasami zsynchronizować skomplikowaną animację z dźwiękiem. Dużo kłopotu może sprawić próba harmonijnego zgrania kilku poruszających się równolegle obiektów.

Flash 4 ma kilka nowych funkcji i narzędzi, pozwalających na łatwiejsze tworzenie interfejsów i interaktywności bez konieczności odwoływania się do Java scriptów. Dla przykładu, narzędzie text-field umożliwia tworzenie edytowalnych pól tekstowych w jakimkolwiek miejscu animacji. W okienku Text Field Properties możemy określać wszystkie przydatne dla pola tekstowego dane, takie jak kolor tła, ramki, ograniczenia długości tekstu itd. Do każdego edytowalnego pola jest przypisana zmienna zawierająca jego wartość. Dzięki temu rozwiązaniu jest możliwa wymiana zmiennych między Flashem a skryptami CGI.

Wśród nowych funkcji Flasha warto wymienić komendę IF/ELSE, pozwalającą tworzyć struktury warunkowe. Polecenie LOOP powoduje wykonywanie sekwencji komend w pętli, WHILE Đ instrukcja warunkowa umożliwia wykonanie zadania, dopóki warunek jest prawdziwy. CALL służy do odwołania się do innego kodu, znajdującego się w konkretnej klatce animacji.

Nowymi narzędziami Flasha można tworzyć formularze, okienka dialogowe i menu typu pop-up. Formularze mogą zawierać standardowe elementy interfejsu, takie jak przyciski, mogą przesyłać dane do wybranych baz sieciowych lub Flash playera.

Łatwo tworzyć elementy interfejsu, korzystając z bardzo wygodnych i silnych funkcji. Z drugiej strony, choć narzędzia te w prosty sposób pozwalają na zbieranie i przesyłanie danych, to nie sprawdzają się przy próbach budowania skomplikowanych interfejsów.

Współpraca Flasha 4 z audio jest o wiele lepsza niż w poprzedniej wersji, dzięki kompresji MP3. Funkcja ta znacznie ułatwia dostosowanie efektów dźwiękowych do animacji, jest także możliwe dołączanie małych plików audio do różnych elementów grafiki, np. przycisków.


Zobacz również