Flash i sieć 80 trików

W sieci masz zapewne przyjaciół i wrogów. Zadziw tych pierwszych i pogrąż drugich korzystając z sekretów, tajemnych sztuczek i trików Flasha MX. Dreamweavera MX oraz GoLive'a 6. Zdradzimy ci to wszystko, a na dokładkę pokażemy, jak chytrze używać HTML-a i przyspieszyć działanie twojej strony webowej.

W sieci masz zapewne przyjaciół i wrogów. Zadziw tych pierwszych i pogrąż drugich korzystając z sekretów, tajemnych sztuczek i trików Flasha MX. Dreamweavera MX oraz GoLive'a 6. Zdradzimy ci to wszystko, a na dokładkę pokażemy, jak chytrze używać HTML-a i przyspieszyć działanie twojej strony webowej.

Flash MX

Światła, kamera, akcja, skrypt

Kiedy przygotowujesz film we Flashu, spróbuj wpisać nazwę edytowalnego pola tekstowego w samo pole. Nie będziesz potem musiał otwierać okna Property Manager i wyszukiwać zmiennych nazw. Po zakończeniu pracy ręcznie wyczyść pole lub użyj ActionScriptu <font color="#FF0000">firstName,text = "";

Czyszczenie fontów

Wielkości filmów flashowych mogą się powiększać ze względu na dołączone fonty symboli, jakich używa Flash. Aby temu zapobiec, sięgnij po program do edycji czcionek, taki jak Macromedia Fontographer, aby utworzyć ograniczoną kolekcję, pozbawioną niepotrzebnych znaków. Zapisz ją jako nowy plik fontów, zainstaluj i potem zastosuj w swoim filmie.

Własny interfejs

W windowsowej wersji Flasha możesz przeciągnąć Toolbox do samej krawędzi okna programu, jeśli przy przeciąganiu wciśniesz klawisz Control.

Trik do HTML

Szybka zmiana koloru tła

Kolor tła strony może się zmienić, gdy użytkownik najedzie kursorem myszki na jakiś obiekt lub tekst. Potrzebujesz do tego jedynie kilku linii kodu:

<font color="#FF0000"><a href=""onMouseOver="document.bgColor='green'" onMouseOut="document.bgColor='orange'">Text>/a>

Trik do HTML

Ikonka w ulubionych

Microsoft Internet Explorer może dodać do opisu strony w menu Ulubione jej ikonkę. Aby ją utworzyć, najpierw musisz zaprojektować bitmapowy znaczek o wielkości 16 na 16 pikseli. Zachowaj go pod nazwą "favicon.ico" i wrzuć do każdego z katalogów strony.

Dodatkowe wskazówki: W dowolnej chwili możesz wywołać następne narzędzie Arrow, wciskając klawisz Control (pod Windows) lub Command (na Macu). Klawisz Caps Lock zmienia kursor Crosshair i Pen.

Skrót na czas

Możesz zaoszczędzić sporo czasu używając skrótów klawiaturowych do obsługi linii czasu Flasha MX. Klawisz Enter/Return uruchamia i zatrzymuje film. Aby przesunąć film o jedną klatkę do przodu, wciśnij kropkę (.), a o jedną klatkę w tył - przecinek (,).

Zaokrąglone brzegi prostokątów

A oto sprytny sposób budowy prostokątów we Flashu. Po wykreśleniu prostokąta wciśnij klawisz z górną strzałką, aby zmniejszyć promienie narożników (prostokąt będzie wtedy bardziej kanciasty) albo z dolną strzałką, aby zwiększyć promienie (rogi będą bardziej zaokrąglone). Efekty zmian zauważysz natychmiast.

Lepsza pozycja

Podwójne kliknięcie ikonki Symbol w oknie Stage powoduje przejście do trybu Edit in Place. Jest on podobny do trybu Edit Symbol, ale pozwala zobaczyć wszystkie elementy filmu (które pokazuje jako zaciemnione), przez co daje większą dokładność pozycjonowania.

Wolność przekształceń

Używając narzędzia Free Transform, możesz skorzystać z narzędzia Distort. Naciśnij klawisz Control (z na Macu), kiedy przesuwasz łapką róg lub krawędź. Aby odsunąć dwa rogi o tę samą odległość (na przykład zwężając jakiś element), wciśnij Shift przeciągając róg za pomocą narzędzia Free Tranform.

Bitmapy na wektory

Aby uzyskać najlepsze efekty zamieniając we Flashu grafikę bitmapową na wektory we Flashu, zastosuj następującą metodę: ustaw niskie wielkości Minimum Area oraz Color Treshold i wybierz Curve Fit w celu wyrównania Pixels and Many Corners w opcji Corner Treshold.

Serie klatek kluczowych

Tworzenie wielu klatek kluczowych we Flashu może okazać się bardzo żmudnym zajęciem: każda wymaga wciśnięcia klawiszy F6 i F7. Zamiast tego można zaznaczyć odpowiednie klatki i wybrać polecenie Modify>Frames>Convert to Keyframes lub Modify>Frames>Convert to Blank Keyframes i zamienić wszystkie na klatki kluczowe.

Przesuwanie klatki końcowej

Denerwującą cechą Flasha jest automatyczne tworzenie klatki kluczowej w miejscu po klatce końcowej, jeśli ta została przeniesiona gdzie indziej. Możesz temu zapobiec, jeśli przy przenoszeniu klatki końcowej przytrzymasz klawisz Control (na Macu Command).

Nie na skróty

Jeśli przesuwasz obiekt po zamkniętej ścieżce (np. po okręgu), Flash MX automatycznie wybiera najkrótszą drogę, co wcale nie musi być zgodne z twoimi zamiarami. Możesz temu zaradzić wycinając niewielki odcinek w krótszej części ścieżki, co zmusi program do wyboru dłuższej drogi.

Produkcja wideo

Jeśli używa się Flasha MX jako programu do animacji nie w sieci, ale np. na filmach wideo czy z przeznaczeniem do TV, warto przyswoić sobie kilka wskazówek.


Zobacz również