Footprints podąża śladami klientów

Laboratorium badawcze IBM pracuje nad technologią umożliwiającą sprzedawcom ze zwykłych detalicznych sklepów zbieranie informacji o upodobaniach klientów na podstawie trasy ich "wędrówki" po sklepie.

Prototypowa technologia - Footprints, opracowywana w IBM, konstruuje cyfrową mapę drogi, jaką porusza się klient po sklepie. Sprzedawca może zamontować na suficie urządzenie o wielkości zbliżonej do wykrywacza dymu, reagujące na temperaturę ciała i rejestrujące ruchy klientów. Zbierane informacje są przekazywane drogą radiową do komputera, gdzie podlegają analizie i umożliwiają zarządzanie w czasie rzeczywistym pracownikami obsługującymi klientów. "Ten sposób zbierania danych stanie się coraz ważniejszy dla sprzedawców detalicznych" - twierdzi Larry Goldman, wiceszef marketingu chicagowskiego Braun Consulting. - "Wciąż istnieje potrzeba dostosowywania oferty do indywidualnych upodobań poszczególnych klientów" - dodał.

"Detaliści szukają sposobów na usprawnienie zarządzania sklepami i prezentowania towaru w najefektywniejszy sposób" - mówi Howard Sachar, prowadzący w IBM 18-miesięczne badania, które doprowadziły do powstania Footprints. "Zaprezentowaliśmy system grupie detalistów i wszyscy chcieli wiedzieć tylko jedno: kiedy będzie dostępny". Analitycy uważają, że 70% decyzji dotyczących zakupów jest podejmowanych przez klientów dopiero w sklepie i to pod wpływem impulsu. Zastanawianie się nad zakupem zajmuje przeciętnie mniej niż pięć sekund.

Próbna wersja Footprints jest już w użyciu, monitorując ruch na jednej ze stacji kolejowych w Niemczech. Pierwsze próby w sklepach rozpoczną się w pierwszej połowie br.

Więcej informacji: www.techweb.com


Zobacz również